2023-06-22, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dziwnie
Jaha då är det lugnt min herre. Tog nog några hemska sekunder. Implosion är som att du tar en tom cocal-cola burk och klämmer med din hand. Det går inte på direkten då strukturen har olika styrkor och förstärkningar så den knycklas ihop sakta såvida inte plexiglaset gick sönder och de blev "stenade" på direkten av vattentrycket.
Plåt/stål kläms, precis som du säger och som man kan se i diverse videos som delats i tråden.
Kolfiber däremot splittras ju troligen till 1000tals bitar väldigt omgående.
Citera
2023-06-22, 23:28
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodrigo
Det var någon som antydde att elektroniken kanske byggde på en ombyggd xbox, företaget bakom kanske la mesta pengarna på reklam.

Förmodligen var den hyfsat sofistikerad, men det blir ju mer av mörk humor när man tänker på att miljardärer sitter i en farkost 4000 meter under vattenytan där alla kommandon som utförs sker med en trådad xbox-handkontroll som sitter fastlödd i en låda i väggen för att sen på en mikrosekund bli skrot.
På avdelningen mörk humor är det ganska kittlande att föreställa sig hur implosionen kan ha sett ut rent visuellt. Smack, säger det bara, och plötsligt är det på sin höjd bara lite benrester kvar av besättningen. Från miljardär till upp i rök på en millisekund.
Citera
2023-06-22, 23:29
Medlem
Så vem eller vad var det nu i så fall som knackade/knackar var 30e min?
Citera
2023-06-22, 23:29
Medlem
Jag läser att vrakdelar har hittats.
Vad har hänt?
Varför har de inte simmat upp till ytan?
Kan man ha överlevt detta?
Citera
2023-06-22, 23:30
Medlem
Madagascars avatar
Jag antar farkosten är pulveriserad och spridd över havet. Vi kommer aldrig få reda på exakt vad som gick snett.

Å andra sidan kanske det inte spelar någon roll... Det var ju en så dålig konstruktion från början...
Senast redigerad av Madagascar 2023-06-22 kl. 23:32.
Citera
2023-06-22, 23:31
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Ja… det kan det vara. Men det där fönstret som sades vara helt feldimensionerat… alldeles för stor omkrets och alldeles för tunt… på tok för tunt, för det djupet. Det är en bra kandidat med… 😬

Japp givetvis en kandidat. Enligt en artikel jag läste så kan trycket jämföras med att konstruktionen måste hålla för att ställa Empire State Building ovanpå den. Det ger lite perspektiv.
Citera
2023-06-22, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Minkar...?
Det är ju erkänt svårt att avgöra från vad ett ljud kommer. Alla vi lite äldre minns ju kalabaliken i Hårsfjärden. Var 30:e minut var nog ett önsketänkande - intervallen var säkert betydligt mer ojämna, men om man avrundade med ett visst mått av önsketänkande så kunde man kanske få det till 30 minuter och det lät ju mänskligt och bra.
Citera
2023-06-22, 23:32
Medlem
Förstår inte varför den trycktes ihop?

Den har väl varit därnere och vänt många ggr innan?

Eller är det så enkelt som med alla andra fordon. De behöver underhållas/besiktas och har en viss livslängd?

Och med denna farkost struntade man i underhåll och det resulterade i detta tragiska öde?
Citera
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Vi vet inte men det KAN ha varit gänget på Titan innan den smällde ihop.
Dom KAN ha varit där nere tills idag och allt deras bankande ledde till att dom försvagade konstruktionen så pass mycket att den inte höll ihop.
Citera
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det var det säkert. Man brukar inte få åka med i karusellen utan att betala först.
Jag tänker att det var väl inte säkert det skulle bli något dyk om vädret inte tillät, då borde man inte behöva betala. Den här Hamish Harding skrev att de skulle göra ett försök att dyka ner. Om jag inte missuppfattat.
Citera
2023-06-22, 23:33
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Kanske ingen dålig gravplats om man tänker efter . Nu kommer dom som omkom förevigt förknippas med Titanic
Citera
2023-06-22, 23:33
Medlem
Man får redan claustrophobia när man tittar på videon.

https://www.youtube.com/watch?v=RAncVNaw5N0

Ärligt - min andning gick högre nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in