Citat:
Ursprungligen postat av
Jack.Elam
Apropå den radiostyrda stridsvagnen som flög i luften nyligen. Dels så tror jag det finns en ny vinkel på videon från den explosionen, jag har inte sett den tidigare i alla fall. Men man får lite överblick i all fall.
https://twitter.com/MarkHertling/status/1670848665601097729
Så vad tror jag då? Ja det är väl ett innovativt sätt att använda pansar på. Har dom problem med att iordningställa gamla stridsvagnar ur lager, uppdatera optiken, pipa och få allt annat i ordning efter att dom stått och rostat gud vet hur länge.. ..Tja, man sparar nog tid om man bara behöver bekymra sig över drivlinan och tanka upp den. Här kamrater så tror jag Ryssarna har en ny strategi..
Men även vinkeln som vagnen närmar sig trädlinjen, dom har siktat in sig på mitten. Jag kan tänka mig att det är 15? Ukrainare i trädlinjen som hindrar Ryssarna där. Brist på lämplig ammunition, brist på motivation men framförallt så kan jag tänka mig att någon på Ryssarnas sida blev väldigt frustrerad till slut och skickade fram den där...
Avslutar med det här citatet från ovanstående länk.
Men vad är syftet?
Jag förstår inte varför ryssarna gör så. Det ger ju bara en fetare explosion när UA slår ut tanken. En ballare video. Det är knappast ukrainare så nära den ryska tanken att det drabbar ukrainarna när den skjuts sönder.
Oftast så skjuts tanksen sönder ute på åkrar. Likaså denna gången. Inte inne i städer. Det känns inte som tanken kan orsaka någon skada.
Är meningen att köra in den i en stad och försöka spränga ett dagis med den? Då är ju det ganska svårt.
Alltså jag fattar varför man vill fylla t.ex. en ambulans eller en skåpbil med trotyl och köra in den i civilt område och spränga den. Men inte det här.
Ryssar är korkade. Men jag ser inte hur Ryssland kan vinna något på det här.