2023-06-19, 04:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Har inte märkt någon panik bland hushållen med en styrränta på 3.5%, har någon ?

Tror ni dom vågar dra till med 50 punkter eller. Räntan ska tydligen höjas mer än väntat
Nej, det kommer inte bli någon panik heller.

De allra flesta med bostadslån, 53 procent, har lån på upp till en miljon kronor och 68 procent har lån på upp till 2 miljoner kronor. 15 procent har lån på 1 – 2 miljoner kronor. 5 procent har bolån på mellan 2,1 och 3 miljoner kronor och 4 procent har bolån som överstiger 3,1 miljoner kronor.

Folk är inte så högt belånade i Sverige, sett till inkomster och värdet på bostäderna.

Läser man här inne, så har man förutspått vrakpriser på bostadsmarknaden sedan Coronapandemin. Och det har låtit likadant i 3 års tid nu: "Om 3-6 månader så". Yet, here we are.

Dom enda som ska vara nervösa, är dom som köpt sin bostad runt 2021-2022 och nu blir arbetslösa och har lån på runt 4-6 MSEK. Men dom är få i antalet.

Vi som köpt våra bostäder innan 2020, kan sitta lugnt i båten. Jag själv har sedan mitt bostadsköp gjort en vinst på 100% om jag säljer idag. Och detta är inklusive "raset" på ca 15% som skett i år.

Man ska heller inte glömma att bankerna i hög utsträckning erbjuder ammorteringslättnader, OCH att folk ammorterat rätt bra i dom flesta fallen. Sen är det ju inte majoriteten utav bostadsägare som köpt sina bostäder dom senaste 3 åren. Många har köpt sina bostäder under prisuppgångarna, ammorterat och gjort en bra investering, oavsett rådande priser och ränteläge.

Hyrestorskarna resonerar märkligt. Dom förutspår en totalkrasch, och förväntar sig storklipp inom några månader (samma visa var 3:e månad) och den roligaste detaljen är ju denna:

Hur vet ni hyrestorskar när ni ska slå till? Vi säger att era spådomar nu blir sanna (även en trasig klocka går ju rätt 2 gånger om dagen) och priserna sjunker med säg 50% nu i December. Hur kommer det gå till då i era fantasier? Något i denna stilen? :

Villa idag värd 5 miljoner, bortskänkes i December för 2.5 miljoner till första bästa hyrestorsk. Självklart lånar ni ju knappt/inget - Ni är ju miljonärer hela högen här inne med hyreskontrakt tydligen om man läser tråden.

Ni lägger era besparade 2.5 miljoner på lyxvillan. Och skrattar åt bolånetorsken som förlorat kåken. Och det är här magin/trollkonsterna kommer in. För ni vet ju tydligen när ni ska köpa, och när marknaden vänder, tydligen. För just nu när ni slagit till, kan ju inte marknaden krascha igen/fortsätta sjunka. Eller?

För enligt er, kliver ni ju alltid på tåget, vid rätt tillfälle. Och det är ju imponerande. För när ni köpt för 2.5 så vänder marknaden, och något år senare så säljer ni för 6-7 miljoner. För det är ju omöjligt att ni sedan står där med en kåk som ni köpte för 2.5 som 1 år senare är värd 900.000? Det kan ju inte hända. Ni vet ju tydligen när/hur/om allt sker.

Är väldigt imponerad av er!

Hur kommer det sig att ni inte köpte bostäder runt 2014-2015 och hängde med uppåt? Var kristallkulan i hyresrätten grumlig från all cigarettrök då eller vad hände?

(Obs svävade iväg lite i inlägget. Allt jag skrev nu är ju inte riktat till postaren jag citerade. Frågeställningarna på slutet är riktade mot alla hyrestorskar med kristallkulor)
Citera
2023-06-19, 04:40
Bannlyst
Citat:
Har inte märkt någon panik bland hushållen med en styrränta på 3.5%, har någon ?

Tror ni dom vågar dra till med 50 punkter eller. Räntan ska tydligen höjas mer än väntat
Styrräntan kommer behöva ligga på runt 10% innan folk måste börja sälja (i fall av arbetslöshet, andra lån osv). Men en styrränta på 10% kommer vi aldrig i närheten av. Experterna (dom riktiga experterna som jobbar med ekonomi/analyser) säger att styrräntan kommer toppa på 4%.

Jag slår till med att den toppar på 5% bara för skojs skull. 90% av bostadsägarna klarar det galant.

No worries!
Citera
2023-06-19, 06:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grotesconyllet
Nej, det kommer inte bli någon panik heller.

De allra flesta med bostadslån, 53 procent, har lån på upp till en miljon kronor och 68 procent har lån på upp till 2 miljoner kronor. 15 procent har lån på 1 – 2 miljoner kronor. 5 procent har bolån på mellan 2,1 och 3 miljoner kronor och 4 procent har bolån som överstiger 3,1 miljoner kronor.

Folk är inte så högt belånade i Sverige, sett till inkomster och värdet på bostäderna.

Jaså inte? Det låter alltid så positivt allting. Nu är inte ens folk "högt belånade i Sverige". Jo det kan vi lugnt anta att de är med villapriser i Upplands Väsby på 5 miljoner och uppåt. Samt deras Tesla-bilar och återkommande Thailandssemesterresor.

Räntehöjningar som stärker kronan är bra för nationen om nu någon brydde sig om den. Dessa ger sänkta konsumentpriser och bägge sakerna är vad jag som inte bor i HR uppskattar. Jag gillar dock HR men för egen del har ofta läget på HR i förhållande till mitt arbete legat avigt till.

