2023-06-22, 13:43
Medlem
carlpetersen73s avatar
snuskigt rika människor som måste haft ett väldigt tråkigt och förutsägbart liv, kan inte se någon annan orsak till att man sätter sig i den konservburken. Jakten på lite puls. Otroligt oansvarigt att ta med tonåringen i detta. Visserligen skitsamma, men många som blir arbetslösa, Oceangate verkar ha varit hyggligt stora.
Citera
2023-06-22, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Finns det ingen funktionalitet så att personerna i den kan stiga upp med denna farkost? Det låter ganska dåligt att de ska vara beroende av kommunikation från ytan för att styra den.
Nu har du missförstått allt.
Citera
2023-06-22, 13:45
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeklekaren
Kedja? Du vet väl att de har ROVs där nere som är kopplade till moderskeppet via en tether och en umbillical, alltså en lina som den sitter fast i och ett knippe med sladdar för kommunikation bland annat. Snacka om att inte ha koll.
Den jag citerade nämnde just kedja, därav min kommentar.
Citera
Bannlyst
När avbryter dom sökandet, inom 24 timmar?
Citera
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faxe
Undrar om dom kommer fortsätta leta efter farkosten och om dom hittar den om en bärgning kommer genomföras, om det går.

Kan tänka mig att dom lämnat meddelanden på sina mobiler medans dom satt i mörkret, vilken mardröm .

Förvånar mig inte om det i framtiden kommer finnas människor som fortsätter åka på såna här expeditioner.

Förhoppningsvis söker de med full kapacitet hela dagen idag. På pressträffen igår sa man att 70-åringen ombord är expert och vet hur man ska "hushålla" med syret. Då räcker det längre tid än 96 timmar exempelvis sova mestadels av tiden. Han kan teknik där man andas ytligt som förhoppningsvis alla ombord lär sig och utför.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faxe
Undrar om dom kommer fortsätta leta efter farkosten och om dom hittar den om en bärgning kommer genomföras, om det går.

Kan tänka mig att dom lämnat meddelanden på sina mobiler medans dom satt i mörkret, vilken mardröm .

Förvånar mig inte om det i framtiden kommer finnas människor som fortsätter åka på såna här expeditioner.

Bara att fixa syrgas och vatten för ett halvår och leva på beef jerky.
Citera
2023-06-22, 13:46
Medlem
LuluBrooksies avatar
Några länkar för de som inte har sett insidan av ubåten ännu.
https://www.bbc.com/news/av/world-us-canada-65958697

Här finns också en bra schematisk bild över hur det ser ut vdg sittplatser. Man tänker piloten borde sitta där framme vid fönstret, men där är egentligen toaletten, bakom en liten gardin.
https://nypost.com/2023/06/19/inside-the-missing-submarine-that-explores-the-titanic/

Ändå ganska lyxigt att ha fönster inne på toa. $250 000 värt?
Citera
2023-06-22, 13:46
Medlem
Pokpokpoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Ja efter 1 minut utan syre tar hjärnan skada.

Vad gäller implosion så är det inte riktigt våldsamt. Det är mer gradvis söndersmulande när bit för bit ger vika. Så här ser en ubåtskollaps ut:

https://youtu.be/QLf_yD-lpF0

Hade det varit värre än så så hade djur inte levt där nere.

I detta fallet rör det sig dock om något helt annat: En carbon fiber cylinder som är klistrad till två titanium-metallportar. Det enda vi kan veta är att klistret är den svagaste punkten och att ena änden troligast slets av så att vattnet omedelbart sköts in i farkosten.

Sen beror resten på om de hade tur och slungades in i väggen och fick en knock i huvudet och svimmade. Om inte så rann de tyvärr ut i vattnet och fick känna processen av att långsamt krossas och strypas samtidigt.

Ganska kul att första kommentaren på videon du länkar säger:

"As a former US submariner, I can attest to fact that their deaths were instant and painless - at those depths the pressure is so intense that the implosion tears/compacts the human body faster than the signals from pain receptors can reach the brain."

Läste också att videon du länkar simulerar ett ljup på 838 meter. Det är lite högre tryck nere vid Titanic.
Citera
2023-06-22, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mergimsuger
Nu har du missförstått allt.

Ja jag vet inte hur denna farkost fungerar men det låter som den är kontrollerad från ytan. Det vore rimligt personerna i denna farkost kunde aktivera nöduppstigning själva.
Citera
2023-06-22, 13:47
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
L'Atalante är till sist framme för att sjösätta Victor.

De kommer börja med en scanning av botten för att bättre kunna fokusera på sannolika objekt/områden.

Nu börjar det finnas goda chanser att hitta ubåten.
Synd bara att chanserna för överlevande är på upphällningen.

Källa The Guardian
Om ubåten har imploderat så kommer de förmodligen inte att hitta någonting alls förutom vissa delar, om jag förstått det rätt. Inga kroppar kommer i sådana fall att återfinnas.
Citera
2023-06-22, 13:48
Medlem
Jaha. Nu är tiden ute. Om det slutar knacka nu så vet vi i varje fall att det troligen var de. Trist och sorgligt för de anhöriga. Men vem sätter sig frivilligt i en sådan hemsk sak? Tycker mest synd om den unge killen som kanske inte riktigt förstod vad han gav sig in i. Vilken mardröm.
Citera
2023-06-22, 13:49
Medlem
Intressant dokumentär om företaget gjord av BBC som de nu försöker få bort från internet:
Take Me To Tatanic
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in