2023-06-22, 22:18
Medlem
Nu hörde jag att dörren till tryckkammaren var igenbultad. Annars tänkte jag direkt på den här historien om den flygrädde koreanen som öppnade en flygplansdörr på 400m höjd - samma situation fast ett ännu större ”Noooo Dont do it”-ögonblick. Lite som bensin-fajten i Zoolander.
Citera
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Helt korrekt.
Annars hade inte de hittat titanringarna på det sätt som de gjorde.
https://youtu.be/WK99kBS1AfE

Jag vågar inte klicka på youtube-filmer i detta fall… jag är så fruktansvärt mjuk och blödig egentligen (yes tyvärr lite girly girl ibland) 😂 Så jag skulle nog börja gråta även om man bara såg material/delar osv, från farkosten.

Jag fastnar lite vid att det ändå känns så himla sorgligt med 19-åringen som litade på farsan och det skulle bli en far-son-resa osv.

Det jag inte heller kan släppa är att både Pakistan-miljardären och den andre miljardären.. borde de inte ha vett att göra bra research kring allt detta. Och förstå att det här kan gå riktigt illa… om minsta grej går fel. Man undrar hur pass övertygande/charmig den här vd:n för företaget var…

Lär väl komma ngn dokumentär om hela fallet framöver… Fängslande, detta. Tragiskt.
Citera
Medlem
Ingen sörjer mer än dom närmaste.
Människan är konstig, undrar hur mycket anhöriga jublar eller sörjer
Senast redigerad av King Devil 2023-06-22 kl. 22:20.
Citera
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Givetvis en felskrivning och feltänkande.
Säg att trycket går från 0 till 400 bar på insidan.
Trycket på insidan är 1 bar.
Citera
Medlem
MikeFromYSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Tror ni att man kommer kunna hitta några kroppar?
Finns ingra kroppar att hitta. Dom förvandlades till sörja när fartyget imploderade-.
Citera
2023-06-22, 22:19
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Vilken ubåt?

Är väl bara Titan som försvann?
Titan är en form av ubåt.
Citera
2023-06-22, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepyDoo
Killen på 19 bast ville ju inte ens hänga med på självmordsuppdraget. Men hans farsa tvingade med honom. Han var tydligen livrädd enligt pakistanierns äldre syster. Snacka om att släcka ett liv för tidigt. Sitt egna blod dessutom.

Suleman "wasn't very up for it" and "terrified," she claimed.

https://www.nbcnews.com/news/world/live-blog/missing-titanic-submersible-live-updates-rcna90538/rcrd14466?canonicalCard=true

Kan han ha fått panik på vägen ner? Det är väl något de måste kunna hantera, den risken finns ju.
Citera
2023-06-22, 22:20
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Trycket på insidan är 1 bar.
Då gick det alltså från 1 bar till upp mot 400 bar?
Citera
2023-06-22, 22:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Kan han ha fått panik på vägen ner? Det är väl något de måste kunna hantera, den risken finns ju.
Ja fy fan att tvinga med någon ner i en ubåt alltså. Bara jag tänker på det får jag klaustrofobi. Hur kan man ens vilja vara i en ubåt
Citera
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Ja, jag vet inte hur de räknar ut det, men det var här jag fick infon ifrån

"Ju längre ned under havsytan som du kommer, desto högre blir trycket. Vid ett extremt djup – som exempelvis är fallet för den ubåt som försvunnit efter en expeditionsresa till Titanics vrak – är trycket extremt högt. Vraket vilar på 3800 meters djup.

”Varje kubikmeter vatten väger ett ton så enkelt uttryckt kan man säga att på en yta av en kvadratmeter blir det en tyngd på 4 000 ton nere på botten, säger Mattias Marklund, professor i fysik på Göteborgs universitet, till Dagens Nyheter. "

https://www.dagensps.se/varlden/hemligheterna-som-lurar-i-havets-morkaste-djup/
Nu är då så att professorn borde veta att saltvatten väger mer än ett ton per kubik. I snitt kanske 1025
Citera
Medlem
Rodrigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Borde det inte börjat larma på redan, säg 50-100meter, om det var en spricka eller deformation någonstans? Eller var det så kalle anka att det helt enkelt inte fungerade?

Det var någon som antydde att elektroniken kanske byggde på en ombyggd xbox, företaget bakom kanske la mesta pengarna på reklam.

Förmodligen var den hyfsat sofistikerad, men det blir ju mer av mörk humor när man tänker på att miljardärer sitter i en farkost 4000 meter under vattenytan där alla kommandon som utförs sker med en trådad xbox-handkontroll som sitter fastlödd i en låda i väggen för att sen på en mikrosekund bli skrot.
Senast redigerad av Rodrigo 2023-06-22 kl. 22:27.
Citera
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Då gick det alltså från 1 bar till upp mot 400 bar?
Om farkosten sprack. Det är en bar inuti, 400 bar utanför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in