2023-06-20, 23:31
Medlem
Oj många som är ute på och gissar vilt i denna tråd.

Jag har jobbat med liknande (söka försvunna saker i havet) tidigare, jobbat nu med robotar och på djupt vatten. Är det några vettiga frågor kan jag ge mig på att svara

Angående kommicunikationen med ubåten sker det ofta genom akustik då få begränsningar (skicka ping med olika mellanrum som skapar olika komandon eller meddelanden.) Det vanligaste grundsystemet för det är HIPAP APOS från Kongsberg.
Citera
2023-06-20, 23:33
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Jo, det är det de gör, skickar dit andra ting. Men det tar tid att ta sig ut till platsen. Så de kommer nog inte hinna hitta burken innan tiden är ute.

Ja, så är det nog - låter troligt! Är ju stora avstånd och djup, samt strömmar. Har farkosten tapat styrningen så kan de troligtvis hamna långt från där man tror de är - vad vet jag...?
Citera
2023-06-20, 23:34
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Okey, tack! Finns det ingen utrustning för att söka en specifik farkost på dessa djup, som man ändå vet på ett ungefär var detta befinner sig - ekolod och annat skit kan vi glömma, men borde väl kunna finnas andra ting i detta århundrade. Vi har för faan kommunicerat med expeditioner i deep space i över 60 år...

Det är mindre hinder i luften än i vatten, men håller med om att det känns ganska kasst att man inte kommit på något bättre år 2023 med tanke på hur många katastrofer som inträffat.

Både radiovågor och Gps signal bryts sönder i vattnet och det som fungerar "bäst" är en sonar från tex en svart låda som sänder ut ett ping men även det når endast blygsamma 2.5-5 kilometer beroende på förhållandena.

Själv kan man ju tycka att det borde gå att kunna släppa upp en nödpejlsändare från havsbotten om olyckan är framme. Fartyg har ju tex Epirb (kommunicerar med satelit) som frigörs när fartyget nått ett visst djup på väg ned mot botten (om man inte hinner ta med den själv vid evakuering/aktivera den)

Aja får hoppas att dom hittas snart och att dom är vid liv, kan bli en spännande netflixdokumentär
Senast redigerad av brunnsang 2023-06-20 kl. 23:37.
Citera
2023-06-20, 23:35
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Okey, tack! Finns det ingen utrustning för att söka en specifik farkost på dessa djup, som man ändå vet på ett ungefär var detta befinner sig - ekolod och annat skit kan vi glömma, men borde väl kunna finnas andra ting i detta århundrade. Vi har för faan kommunicerat med expeditioner i deep space i över 60 år...

Med tanke på att människan har utvecklats i miljontals år, så är det rätt jävla anmärkningsvärt att någon kan vara så slut i huvudet som du är.

Det är helt enkelt inte så lätt att kommunicera genom vatten. Vanliga radiovågor stoppas nästan direkt. Ljus kommer inte alls långt. Ljud kan färdas hyfsat i vatten, men inte särskilt långt och med mycket begränsad bandbredd. Men det är också därför sonarer, ekolod och undervattenstelefoner bygger på akustiska metoder, liksom denna ubåtens kommunikationssystem.
Citera
2023-06-20, 23:35
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Två av deltagarna skall vara den brittiska miljardären Hamish Harding och hans fru/sambo.
Hamish har tidigare åkt till rymden som turist.

Det stämmer att han är där, kollade hans instagram. där han lagt upp detta för 3d sen :
https://www.instagram.com/p/CtmxGHvs1yE/
Citera
2023-06-20, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969

Jag har jobbat med liknande (söka försvunna saker i havet) tidigare, jobbat nu med robotar och på djupt vatten. Är det några vettiga frågor kan jag ge mig på att svara

Angående kommicunikationen med ubåten sker det ofta genom akustik då få begränsningar (skicka ping med olika mellanrum som skapar olika komandon eller meddelanden.) Det vanligaste grundsystemet för det är HIPAP APOS från Kongsberg.

Hur djupt kan robotarna söka?
Om de hittar ”burken” hur skulle bärgningen kunna gå till? (Vi vet att FADOSS ska ta sig dit.)
Citera
2023-06-20, 23:36
Avslutad
Citat:
Så inget system finns för att följa en slik farkost på dessa djup, eller var bara farkosten dåligt utrustad? Och då menar jag "back-up system" som inte är direkt fästade vid farkosten utan typ ekolod, eller dylikt? De visste ju var farkosten försvann, på ett ungefär...
Ja jag funderar på det - om denna ubåt har äldre teknik (billigare inköp) och således ett mestadels kasst system - på dessa mycket stora djup - ja det kan vara så.
Citera
2023-06-20, 23:37
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Själv kan man ju tycka att det borde gå att kunna släppa upp en nödpejlsändare från havsbotten om olyckan är framme. Fartyg har ju tex Epirb (kommunicerar med satelit) som frigörs när fartyget nått ett visst djup på väg ned mot botten.

Vilket militära ubåtar haft sedan förra årtusendet. Så ja, det är märkligt att inte denna ubåt hade något liknande.
Citera
2023-06-20, 23:39
Medlem
lindblomsgröns avatar
Läste om ubåten i våras att man kunde följa med om man var rik, tänkte då att det kan hända en olycka långt nere i djupet så rätt jag fick. Varför ska man utsätta sig för en så hemsk upplevelse är säker att de ångrar sig nu.
Citera
2023-06-20, 23:40
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Hur djupt kan robotarna söka?
Om de hittar ”burken” hur skulle bärgningen kunna gå till? (Vi vet att FADOSS ska ta sig dit.)

Vi får hoppas att de kan söka minst ner till 4000m djup, annars är det tämligen meningslöst.

Bärgningen, med FADOSS, går till så att en lina sänks ner till ubåten, fästs på ubåten, som sedan vinschas upp. Linan fästs med hjälp av en ROV.
Citera
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969

Visst är det härligt när folk pratar om ens egen proffesion och man bara kan skaka lite på huvudet. Obs jag jobbar inom det marina men på ytan och inte under så jag är ingen expert inom detta område förutom ett intresse för domumentärer m.m om ubåtar och undervattensolyckor.

Är du Rov-pilot? Vad tror du om chanserna för att dessa hittas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Och detta, att utreda vad som gick snett och om ubåten hade defekter från början och inte var byggd enligt gällande standarder, är så klart ännu en anledning till att vissa, inte minst de anhöriga, kommer att vara rätt benägna att få upp skorven till landbacken.

Så ja, jag blir bara mer och mer övertygad om att man för eller senare kommer att bärga vad man hittar av den.

Att den som påtalade säkerhetsbristerna fick sparken tyder på att det är ett mindre bra företag/rederi. Undrar vad den f.d. anställde säger nu!

Hade de kört båten innan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in