2023-06-19, 15:46
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Räckte det inte till? De har ju inte fått all stöd än?

Även om soldaterna inte längre får betalt för att kriga i Ukraina? Det är inte gratis för Ryssland att ha igång sin krigsmakt ska du veta.

Skitsnack. Nato och EU har sagt att de är "in for the long run". Det finns planer om vapenleveranser in i 2024. Ammunitionsfabriker runt om i Nato har trappat upp.
Jag förstår inte hur du tänker?

Du kan inte dra slutsatser efter de första angreppen. Vet du överhuvudtaget vad "probing attacks" är för något?

Jag citerar lite för dig så du lär dig något.

Detta är troligen vad Ukraina sysslat med initialt i offensiven.

Tänkte du samma sak när det hade gått en vecka efter Rysslands offensiv mot Bakhmut?

Jag vet att de ska få mer, men de borde antingen väntat eller fått mer inför den här motoffensiven.
Att Nato säger så betyder inte så mycket. När valet i USA börjar kommer troligtvis stödet pausas eller sättas på ett minimum.

Du kanske har rätt, "probing attacks" kanske är jättebra.
Men hade jag haft en begränsad tid och varit numerärt underlägsen hade jag satsat på att få en spricka ner mot Mariupol istället. Men de kan givetvis det här bättre än mig.

Nja, i Bachmut så tänkte jag att de förmodligen skulle lyckas tillslut, av den enkla anledningen att ryssarna är så många fler och att de inte bryr sig om att offra manskap i stora kvantiteter. Plus Wagner då.

Sedan är det ju så med krig, att folk tjänar pengar på det. Om du tror Ryssland enbart blöder pengar på grund av kriget så är du nog lite naiv.

Man får väl se vart det barkar hän. Hade Nato hjälpt till på riktigt och tagit landområdena ner till Mariupol hade Ukraina haft ett helt annat läge i en fortsatt konflikt eller i förhandling.
Och jag tror inte Putin hade använt kärnvapen i ett sånt läge, som alla är så rädda för. Enligt Kreml så är de redan i väpnad konflikt med Nato, oavsett hur vi rubricerar det. Tror jag.
2023-06-19, 16:08
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honkenbonken
Då ni får inte höra eller se andra nyheter som är EU kontrollerade och stängda så tar jag några klipp från den hemska sidan..

Ukraine sustains massive single-day losses – Russian MOD
Kiev's forces have lost over 1,000 soldiers and 20 tanks in a single day across the frontlines, the Russian Defense Ministry claims

Ukrainian military forces have sustained heavy casualties across the frontlines during the last 24 hours, the Russian Defense Ministry has said. Russia’s Zaporozhye and Donetsk regions have seen the most intense fighting, with Kiev losing more than 800 soldiers in those regions.

A video circulating online purportedly shows Russian troops deploying a captured Ukrainian tank after converting it into a powerful Vehicle-Borne Improvised Explosive Device (VBIED). Other similar incidents have been reported since the start of the conflict in Ukraine.
Du är medveten om att det finns filmklipp på denna händelse va? Och att det syns att det är en T54/55 som det handlar om. Stridsvagnar som Ukraina inte har.

Tänk så enkelt det är att se att ryssarna är inkompetenta lögnare. Dom bryr sig inte det minsta om att lögnerna är helt genomskinliga och att ingen vettig människa kommer tro dom.

Lite samma sak som den där Leopard 2:an som dom gjorde en PR-grej av att dom hade slagit ut. Skickade ut film på det och allt. Och tittade man på filmen så såg man klart och tydligt att det var nått jordbruksredskap dom hade sprängt i luften...
2023-06-19, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Det är så här en motoffensiv ser ut. Man rycker fram, testar försvaret, drar sig tillbaka (aka pausar), rycker fram på nytt och slår ut motståndaren. Repetera.

Ryssland valde att sätta in attackhelikoptrar, och oväntat många, vilket kräver annan taktik från Ukraina, eftersom de inte har något effektivt mot dem än, och då får man gå tillbaka till ritbordet för att se över sina möjligheter.

Hmm... du skrev ju att ukrainarna plockar ned dem en efter en, stämde inte ditt tidigare påstående?

Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Ryssland är usel på att försvara sig. Hela försvarslinjen skyddas just nu av extrainsatta Ka-52r (Ukrainas just nu värsta fiende) som plockas ner en efter en. Genom denna manöver så försvårar ryssarna det för Ukraina att trycka på framåt i två, kanske tre, veckor, då ryssarna tillfälligt har ett luftherravälde tack vare dessa helikoptrar, men detta kvittar då ryssarna på marken är helt inkompetent. När alla Ka-52r har blivit utslagna, vilket bara är en tidsfråga om det fortsätter så här, så spricker den ryska försvarslinjen.
2023-06-19, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Green Eyes
Att Ukraina tagit tillbaka en hel del territorium senaste året är något du bortser ifrån? Eller att Ukraina så kallade misslyckade sommaroffensiv än så länge tar tillbaka mark i dubbelt så snabb takt som Ryssland gjorde under sin vinteroffensiv?

Långsamt, men metodiskt trycks terroristlandet ut från Ukraina. Det är faktan vi har att förhålla oss till.
Nä tror inte det stämmer faktiskt, misstänker att det står helt stilla nu och det Ukraina tagit tillbaka är väl väldigt lite vad jag har läst.
I alla fall om man ska tro det som står i svensk media, men det är inte säkert att det stämmer.
2023-06-19, 16:39
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
PAUS ..det har man hört mellan Nord och Syd Korea Också ..
Inte helt kört men 6 månader på sig att gräva ner sig och har korta försörjningslinjer
Högoddsare att det kunde lyckas ..
Fuhrern Adolf han snackade om Blitz sieg drar det ut på tiden är det kört -- Här började dom att varna för offensiven i 2 månader . Vi får väl se men för mig är Grundtipset förhandlingsbordet typ mitten September Om inte tidigare.

Det är inte säkert att Ryssarna pausar dom kan försöka igen Hitler ville gärna ha Stalingrad och Moskva .Troligt att Putin vill ha Kiev också. 100 000 egna döda är det nog värt för honom
Ja, vem vet...

Helt klart är dock att stödet fortsätter från väst och att man inte ändrat sin inställning från Ukrainas sida. Det finns inte heller något som direkt tyder på avmattning vid fronten.

Ryssland anföll Bakhmut i tio månader och tog avsevärt mycket mindre mark på denna tid än vad Ukraina tagit på två veckor, så det är väl knappast så att det är avgjort ännu.
2023-06-19, 16:59
Avslutad
Nu börjar det hända saker

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=6d1701d089a8688baa2a68278fc88 8b2

Citat:
Ukraina: Ryssarna har inlett en offensiv

Ryssarna har inlett en motoffensiv i områdena kring orterna Lyman och Kupjansk i nordöstra Ukraina, uppger Ukrainas vice försvarsminister Hanna Majlar på Telegram.

Målet är enligt henne att beröva ukrainarna initiativet i regionen. Intensiv artilleribeskjutning och mycket hårda strider uppges pågå.

"Situationen i öst är svår just nu", skriver ministern som också skriver att ryssarna går till anfall i mycket stora antal.
2023-06-19, 17:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Boxer123

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=6d1701d089a8688baa2a68278fc88 8b2
"Ryssarna går till anfall i mycket stora antal" - det vet vi ju hur det slutar, det blir förluster i mycket stora antal. Deras militära doktrin bryr sig inte om deras soldaters liv.
2023-06-19, 17:15
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxer123

Vi får hoppas att det går lika bra för dem där, som i sina egna skyttegravar.
Haj då Ivan!
https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1670722653496176642
Skäms nästan lite över att det är så tillfredsställande att se putinisterna stupa i drivor, men sånt är livet!
2023-06-19, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
"Ryssarna går till anfall i mycket stora antal" - det vet vi ju hur det slutar, det blir förluster i mycket stora antal. Deras militära doktrin bryr sig inte om deras soldaters liv.

Kan man vänta sig att Belarus går in norrifrån mot Kiev också, nu när de sista ukrainska styrkorna finns i sydost? Det är ju öppen gata.
2023-06-19, 17:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen

Även om det skulle vara som du säger så hjälper det inte ukrainarna.
2023-06-19, 17:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Vi får hoppas att det går lika bra för dem där, som i sina egna skyttegravar.
Haj då Ivan!
https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1670722653496176642
Skäms nästan lite över att det är så tillfredsställande att se putinisterna stupa i drivor, men sånt är livet!

För mig är det hemskt både om ryssen eller ukrainarna dödas men vi är visst olika, kan vara så jag har mer empati men bara något jag gissar.

Visst vill vi att kriget ska fortsätta, heja heja tills ”last Ukrainian standing”
2023-06-19, 17:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Kan man vänta sig att Belarus går in norrifrån mot Kiev också, nu när de sista ukrainska styrkorna finns i sydost? Det är ju öppen gata.
Ukraina är garanterat medvetna om det och sägs ha minerat stora områden så förstärkningar hinner anlända.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in