2023-06-21, 23:03
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Eller så kan denna hjälpa till med ”knytandet” kanske..?

Inlägg #2097

Jo det har du rätt i… givet att
  • Roboten vet var ubåten ligger
  • Roboten hittar ubåten
  • Roboten förmår att förankra en koppling till ubåten (jävligt svårt)
Jag hoppas dock att jag har fel
Citera
2023-06-21, 23:04
Medlem
sanchoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Det är brist på Wi-fi och fiber där ute i kombination med att personalen troligtvis är fokuserade på räddning och inte sin instagram.
Det har dock laddats upp en del bilder, dels på fartyg och dels på flyg.

Att räddningsoperationen är fejk är inte sannolikt. Det är för många parter inblandade.
Om du vill ta på dig foliehatten så skulle däremot försvinnandet kunna vara fejk.

Så du menar att INGEN journalist eller privatperson har åkt dit och filmat någon båt?
Folk borde ju streama live från platsen och få miljoner tittare.
Citera
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modokrille
Om nu ubåten står nere på botten vid Titanic. Vad är det för temperatur på vattnet där nere?
Har farkosten nån form av uppvärmning? Annars känns det som om det är rätt kallt där nere...

Havsbotten är +4 grader.
Citera
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Nej för katten, du klarar utan problem djupare. Det är dock korkat att ta sig under 50m, då du får hänga lång tid på 10m och 5m.
Man bör dessutom testa sig själv i en tryckkammare då djupberusning är väldigt individuell
Nu pratar vi om fyratusen meter.
Citera
2023-06-21, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Havsbotten är +4 grader.

Således klimatet i farkosten med. De satt troligtvis inte i vinterjacka och mössa när de hoppade in i farkosten. Låter sådär trevligt att vistas där nere i +4.
Citera
2023-06-21, 23:07
Medlem
Vad gör dom med skiten och pisset när pottan är full?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen
Låt oss säga om de hade haft dykar utrustning med sig och kunde öppna luckan, hade de klarat av att simma upp till ytan tro?

Nej… eller jag tror verkligen inte det. Trycker utanför är ju enormt. Dessutom lär de väl aldrig hinna upp då en dykare måste stiga långsamt i etapper för att intd få dykarsjuka. Då bör ju ev syre va slut för länge sedan, tror förresten inte ens man dyker med vanlig luft på större djup. Alltså man får ju inte ens simma upp snsbbt vid ett vanligt dyk på typ 10 m?!? Tror ingen dykt på de djupen det handlar om här. Finns en intressant radiodokumentär om dykare på norska oljeriggar som under en period pressades av sina arvetsgivare till djupare dyk. Gick inte så bra vad jag minns.
Senast redigerad av Grantoppen2 2023-06-21 kl. 23:09.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen
Låt oss säga om de hade haft dykar utrustning med sig och kunde öppna luckan, hade de klarat av att simma upp till ytan tro?
Tveksamt - tror inte att de har ens lite flytkraft på det djup de befinner sig på.
Citera
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, för en intakt ubåt som är i det närmaste viktlös är det inga som helst problem. En sådan lina lyfter över 3 ton utan vidare.

Vill man kunna lyfta hela ubåtens vikt på land får man gå upp på 10 eller 12mm. Det är alltså absolut inga gigantiska saker att hantera.

Man kan beställa en rulle på 1000m på nätet om man vill. Bara att klicka hem. Används mycket inom segling bland annat. Har själv sådan lina ombord till olika saker.

När du säger det… jag är själv dykare, då strävar man ju efter ”boyancy” = viktlös.

Då borde det ju gå att fästa ett snöre på lilla Titan, sen kunde man dra hem henne om hon ”sprang vilse” det hade sannolikt kunnat rädda livet på besättningen, förutsatt att själva ”ubåten” klarat sig.

Men vilket sökområde, nån skrev ”nästan lika stort som Dalarna” + skrevor och skrymslen på detta. I alla fall jag får en dålig magkänsla, nu när det varit så tyst, så länge.

Jag vet ju inte, men jag fruktar att hon imploderat efter utmattning i materialet efter upprepade dyk.

Så synd att de inte lät 3:e part kolla henne. Tydligen har röster för detta höjts redan 2018. En ”second opinion” är ju alltid guld. 😎
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Simmat 2 mil med simfötter och våtdräkt.

Jo 150m var han nere på men som sagt var han helt blå efteråt och sa att det var de värsta han gjort.

Tro det eller ej men samma person förklarade exakt hur man ska gå tillväga för att få upp dom från botten och det är inte jätte komplicerat, det svåra här och nu är att hitta farkosten!
Har han jobbat som tungdykare i flottan så vet jag nog vem det är?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Så du menar att INGEN journalist eller privatperson har åkt dit och filmat någon båt?
Vad finns där att se?
Citera
2023-06-21, 23:08
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo

Hela räddningsinsatsen verkar vara fejk. Inga bilder eller klipp där de söker. Antar att de vet att detta är omöjlig räddning men att man inte vill framstå som att man ej bryr sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in