2023-06-21, 21:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det beror på vad du menar, men kanske fyrtio meter. Mer med speciell gas. Med dykarklocka kan man ta sig riktigt djupt.

Runt 500 meter är det djupaste man dykt har jag för mig, tungdykare. Drygt 300 m med vanlig utrustning och blandgas.
Citera
Medlem
BengtsforsBoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollpungen
Ny attraktion att dyka efter precis som Titanic. Undrar om de hade sex innan de slocknade………………….

Ja det är ju en bra fråga i och för sig? Vad jag vet hade de sju intressen (sex och öl?) Hur mycket öl de bunkrat har jag inte en aning om?
Citera
Medlem
MrPikes avatar
Det här är bokstavligen som att begravas levande, men istället för en kista är de i en "ubåt", och istället för jord är de begravda i vatten. Vilket hemskt sätt att lämna denna jord. Jag hoppas mot allt hopp att de på något sätt kan räddas.
Citera
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormaren
Nä, för ingen bryr sig. Finns numera tillräckligt med folk i Europa som aldrig kommer tillföra något positivt.
Nej tre dagars landssorg i Grekland betyder ju att ingen bryr sig.
Citera
2023-06-21, 21:20
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jaså? Hur vet du det?
Det finns dykartuber av kolfiber.
Segelbåtar gjorda av kolfiber.

Kolfiber är ett utmärkt material i sådan miljö, mycket bättre än t.ex. glasfiber som många båtar är gjorda av idag. Glasfiberförstärk polyester om man skall vara noggrann suger nämligen till sig fukt när det ligger i blöt, det gör inte en sådan kolfiberkonstruktion.

Om det är så som du säger är det ju bra.., men varför har då inte andra hakat på samma ide med liknande undergående farkoster ?

(vad jag vet, skall sägas)
Citera
2023-06-21, 21:20
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Det må hända att det är nytt men det är ju fruktansvärt snedfördelat vad gäller hjälpinsatser. Personerna i ubåten flydde inte från någon hemsk tillvaro och var definitivt inte tvungna att åka med där.

Alla människor är inte lika mycket värda. Nyhetsvärdet i detta är ju enormt och förstår du inte det så är du dum inuti huvudet.
Citera
2023-06-21, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perry62
Tyvärr så hade dom väl kunnat lägga några millar på att anställa ingenjörer och fått en egen båt tillverkad som var mycket säkrare.

Som en tidigare kommentar länkade till så ville inte VD:n anställa "50 åriga vita män". Istället anställda man en blandad skara av 25 åringar för att insperera andra.
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det håller men måste noga övervakas i tid/stress p.g.a stresspåslag - när det brister gör det det direkt

Är inte som segjärn oc h man måste överdimensionera ändå

Alla sådana konstruktioner behöver besiktigas med jämna mellanrum. Det är inget specifikt för kolfiber. En dykartub av stål inspekteras vart femte år och det är samma regler för en kolfiberflaska.

De som har konstruerat ubåten bör också ha specifierat hur ofta den skall inspekteras och testas och hur det skall gå till.

Sedan kan det mycket väl hända att att den där Stockton har struntat i det. Han verkade ju strunta i både det ena och det andra. Bland annat berättade en tidigare resenär att det är 18 bultar för att skruva fast luckan, inte 17 som hela tiden har rapporterats. Men de drar bara åt 17 bultar när de stänger, för den 18e bulten sitter för högt för att de skall kunna dra åt den. Men det spelar ingen roll, sa det. Det är jag också benägen att hålla med om. Nere på 3800m djup behövs egentligen inte en enda av bultarna. Luckan trycks fast av trycket. Bultarna behövs bara för att luckan skall sitta kvar och hålla tätt vid ytan och första biten ner under vattnet.
Citera
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyz
Läste någonstans i början av tråden att dom hade proviant med sig för 4 dagar.

Det skulle då precis motsvara beräknad tid innan syret tar slut på timmen
Citera
2023-06-21, 21:24
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Hur ska det rent konkret gå till att få upp den? Kan man ens ”dra upp” den? Fungerar tryck etc inne i ubåten och kan det regleras när den stiger om den är trasig?

Ja, sitter den inte fast och är hel man man dra upp den enkelt. Den är nästan tyngdlös så det behövs inte alls mycket drag för att få upp den. Kan man få den att släppa ballasten så kommer den att flyta upp av sig själ. Återigen förutsatt att den inte sitter fast.

Inne i ubåten har man samma tryck som uppe vid havsytan under hela dyket. Så det är inget man behöver tänka på.
Citera
2023-06-21, 21:25
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjaertsmoer
Alla människor är inte lika mycket värda. Nyhetsvärdet i detta är ju enormt och förstår du inte det så är du dum inuti huvudet.

Så är det, miljardärer på lyxresa får en bajsmacka och är nog körda.
Sen kan jag tycka att hjälpinsatsen för dessa är lite överdriven även om människoliv är värda så mkt.
Finns så mkt i världen som behöver mer hjälp änn dessa tyvärr
Citera
2023-06-21, 21:25
Medlem
Kan det vara en copycat killer?
Madden 2.0
Klimax när kaptenen hittas drivande i havet och resten av sällskapet försvunna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in