Citat:
Ursprungligen postat av
flashmaner
Ja, för en intakt ubåt som är i det närmaste viktlös är det inga som helst problem. En sådan lina lyfter över 3 ton utan vidare.
Vill man kunna lyfta hela ubåtens vikt på land får man gå upp på 10 eller 12mm. Det är alltså absolut inga gigantiska saker att hantera.
Man kan beställa en rulle på 1000m på nätet om man vill. Bara att klicka hem. Används mycket inom segling bland annat. Har själv sådan lina ombord till olika saker.
När du säger det… jag är själv dykare, då strävar man ju efter ”boyancy” = viktlös.
Då borde det ju gå att fästa ett snöre på lilla Titan, sen kunde man dra hem henne om hon ”sprang vilse” det hade sannolikt kunnat rädda livet på besättningen, förutsatt att själva ”ubåten” klarat sig.
Men vilket sökområde, nån skrev ”nästan lika stort som Dalarna” + skrevor och skrymslen på detta. I alla fall jag får en dålig magkänsla, nu när det varit så tyst, så länge.
Jag vet ju inte, men jag fruktar att hon imploderat efter utmattning i materialet efter upprepade dyk.
Så synd att de inte lät 3:e part kolla henne. Tydligen har röster för detta höjts redan 2018. En ”second opinion” är ju alltid guld. 😎