2023-06-21, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Tråden handlar om Titanic - inte om migrantbåtar.

Den handlar inte om Titanic utan den skruttiga ubåten.
Citera
2023-06-21, 22:08
Avslutad
Kan man höra bankandet nånstans? En seriös länk uppskattas. Inga jävla porrljud, screamers osv..
Citera
2023-06-21, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Så om du fick välja på att rädda en lyckosökande slöfis med noll ambitioner att jobba och en person som betalar miljarder i skatteintäkter och sysselsätter hudratusentals människor, skulle du rädda slöfisen?

Räddar de farkosten får de dessutom bärgarlön. Det får de inte av någon tattare på medelhavet. Deras båtar är inte värda ett skit heller.

Jag skulle definitivt räddat de som inte haft mycket val och dessutom varav många var barn i första hand ja. Miljadärerna har ju valt det där själva så mer den jämförelsen skulle jag prioritera flyktingarna och flyktingbarnen ja. Skatt? Tillåt mig skratta. De flesta miljardärer undviker ju det som pesten och står långt till höger där de inte är för ett välfärdssamhälle med fungerande skattesystem.
Citera
2023-06-21, 22:10
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Han menade nog engelska eller nautiska mil (miles) vilket är 1,6 - 1,8 km vilket kan stämma med 2 timmar då ja.
En motionssimmare simmar 2 km/tim.
Nej det var 20km han simmade som han sa iallafall, han hade simfenor på fötterna.
Låter helt otroligt men det är sant han insåg att båten skulle sjunka så han tog pp våtdräkten och simfenorna och började simma med en frigolit bit som han lyckades ha några nödraketer etc på. Det var hans räddning då en båt som tur var såg han när de mörknar när han tände raketerna.
Citera
2023-06-21, 22:10
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Yes, ganska många flaskor tom . Har för mig att det var i Egypten, finns nog en film på tuben.

Glömde skriva att det jag länkar till är grafik över vad som händer på olika djup (relaterat till denna olyckan).
Någon som ville ha något visuellt att kolla på tyckte jag att jag läste här?
Tipsar om att kolla här isf;

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VPXQ8d/scrolla-och-kolla-det-hander-i-djupet
Citera
2023-06-21, 22:11
Medlem
Gaspari-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne

PING-ljudet i ubåtsfilmerna är fejk. Sonaren jobbar på cirka 33,6 kHz, det är ultraljud och det kan vi människor inte höra. Istället måste man sänka frekvensen 2-4 ggr för att den ska bli hörbar genom högtalarna.
Absolut inte sant att man inte kan höra ett sonar.
Citera
2023-06-21, 22:12
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
En 4 km lång lina… skulle bli väldigt tung.

En dyneema lina väger ingenting i vattnet, och 4km 6mm lina väger ca 100kg på land.
Citera
2023-06-21, 22:13
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Den handlar inte om Titanic utan den skruttiga ubåten.

Precis, jag skrev fel, ”ubåten heter Titan.
Citera
2023-06-21, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knickedick108
Så länge tryckskrovet är oskadat så har de samma tryck nu som när de dök, i princip. Då kan man dra upp den hur snabbt som möjligt, i princip. Jämför med när du flyger. Visst kan tryckkabinen på ett stigande flygplan ge lite lock för öronen men det är inget man dör av. Om Titan inte är fullständigt tät så är alla döda. På 3800 meter finns det inget som heter ”den läckte lite i den packningen”.

Hmm. En journalist som åkt med den sa på SVT att de inte drog åt alla 18 bultar på utsidan utan bara 17 när han åkte med den. De nådde inte nummer 18 men sa att det var strunt samma. Undrar hur mycket mer de slarvade med …
Citera
2023-06-21, 22:14
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
En dyneema lina väger ingenting i vattnet, och 4km 6mm lina väger ca 100kg på land.

Men… håller en sån lina då?
Citera
2023-06-21, 22:15
Medlem
Johan_08s avatar
https://youtu.be/9Kkns8RCs-w

Bra video som sammanfattar olika utvägar.
Citera
2023-06-21, 22:16
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbster
Kan man höra bankandet nånstans? En seriös länk uppskattas. Inga jävla porrljud, screamers osv..

Nej, det finns inget sådant just nu.
I dess råa fil så kan de som analyserar ta del av detta, spela in när de förfinat och sedan dela med sig.. om det kommer komma fram så kommer det dröja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in