2023-06-22, 15:37
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Ja, och det är därför den högst troligen har imploderat, fenomet kallas för materialutmattning. Tillverkaren av fönstret som satt i nosen ville bara godkänna det för 1300 meters djup. Tryckskrovets styrka kom till större delen från limmet som klistrade ihop kolfiberbanden. Det som troligen har hänt är att fönstret eller tryckskrovet kollapsat, isåfall är de största bitarna som finns kvar av ubåten de två halvklot av titan som utgör varsin ände. Passagerarna har blivit krossade till pastej på en millisekund.

Stål är ett bra material eftersom det tål oändligt med flexande så länge belastningen inte kommer i närheten av att orsaka plastisk deformering. Andra metaller har inte alls samma egenskaper och den här ubåten bestod till stor del av epoxylim, kolfiber och akrylplast. Idioten som byggde ubåten trodde att tekniska lösningar som passar flygplan och ytgående nöjesbåtar även kan appliceras på ubåtar. En britt som han anställt som teknisk konsult och styrman krävde högre kvalitetskontroll och bättre analys av materialnedbrytning, han fick sparken.

Tack för ett matnyttigt inlägg, det bekräftade mina fördomar. Herregud vilken soppa.
Citera
2023-06-22, 15:38
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Enligt Aaron Newman, en investerare i Oceangate, är Titan konstruerad för att komma upp till ytan efter 24 timmar. Titan hålls under vattnet med hjälp av barlast, och passagerarna får veta att de kan släppa barlasten genom att gunga farkosten eller använda en pneumatisk pump för att släppa barlasten. Om det misslyckas är förtöjningarna som håller barlasten designade att falla isär efter 24 timmar för att så automatiskt sända Titan till ytan
Citera
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BossOrange
Vatten läcker in? Vi pratar ett tryck på 38 ton / kvm
365 atmosfärer.

Luften i plåtburken kommer att sugas ut med sån kraft att allt plattas till, finito!

Mer svennebonnläpperier. Det höga trycket är utanför ubåten, inte inuti. Kollapsar skrovet så imploderar ubåten på en millisekund. Det sugs inte ut någon luft. Luften som finns inuti ubåten komprimeras. Hur kan du tänka så dåligt?

Som sagt, sådana här händelser visar hur lite en vanlig svenne bonnläpp förstår sig på basal naturvetenskap och teknik. Det är därför allmän rösträtt inte fungerar och politiker utan civilingenjörsutbildning inte fungerar för hela vårt samhälle är baserat på naturvetenskap och teknik. I Kina så sitter det sex civilingenjörer (Xi Jinping är själv civilingenjör i kemi) och en med en avancerad utbildning i fysik och styr i den absoluta toppen. I Sverige har vi be-boppande diskobiatchar, kriminella fixartyper och rena svindlare som Ruinfältet och Snorkråkesson i toppen av det politiska systemet.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
OceanGates hemsida fungerar inte längre . Betyder det att man inte kan få turer längre och se Titanic?
Jodå, du får väl bara vänta tills de byggt en ny ubåt av avloppsrör, akrylplast och en Xbox.
Citera
2023-06-22, 15:39
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Med runt 400 kilos tryck per kvadratcentimeter på utsidan och ungefär 1 kilo som håller emot från insidan så händer det nog ganska fort om det finns en defekt i kolfibern.

Ja… prexix!

Räcker ju med en enda liten skada i Titans ”skrov” så är det ju klippt.

(Själv hoppas jag ju fortfarande på ett under, men jag fruktar att allt hopp är ute… )
Citera
2023-06-22, 15:44
Medlem
Väldigt tjafs om att u-båten är en "tillplattad ölburk". Trams. Det vet vi inget om. De fem kanske sitter och väntar på räddning. Fokusera på det istället för era ölburkar.
Citera
2023-06-22, 15:44
Medlem
Märkligt på många fronter.

