2023-06-21, 19:29
Medlem
En klipp på när Titan är nere på 3760 meters djup.
Mer eller mindre samma djup som Titanic.

https://www.youtube.com/watch?v=SOqnWon5hg0
Citera
Medlem
Nycticoraxs avatar
Experten på BBC svarade på frågorna man ville ha. De tekniska frågorna dvs.

De kan med hjälp av flera akustiska bojar lokalisera var ljudet kommer ifrån. Det är sannolikt det man sysslar med just nu. Det är fortfarande ett stort område att söka men inte omöjligt. Om fler ROVs hinner ansluta ökar naturligtvis chanserna.

Håller tummar!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gopnikk
Allra värst måste det kännas för miljardären. All denna rikedom som inte kan hjälpa honom ett dugg just nu, han ska vandra samma väg som random hittekatt - ofrivillig syrebrist. Inför döden är vi alla jämlika.

Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
Flera räddningsfartyg är på väg.

John Cabot
Atlantic Merlin
Skandi Vinland
Deep Energy
Horizon Arctic
Polar Prince

Antagligen är något av ovanstående fartyg redan framme på Titanics position.

De söker av området med sonar. Antagligen hittar något av fartygen Titan redan i natt.

Ombord på Titan finns Hamish Harding som är en Hårding. En sak är säker, Hamish är inte den som drabbas av panik i första taget. Han är alltid extremt lugn. Han är expert på att utarbeta nödlösningar.

Hamish kommer att ha ett lugnande inflytande på de andra i farkosten och han kommer ingjuta hopp i alla ombord.

Ingen plan b, c, d, e eller vad nu de tänkte på

Verka mer som en dykarresa som skulle göras till varje pris, egentligen så får de skylla sig själva.

Många frågor och funderingar om denna strapats, blev de tvingande kanske rent ut sagt?
Citera
2023-06-21, 19:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Det tror jag inte. Men "tittfönstret" har nog inte klarat trycket och brustit eller börjat läcka in vatten.
Det är ett jäkla tryck. Brister något så trycks farkosten ihop som en ölburk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Finns det nån möjlighet att u-båten ligger i ytläge men att besättningen inte kan komma ur den och nu långsamt kvävs till döds i solljus? Det vore faktiskt det mest tragiska.
Där håller jag med. Tidigt i morse hade Aftonbladet ett inlägg där det skrevs att ett av spaningsplanen observerade ett ”vitt, rektangulärt föremål strax under vattenytan”. Man skickade ett fartyg för att undersöka föremålet men när man uppfattade knackningar så beordrade man fartyget att vända. Tänk om det var Titan avvägd 10-15 meter under vattenytan som drev där?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LexSinner
Hur fan kan inte Sverige lägga alla resurser på detta? PINSAM RÄDDNINGSTJÄNST.

Är väl otroligt sunt av MSB att inte slösa skattemedel på dessa stollar…
Citera
2023-06-21, 19:31
Medlem
Inthemoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Är ny i tråden, en fråga? Vilket djup talar vi om? Antar att passagerarna befinner sig i någon form av tryckkammare? Hur fort kan den då lyftas?

Ca 4000m djup. Om de mot förmodan lokaliserar ubåten är sannolikhet låg att de kommer att kunna hitta fästen för att bärga den. Sorgligt att en 19-årig son är med på resan. I övrigt några miljardärer som ville toppa sin alfahanestatus. Jag har svårt med empatin där.
Citera
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Oj är det så många fartyg! Man ställer upp för varandra i sjövärlden
🙏

Ja, nu är Polar Prince redan framme. Bärgningsarbetet kan börja.

https://www.vesselfinder.com/?imo=5329566
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gopnikk
Ajdå! Det visste jag inte.

Snåljåpar, de hade råd att köpa egna, säkra ubåtar men snikade ur och köpte plats på en Alibababåt istället. Turisterna borde åtminstone spöa skiten ur båtägaren, det skulle nog göra läget enklare att uthärda.

Båten kanske är jättesäker? Det som verkar ha fallerat är ju allt omkring. Varför tog det 8 timmar innan de slog larm? Om den kör vilse/fast/får problem så måste den få hjälp snabbt.
Citera
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Blir förbannad så många frågor fortfarande om konstruktionen. Vem byggde den?? Fram med dessa så får de svara på hur de kunde släppa ner en sån undermålig farkost ner på 4000 meter.
Jag som hatar djup hade kunnat tänka ut olika säkerhetsanordningar "in case of" men detta verkar ju vara en plåtlåda!

Det är ju Oceangate som har byggt den med sitt egna team.
Givetvis anlitar dom företag att tillverka något men enligt de ritningar som Oceangate har tagit fram.
Ägaren föredrog att anställa ungt folk istället för erfaret folk eftersom de unga personerna kan komma med ett nytänk.
Citera
Medlem
Varför letar de inte med flyg???
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Håller med dig om detta. Men arrangören kan ha utlovat stor säkerhet vid resorna och det måste utredas vad som brustit.

Det verkar KAOS direkt när kontakten bröts. Som jag uppfattade detta nonchalerade man händelsen och trodde att avbrottet var tillfälligt.

Han har nog varit ärligare där : 'Safety is relative': What CEO of missing Titanic submarine company told me during my trip

https://www.youtube.com/watch?v=ESujGZJ7QC4&ab_channel=DailyMail

Men jag tror nog att kunder förväntar att glaset skall vara klassat för 3800 meter, och inte 1300. Just den "detaljen" har han nog inte velat bekymra resenärerna med.., misstänker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in