Citat:
Ursprungligen postat av
HenAnnan
Jag kan förstå alla som vill försöka.
Jag har ingen förståelse för dem som tycker att de skall släppas in.
Enklast vore förstås att avvärja båten redan vid territorialvattengränsen.
SvT slog dock till med ett reportage från Tunisien angående migrantbåtarna. Där intervjuerade man en man från södra Afrika.
Han sade ungefär:
"Om man har en dröm så har man rätt att genomföra den. Det är en mänsklig rättighet". Alltså: alla som försöker hindra honom bryter mot hans mänskliga rättigheter.
SvT lät detta bisarra påsåtående stå oemotsagd. Bara den ena sidan fick komma till tals. De som får se sitt land översvämmas av folk utan flyktingskäl med med en dröm fick inte komma till tals.
Systemet vi har är värdelöst. De som kommer hit riskerar att dö. Deras liv blir inte så bra, och några skurkar tjänar en massa pengar.
Skurkarna kan man skicka till Kalypsodjupet på en båt som man sänker.
Det borde vara totalstopp på att ta emot en enda på det här sättet, och om de kommer hit i en båt med besättning skall besättningen straffas och gängledare letas upp.
EU måste ha en proaktiv politik med läger i fjärran land och personal som kan hjälpa de som verkligen lider, och inte unga rika.
Men självklart skall vi acceptera kompetenta människor. De skall dock komma hit med inbjudan, där det finns en god chans att de kan bidra. Gärna skall de redan ha en anställning när de kommer.
Ett land som Sverige kan lika gärna ha utbildningar och annat i andra länder, och personal som kan finna de som verkligen är i behov av hjälp. Och dessa är ju sällan en ung frisk man.
Jag ska lägga till att det är lätt att förstå dem. De har ambitioner och har varit framgångsrika hemma. Nu vill de få det som en västerlänning - inget fel i det.