2023-06-22, 21:56
Medlem
Hoppas att man möjligen kan hitta minneskort eller andra delar till kamera eller smartphone, så att man kanske skulle kunna få en bild/film av vad som hände, om det överhuvudtaget är möjligt.

Men det kanske gick så fort… Ironiskt. Man åker ner för att titta på en av mänsklighetens mest kända omskrivna fiaskon till påhitt, och så blir man själv en del av tragiken. Och antagligen pga lite slarv med det extra säkerhetstänkandet.
Citera
2023-06-22, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Modokrille
Vilket djup befann de sig på efter 1h 45 min?
Läste nånstans att de var på 3300m djup då, så 500m kvar till Titanic.

Vilket talar för att den imploderade på väg ner och bitarna ligger en bit ifrån.
Citera
2023-06-22, 21:57
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Absolut inte.
Om den imploderar så sker det på en tusendels sekund.
Pga att trycket är så enormt stort så kommer det likom inte börja läka in vatten eller du ser glaset börja spricka, allt sker direkt.

Så här ser implosion ut: https://www.youtube.com/watch?v=VS6IckF1CM0
Men på 3.5 km djup går det n snabbare än sådär.
Jäklars! Det kan inte vara mycket kvar av männen. De hann åtminstone inte lida.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eventyrsdags

... Jag har förstått det som att denna verksamhet tagit emot en hel del kritik för bristande säkerhetstänk tidigare, och att det gjordes en namninsamling bland andra extrem dykare som ägnar sig åt liknande aktivitet som yrkade på att denna tur specifikt inte borde utförts.

Intressant! Kritiken har jag läst om men namninsamlingen har jag missat! Bra gjort av dem som försökte avstyra detta! Var stod det om namninsamlingen?
Citera
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Nej det är du som ser det ur ett väldigt märkligt perspektiv.

Den rike fete narcissisten ligger redan långt över vad normalpersonen gör i netto skatteutnjyttjande. Denne har redan bidragit till mer skatteintäkter i form av moms, skatt, generell ekonomisk tillväxt och kanske otalet arbetstillfällen (som i sin tur bidrar med skatt) än hundra, kanske tusen med medelinkomst.

Om han får för sig att själv finansiera ett toalettbesök på Mount Everest så bidrar det bara till fler inkomster för fattiga och mer skatteintäkter. Skulle han mot förmodan dö skulle kostnaderna för koordineringen av dennes eventuella räddningsaktion eller gravfästning vara negligerbara i jämförelse.

Fattiga i sin tur är rena minusutgifter för stadskassan.

Sedan har äventyr generellt bidragit till teknisk utveckling. Vare sig det handlar om havet, på land eller i rymden. Otalet innovationer som används i dagliga samhällsmaskineriet är resultat av det.

Det görs med pengar av människor som har råd. Inte av fattiga.
Stopp! Alla stannar! Jag har hittat något mycket ovanligt - en verklig, livs levande anhängare av trickle down economics. Varelsen måste vara i princip helt hjärndöd - jag trodde de var utdöda!

Nu när vi vet att de här personerna helt säkert är döda så ger detta förhoppningsvis andra potentiella "äventyrare" en tankeställare. I bästa fall kan vi avsluta kapitlet turistande på extrema djup för ett bra tag framåt. Implosion är nog minst lika avskräckande som långsam kvävning på havsbotten även om det senare utan tvekan är ett betydligt sämre sätt att dö.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av alfaholic
Du får öva på googleskilsen och läsa mer om materiallära.
Min gissning ligger på det tämligen tanklösa att sätta in fönster på en så djupgående farkost.

Den har gått ner framgångsrikt tidigare.
Citera
2023-06-22, 21:58
Bannlyst
Kontakten avbröts efter 1 timma och 45 minuter lr nåt va?
Hur djupt nere var dom då?
Citera
2023-06-22, 21:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av G-kraft89
Speaking to MailOnline on Wednesday, Guest Lecturer at the University of Sunderland Mr Barton said Mr Nargeolet would be a huge asset to the explorers: 'There's no comparison.

'HP [as he is known] is a consultant in underwater sciences, an expedition leader, very reliable, he's going to be the man who is keeping everyone in a stable mindset.

Öh huh...

Han menade nog i ett scenario där ubåten drabbas av strömavbrott eller fastnar någonstans.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver66
Kontakten avbröts efter 1 timma och 45 minuter lr nåt va?
Hur djupt nere var dom då?
3300m. Så 500m kvar till Titanic.
Citera
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vattenskotern
Imploderad = motsats till exploderad? Den har alltså blivit fullständigt intryckt? Man kan ju tycka att på en sådan nivå - med tanke på vad resan kostade, så bör ju ubåten vara utrustad med instrument/övrik teknik som informerar om tryck eller övrig avgörande för maskinens hälsa? Verkar ju vara en riktigt värdelöst hemmabygge. Underskattat naturens krafter eller snålat på bygget?

Det fanns teknik på kaviartuben som höll koll på trycket.
Problemet är att om trycket faller så är du död innan tekniken uppfattar det, eftersom detta är djupt under havsytan.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det är nog mycket sannolikt att implosionen skedde när kommunikationen med moderfartyget bröts 1h och 45m efter påbörjad nedfärd ja.
Med andra ord en väldigt kort och väldigt tråkig film... Jag tänker på de som diskuterar om ubåten ska bli film i framtiden. Vilket jag inte tror på!
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag ska vidarebefordra dina teorier till FV och Saab

Det känns ingenjörerna där redan känner till. Så det behövs inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in