2023-06-22, 22:05
Medlem
En pappa som känner att han är odödlig efter alla sina framgångar. Tar med sig sin son på en far och son-tripp till titanic. Hade han inte råd med en rymdresa tro?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver66
Tillplattad alltså, jag min idiot trodde den gick upp i atomer.
Men om den ”bara” blev tillplattad, varför hittar man vrakdelar och inte hela farkosten?
För att den är byggd i kolfiber som troligtvis splittras i 1000bitar när trycket gör sitt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Lida? Det tog en mikrosekund att presses ihop till noll och ingenting. De hann med största sannolikhet inte ens notera att något var fel.

Det här RTM systemet de skryter så mycket om.
Eftersom det var designat för att känna av stress på skrovet. Borde det inte börjat larma på redan, säg 50-100meter, om det var en spricka eller deformation någonstans? Eller var det så kalle anka att det helt enkelt inte fungerade?

Jaha, Ok. Du menar att farkosten imploderade?
Tänkte om dom satt i mörkret och inte fick luft.
Citera
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Om Victor 6000 hittat dom på havets botten still alive, vad kunde dom gjort?
Fanns utrustning på plats för att ta upp en farkost från 3800 meters djup?
Det talades om en farkost som var på väg eller på plats som fått upp en helikopter från 19000 fots djup (typ 2000 meter djupare än i det aktuella fallet) genom att fästa någon vajer på den men jag tror i praktiken att det skulle varit kört även om de hittats.
Citera
Medlem
Rodrigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Läste nånstans att på 3000 meters djup är det som att få 4000 ton slungat mot sig vid en implosion.

Om man jämför med att bära en vikt uppe på ytan som resulterar i att varje kvadratcentimeter av din kropp utsätts för 1 kilo tryck så är samma vikt på 4000 meters djup 4000 kilo tryck på varje kvadratcentimeter av din kropp.

Undrar hur många mikrosekunder de levde under själva haveriet
Senast redigerad av Rodrigo 2023-06-22 kl. 22:09.
Citera
2023-06-22, 22:06
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Lida? Det tog en mikrosekund att presses ihop till noll och ingenting. De hann med största sannolikhet inte ens notera att något var fel.

Det här RTM systemet de skryter så mycket om.
Eftersom det var designat för att känna av stress på skrovet. Borde det inte börjat larma på redan, säg 50-100meter, om det var en spricka eller deformation någonstans? Eller var det så kalle anka att det helt enkelt inte fungerade?

Nu överdriver du.
Enligt experter så tog det 2 nanosekunder.
Den första delen som kan upptäcka smärta eller så i kroppen upptäcker detta efter 4 nanosekunder.
Citera
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
Långsökt det jag skriver nu och jag har bara skummat igenom alla sidorna.

Men har något haft en minsta tanke på att det är iscensatt för att få dessa multimiljardärer att ”försvinna” och starta om sina liv och rikedomar lite i skymundan?
Ingen lär ju leta efter officiellt döda människor så chansen att ”försvinna” lär ju vara god om man löser allt genom att ha kontakter och pengar att fixa nya identiteter.
Låter idiotisk men kan inte släppa tanken helt.

Dessutom så har en av styvsonen (som det skrevs om tidigare) inte direkt sörjt utan glatt gått på en Blink182 konsert.
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid021A1zSUtfKcy7Xsn8TRGyUZ QwCDkxEGuHVQ3GpWJmG4i5JKSVu1g74nVybkNutgDcl&id=100 080793368529
Lägg ner hjärnverksamheten. Det är inte en kotte som har vetat om vilka dessa personer är innan den här historien. Skulle dom alltså gå ut med namn och bild på ett gäng miljardärer som vill iscensätta sin egna död för att leva dolt? Det är miljontals fler som vet om deras utseende nu än innan, låter inte speciellt troligt att man skulle vilja exponera sig själv för hela världen för att fejka sin död..
Citera
Medlem
Citat:
Jag har följ med från början, men det jag missat är..
Har farkosten gjort liknade resor innan denna på mindre djup och har det varit med betalande kunder ombord på dom turerna?
Eller var detta premiären för att ta med turister ner för att kolla på Titanic och nåt dom hade tänkt att fortsätta med?

Det var inte första gången. En mexikansk skådespelare har en 4 delar film på hans resa förra året.

https://youtu.be/uD5SUDFE6CA

Går att slå på engelsk text.

Filmen ger rätt bra inblick hur resan gick till.
Citera
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det talades om en farkost som var på väg eller på plats som fått upp en helikopter från 19000 fots djup (typ 2000 meter djupare än i det aktuella fallet) genom att fästa någon vajer på den men jag tror i praktiken att det skulle varit kört även om de hittats.
Du missade var det påstås. Länk och citat, tack.
Citera
2023-06-22, 22:07
Medlem
Citat:
Tillplattad alltså, jag min idiot trodde den gick upp i atomer.
Men om den ”bara” blev tillplattad, varför hittar man vrakdelar och inte hela farkosten?

Den där filmen är totalt irrelevant som jämförelse. De börjar med 1 atm utanför och 1 atm inuti, och sänker sedan trycket över tid tills tanken knycklas ihop. Den här ubåten hade 1 atm inuti och flera hundra atm utanför (beroende på hur djupt de hann) tills den plötsligt sprack på något ställe varvid vattnet trycks in som en kanon på någon millisekund och massakrerar hela strukturen.
Citera
2023-06-22, 22:08
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vattenskotern
Fast lite tryck borde väl ändå kroppen/farkosten stå pall för.

Farkosten har stått emot ett tryck på ca 400 bar sedan tidigare.
De kan enbart mäta hur många bar de har på insidan i kombination att de vet att det är 400 bar på utsidan.

Om de på insidan får 399 bar istället för 400 bar så är de döda för då har det skett en läcka och en implosion nanosekunder efter.
Citera
2023-06-22, 22:08
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skubzundstuds
Nej, att söka efter det är nog meningslöst. Speciellt om båtet har spruckit/sprängts helt, eller? Eller har bara båten tryckts ihop väldigt mycket? I så fall kanske något finns i vraket?

Man har ju tidigare bärgat vissa delar från Titanic. Osäker på vikt, men det kanske finns en viss chans att få upp detta?

Tragiskt är det!
Titanic fylldes successivt med vatten och imploderade därför inte. Tänk dig att du ställer en 33 cl-läskburk på en betongplatta och sen släpper ett kassaskåp på den från ett flygplan. Det är den typen av krafter vi pratar om. Det är bara mos kvar av innehållet i ubåten. Jag hade blivit mycket förvånad om det gick att hitta något minneskort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in