Citat:
Nej, det kommer inte bli någon panik heller.De allra flesta med bostadslån, 53 procent, har lån på upp till en miljon kronor och 68 procent har lån på upp till 2 miljoner kronor. 15 procent har lån på 1 – 2 miljoner kronor. 5 procent har bolån på mellan 2,1 och 3 miljoner kronor och 4 procent har bolån som överstiger 3,1 miljoner kronor.
Folk är inte så högt belånade i Sverige, sett till inkomster och värdet på bostäderna.
Läser man här inne, så har man förutspått vrakpriser på bostadsmarknaden sedan Coronapandemin. Och det har låtit likadant i 3 års tid nu: "Om 3-6 månader så". Yet, here we are.
Dom enda som ska vara nervösa, är dom som köpt sin bostad runt 2021-2022 och nu blir arbetslösa och har lån på runt 4-6 MSEK. Men dom är få i antalet.
Vi som köpt våra bostäder innan 2020, kan sitta lugnt i båten. Jag själv har sedan mitt bostadsköp gjort en vinst på 100% om jag säljer idag. Och detta är inklusive "raset" på ca 15% som skett i år.
Man ska heller inte glömma att bankerna i hög utsträckning erbjuder ammorteringslättnader, OCH att folk ammorterat rätt bra i dom flesta fallen. Sen är det ju inte majoriteten utav bostadsägare som köpt sina bostäder dom senaste 3 åren. Många har köpt sina bostäder under prisuppgångarna, ammorterat och gjort en bra investering, oavsett rådande priser och ränteläge.
Hyrestorskarna resonerar märkligt. Dom förutspår en totalkrasch, och förväntar sig storklipp inom några månader (samma visa var 3:e månad) och den roligaste detaljen är ju denna:
Hur vet ni hyrestorskar när ni ska slå till? Vi säger att era spådomar nu blir sanna (även en trasig klocka går ju rätt 2 gånger om dagen) och priserna sjunker med säg 50% nu i December. Hur kommer det gå till då i era fantasier? Något i denna stilen? :
Villa idag värd 5 miljoner, bortskänkes i December för 2.5 miljoner till första bästa hyrestorsk. Självklart lånar ni ju knappt/inget - Ni är ju miljonärer hela högen här inne med hyreskontrakt tydligen om man läser tråden.
Ni lägger era besparade 2.5 miljoner på lyxvillan. Och skrattar åt bolånetorsken som förlorat kåken. Och det är här magin/trollkonsterna kommer in. För ni vet ju tydligen när ni ska köpa, och när marknaden vänder, tydligen. För just nu när ni slagit till, kan ju inte marknaden krascha igen/fortsätta sjunka. Eller?
För enligt er, kliver ni ju alltid på tåget, vid rätt tillfälle. Och det är ju imponerande. För när ni köpt för 2.5 så vänder marknaden, och något år senare så säljer ni för 6-7 miljoner. För det är ju omöjligt att ni sedan står där med en kåk som ni köpte för 2.5 som 1 år senare är värd 900.000? Det kan ju inte hända. Ni vet ju tydligen när/hur/om allt sker.
Är väldigt imponerad av er!
Hur kommer det sig att ni inte köpte bostäder runt 2014-2015 och hängde med uppåt? Var kristallkulan i hyresrätten grumlig från all cigarettrök då eller vad hände?
(Obs svävade iväg lite i inlägget. Allt jag skrev nu är ju inte riktat till postaren jag citerade. Frågeställningarna på slutet är riktade mot alla hyrestorskar med kristallkulor)