2023-06-22, 08:10
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Megakört.

Låt säga att dom på något vänster lyckas lokalisera dom på havets botten.

Grattis, nu ska dom lyckas bärga dom till ytan.

Att skicka ned stålvajer hela vägen blir antagligen alldeles för tungt och svårt för att genomföra.

Att använda sig av flytkuddar kommer bli jävligt svårt för då måste du ha små farkoster där nere som ska knuffa in dom under Titan på något vis. Och att bara operera dom där nere utan ett projekt att manipulera flytkuddar är svårt nog som det är.

Läs inlägg 2257.

Verkar kunna gå, om än grejorna iofs inte är på plats just nu. Men 6km kabel kan de lägga ut. Och lyfta 29 ton.
Citera
2023-06-22, 08:12
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Megakört.

Att skicka ned stålvajer hela vägen blir antagligen alldeles för tungt och svårt för att genomföra.

Att använda sig av flytkuddar kommer bli jävligt svårt för då måste du ha små farkoster där nere som ska knuffa in dom under Titan på något vis. Och att bara operera dom där nere utan ett projekt att manipulera flytkuddar är svårt nog som det är.

Eller så läser du på om FADOSS..
Vad linor/vajrar/kabel väger osv har redan diskuteras här, och det finns såna som är flera km långa ombord på båtar.

Citat:
It's called the Flyaway Deep Ocean Salvage System (FADOSS). The contraption is just what is needed, as it is capable of retrieving vessels off the bottom of the ocean floor up to a depth of 20,000 feet.

https://amp.marca.com/en/lifestyle/world-news/2023/06/21/6492fe30d76609002810d851-live.html
Citera
2023-06-22, 08:13
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Hopp? Hur lång tid tar det ens att bärga den
om de skulle hitta den? Rätt många timmar skulle jag tro… plus att först komma på hur. Men jag hoppas såklart de kan räddas om de nu lever.

Irländaren Roger Malinson hade olovandes tagit med en extraflaska med syre. Det blev hans räddning. Annars hade han aldrig klarat att sitta på havsbotten i 84 timmar.

Titan har officiellt 6 timmar med syre kvar.

Vem vet. Kanske tog Stockton med ett par extra flaskor med syre till sig själv, som han öppnar när de andra passagerarna har tuppat av.

Den gode Stockton Rush kommer nog få det hett om öronen när han väl kommer upp till ytan.

Blir det här slutet för "allmänheten" att besöka Titanic ?
Citera
2023-06-22, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Läs inlägg 2257.

Verkar kunna gå, om än grejorna iofs inte är på plats just nu. Men 6km kabel kan de lägga ut. Och lyfta 29 ton.

Den är inte särskilt tung i vattnet. Däremot har flytkuddar dålig effekt på sådana djup.
Citera
2023-06-22, 08:14
Medlem
Citat:
Megakört.

Framförallt tar det ju tid. Frågan är om de kommer fortsätta lägga så mycket energi på att hitta farkosten efter idag och då eventuellt hopp är ute om att besättningen skulle vara vid liv. Det är väl som att leta efter en nål i en höstack eller värre…
Citera
2023-06-22, 08:15
Medlem
MikeFromYSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulfittan
De använde inte en PS3-kontroll, utan en Logitech f710. Men vid det här laget har nog alla insett att du inte har en jävla aning om någon enda liten detalj du svamlar om, din nolla. GPS under vatten? Bwaaahahah...
Jaja herr manchild som spelar tv spel, nu låter vi andra diskutera relevanta saker här i tråden tycker jag. Vi alla är nu medveten om att du är gps och handkontroll proffs nummer 1.
Citera
2023-06-22, 08:16
Medlem
Jordgubbes avatar
Verkar som förhoppningen nu är fransmännens Victor 6000 plus vajer (eftersom den bara kan peta på den).
Citera
2023-06-22, 08:16
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Obegripligt att så rika personer inte kunde kosta på sig en farkost med bättre säkerhet. Vad betalade de så mycket för, när farkosten uppenbarligen var undermålig? Och de visste (som det verkar) om säkerhetsriskerna... Var de försöksdjur? (Obs, jag är emot djurförsök men gör ändå den liknelsen).

Kanske är det annorlunda i USA, drömmarnas land, där är det mer accepterat tror jag att ”göra sin grej” oavsett om det är farligt eller ej? Och i kombination med miljardärer som avtrubbade letar kickar och mening efter att gjort precis allting….

Sa till min partner nu på morgonen att jag aldrig skulle betala 2 miljoner för att sitta på golvet i en plåtlåda. Ponera att ubåten var säker - hade jag betalat två mille och sen kommit dit och sett att man ska sitta på golvet som ett dagisbarn, då hade jag krävt pengarna tillbaka.

Såg på BBC att ubåten hade fel form (cylinderformad istället för rund) och att glaset/fönstret var godkänt för tryck ner till ”bara” 1 400 meter. Ju mer fakta som framkommer ju troligare låter det ju som att alla dog omedelbart där nere.
Senast redigerad av Tzatzikin 2023-06-22 kl. 08:21.
Citera
2023-06-22, 08:22
Medlem
TheRealWolodarksis avatar
Är det till klockan 13:00 (svensk tid) de har på sig?
Citera
2023-06-22, 08:22
Medlem
MikeFromYSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealWolodarksi
Är det till klockan 13:00 (svensk tid) de har på sig?
Någon sa 13:08 Svensk tid.
Citera
2023-06-22, 08:23
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Den är inte särskilt tung i vattnet. Däremot har flytkuddar dålig effekt på sådana djup.

Flytkuddar? Är det luft i så blir de stora som vindruvor pga trycket.

Lyft med wire är enda lösningen. En fjärrstyrd robot med kamera kan i bästa fall sätta på en gripklo. Och ja, den som är på plats går ner så långt med en ansluten kabel för styrning och videosignal.
Citera
2023-06-22, 08:24
Medlem
fskers avatar
Undrar vad oddsen är för att farsan har strypt alla andra i besättningen för att rädda sin son.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in