Räntehöjningar skyddar näringslivet inkl jordbruket från uppköp.
Räntehöjningar ger minskade klasskillnader.
Räntehöjningar gör importerade komponenter till industrin billigare.
Citera
2023-06-19, 06:55
Medlem
Citat:
Styrräntan kommer behöva ligga på runt 10% innan folk måste börja sälja (i fall av arbetslöshet, andra lån osv). Men en styrränta på 10% kommer vi aldrig i närheten av. Experterna (dom riktiga experterna som jobbar med ekonomi/analyser) säger att styrräntan kommer toppa på 4%.

Jag slår till med att den toppar på 5% bara för skojs skull. 90% av bostadsägarna klarar det galant.

No worries!

Beräkningar ligger väl snarare på 6-7 procent där flera hushåll, men långt ifrån alla, knäcks? Med tanke på upplåningen under nollränteperioden skulle det vara en ganska utdragen plåga vid en vandring upp till 10 med större prisfall. En sådan höjning är inte rimlig att göra på kort tid utan skulle behöva portioneras ut över en längre period.
Mycket tyder på som du säger att den toppar omkring 5, men inget är bergsäkert här.
Citera
2023-06-19, 07:18
Avslutad
Är lite undrande hur många det är som sitter med dubbla boenden och inte får sålt/eller uthyrt. Vet av ett par tomma boenden där månadskostnaden,om man lånade +50% t boendet, säkerligen ligger på 12-15000kr. Var lånen över 70% säkerligen 20t/mån.
Det borde finnas många tomma boenden om det nu inte är så att folk är för lata ta bort sina blocket annonser. Man ser även samma återkomma efter ett tag. Nån som har nån uppgift om detta i sin omgivning?
Här i Uppsala har mängden lgh t uthyrning minskat från ca 800 till nu 760. Mängden som vill hyra ökat från ca 15 till 36.(Blocket )Noterbart är att över hälften som vill hyra,har en Max hyra på under 10000kr. Med tanke på att det är juni och studier drar igång i slutet augusti, då borde det vara mycket lätt för studenter hitta boende i o m så mycket uthyres.Normalt sett så söker du väl då boende för hösten senast innan midsommar.
Senast redigerad av lone star 2023-06-19 kl. 07:21.
Citera
2023-06-19, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Jaså inte? Det låter alltid så positivt allting. Nu är inte ens folk "högt belånade i Sverige". Jo det kan vi lugnt anta att de är med villapriser i Upplands Väsby på 5 miljoner och uppåt. Samt deras Tesla-bilar och återkommande Thailandssemesterresor.

Räntehöjningar som stärker kronan är bra för nationen om nu någon brydde sig om den. Dessa ger sänkta konsumentpriser och bägge sakerna är vad jag som inte bor i HR uppskattar. Jag gillar dock HR men för egen del har ofta läget på HR i förhållande till mitt arbete legat avigt till.

Räntehöjningar skyddar näringslivet inkl jordbruket från uppköp.
Räntehöjningar ger minskade klasskillnader.
Räntehöjningar gör importerade komponenter till industrin billigare.

Ah just det ja, för alla med villor i Upplands Väsby köpte ju sina kåkar för 5 miljoner, och har 85% belåningsgrad. Ingen av dom har bott där i mer än 3 år eller? Konstigt.

Här har vi ett praktexempel på hur hjärndöda en del människor är 🤣
Citera
2023-06-19, 14:19
Avslutad
Citat:
Nej, det blir 0,25 eller inget. Politikerna vill inte höja räntekostnaden på sina egna privata lån och dom vill inte riskera att värdet på deras egna fastigheter sjunker.
Citera
2023-06-20, 03:20
Medlem
1 euro 11, 74 i skrivande stund tack vare lånecirkusen och bostadsprismanipulationen,tack Sverige vi spelat alldeles snart i samma liga som Bulgarien och Rumänien.
Citera
2023-06-20, 07:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

No worries!
Precis trollet, svenska företag och hushåll klarar 13-14 % i ränta? Använd de fyra räknesätten så kan vi kan lägga ditt trollinlägg i kattlådan.
Citera
2023-06-20, 07:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ah just det ja, för alla med villor i Upplands Väsby köpte ju sina kåkar för 5 miljoner, och har 85% belåningsgrad. Ingen av dom har bott där i mer än 3 år eller? Konstigt.

Här har vi ett praktexempel på hur hjärndöda en del människor är 🤣
Frågan är väl bara hur nya köpare skall fixa det? Om de inte kan köpa så kan trollet berätta vad det gör med marknaden?
Citera
2023-06-20, 08:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av chopdei
1 euro 11, 74 i skrivande stund tack vare lånecirkusen och bostadsprismanipulationen,tack Sverige vi spelat alldeles snart i samma liga som Bulgarien och Rumänien.
Raset lär fortsätta nästa gång riksbanken sammanträder.
Citera
2023-06-20, 09:35
Medlem
liksom-fbs avatar
https://omniekonomi.se/svenska-obligationer-lockar-forvaltare-marknaden-avviker/a/KnXMme
Investerare köper obligationer från länder där de förväntar sig tidigare räntesänkningar än vad ekonomer siar om, rapporterar Bloomberg. Favoritmarknaderna för penningförvaltare är Sverige, Norge, Sydkorea och Kanada.

Mja,vi får se om dom har rätt och det kommer tidiga räntesänkningar i de länderna.

Frågan vilka som har bäst koll. De som köper obligationer för miljardbelopp. Eller några amatörtyckare på flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in