Mitt logiska säger ju att dom helt enkelt fick någon sorts skada och de kom in vatten och de dog, fort.

Men som jag läst så ska herrarna ha tillgång till stora mängder pengar vilket endast kan "ärvas" efter en proper begravning, eller något år efter försvinnande?

Så de övriga familjemedlemmarna kommer nog trycka ganska hårt på att få fram kropparna.

I vilket fall som helst sorgligt då det verkar som att ego och narcissism dödat allihopa.
Citera
2023-06-22, 15:45
Medlem
chran508s avatar
Citat:
OceanGates hemsida fungerar inte längre . Betyder det att man inte kan få turer längre och se Titanic?
Trist. Sitter och planerar svensexa här
Citera
Medlem
Hoppet är borta! Nu är dom garanterat döda!

RIP
Citera
Medlem
Bocconis avatar
Citat:
Enligt Aaron Newman, en investerare i Oceangate, är Titan konstruerad för att komma upp till ytan efter 24 timmar. Titan hålls under vattnet med hjälp av barlast, och passagerarna får veta att de kan släppa barlasten genom att gunga farkosten eller använda en pneumatisk pump för att släppa barlasten. Om det misslyckas är förtöjningarna som håller barlasten designade att falla isär efter 24 timmar för att så automatiskt sända Titan till ytan

Med tanke på att man inte har hittat farkosten på ytan så kan man väl anta att den har imploderat eller fastnat i något. Tragiskt..
Citera
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Nej, luften sugs inte ut, den pressas ut av det inforsande vattnet. Men om luften stängs in i en ficka så kommer den finnas kvar, fast komprimerad pga trycket.

Om glaset plötsligt lossar, så är det inte säkert att kolfibertuben pressas ihop pga detta. Krafterna som vill pressa ihop tuben är blir inte större än vad de redan är bara för att glaset försvinner. Och när tuben väl fyllts med vatten så har vi nått ett hydrostatiskt tillstånd: Lika stort tryck både på insida och utsida av tuben, dvs inga nettokrafter alls från vattnet verkar på tuben.

Om tuben skulle gå sönder pga att glaset lossar så tror jag det skulle ske under de millisekunder innan vattnet hunnit forsa in i tuben (och egalisera alla krafter), men efter att glaset släppt. Glaset hjälper till att stödja tuben. Utan glas, inget stöd.

Ett sätt att tänka sig detta är att ta den där gråa kartongcylindern som är kvar när toarullen är tom. Den är lätt att trycka ihop med två fingrar. Men om vi klipper ut en cirkulär skiva av kartong och klistrar in den i änden på tuben så blir det mycket svårare att trycka ihop tuben. Skivan symboliserar fönstret. Utan fönster kan tuben inte hålla formen. (Men detta gäller bara sålänge som vattnet inte forsat in och egaliserat trycket).

Fönstret sitter innefattat i ett av de titanhalvklot som utgör ändarna på tryckskrovet. Det är 38 centimeter stort på insidan - om fönstret går sönder, så är ubåten fylld med vatten och alla inuti krossade på en millisekund. Det trycks inte ut någon luft, av all luft inne i ubåten återstår nu bara några pyttesmå bubblor på grund av att luftbubblorna komprimerats till djuphavstryck.
Citera
2023-06-22, 15:46
Medlem
MikeFromYSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Jag tror inte det framkommit i avtalet att farkosten var undermålig
Enligt en tidigare resenär så ska Stockton Rush ha sagt att ''Safety is relative'' men ifall man aldrig vill riskera något så borde man inte kliva upp ur sängen på morgonen. Var även någon karl som påstog att Stockton sagt att fartyget inte är en färdig produkt, den hittar jag inte igen dock så har ingen källa på det påståendet, ta det med en nypa salt då mitt minne bedrar mig rätt ofta.
https://www.youtube.com/watch?v=ESujGZJ7QC4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in