2023-06-22, 18:07
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av springfittan
Alltså.. Vrakdelar? Har den blivit sprängd? Jag såg någon snacka om implodera men det är inte samma sak som en explosion fast inåt. Vrakdelar är mer något som sprängts utåt, blivit tappat på vägen och dylikt. En implosion är som att knöckla ihop en tom Coca Cola burk medans du grimaserar allt vad du orkar.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/vrakdelar-hittade-nara-titanic

Tror du överanalyserar lite nu. De har hittat ubåtsskit på botten helt enkelt.

"debris" kan betyda lite vadsomhelst. Skall nog inte tolkas så hårt.
Citera
2023-06-22, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
Hur kan du vara så säker på att den någonsin kommer hittas? Tänker att den kan ha drivit iväg långt bort som tusan?
För att där finns miljardärer ombord, och deras efterlevande kommer vilja ha klarhet i vad som hänt och kommer pumpa in oändligt med pengar för att få svar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-kraft89
Men varför...
Alternativt så höll inte det relativt stora fönster som satt på. Det har nämnts av experter att fönstret var alldeles för stort för att vara säkert.
Citera
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Alltså.. Vrakdelar? Har den blivit sprängd? Jag såg någon snacka om implodera men det är inte samma sak som en explosion fast inåt. Vrakdelar är mer något som sprängts utåt, blivit tappat på vägen och dylikt. En implosion är som att knöckla ihop en tom Coca Cola burk medans du grimaserar allt vad du orkar.

Enligt experten på livesändningen tyder vrakdelar på implodering.
Citera
Medlem
skitpennas avatar
Citat:

finns ju såklart delar som inte implodera som små bultar eller fönster kan vara vad som kanske dom landa på titanic då bråte kan ha flytit runt
Citera
Medlem
spx700s avatar
Resultatet är då alltså en väldigt snabb bortgång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Tror du överanalyserar lite nu. De har hittat ubåtsskit på botten helt enkelt.

"debris" kan betyda lite vadsomhelst. Skall nog inte tolkas så hårt.

Nej jag har inte en aning, jag bara säger.
Citera
2023-06-22, 18:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Alternativt så höll inte det relativt stora fönster som satt på. Det har nämnts av experter att fönstret var alldeles för stort för att vara säkert.

Den har tagit 20 framgångsrika turer.
Citera
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Den stora frågan är hur denna typ av cylinder hanterar kompression. Det är en utmärkt metod för normala trycksatta kärl ("tryck inuti"), men jag har svårt att se fördelarna med kolfiber i denna applikation? Det är snarare själva epoxyn som får ta trycket medan kolfibern agerar som en stabiliserande struktur?

Och denna farkost hade väl inte någon metalliner utan det var enbart epoxy + kolfiber som utgjorde cylindern.

Exakt, kofiber är ju anistropt och tar bara last i drag. Vilket passa bra när man expanderar en cylinder med tryck inuti.

Och som jag skrev SpaceX hade ju en failure mode där vätska trängde in i fibrer tillverkade på samma sätt. Förvisso var cryogeniska vätskor inblandade Men med väsentligt mycket lägre tryck.
Citera
Avslutad
Citat:

Du får nog tänka ett par varv till😀🤪
Citera
2023-06-22, 18:10
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-kraft89
Så han fick halvt rätt. Den höll, men inte i längden.

Trodde man testa sånt där så man visste med 100% säkerhet att det kommer hålla. Men det kanske inte ingick i innovationen?
Citera
2023-06-22, 18:11
Medlem
Med 99.999% säkerhet är det från Titan. Tror inte att UScoastguard skulle tweeta och ha en press-konferens bara för att meddela att det är debris från titanic.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in