2023-06-14, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag har skrivit hur jag tänker förut, att allt fram till stryptag och medvetslöshet går i ett rasande tempo, kanske inom loppet av 1-2 minuter.
T går i golvet av slag, tillhygge med liten anslagsyta, och direkt därefter fällning som gör att T landar på rygg. Innan T fattat vad som hänt, slänger sig J över henne med knäna på Ts armar, tar tag om huvudet så att tummen kommer i Ts öga och dunkar hennes huvud I golvet för att direkt därefter ta stryptag, pressa sina knän mot Ts armar och tummarna mot halsen.

Jag tror att T sparkar I väggen sekunden innan J sätter sig på henne, varpå deras position ändras, men något tumult tror jag inte på.

Att T strider förtvivlat för att komma loss, tvivlar jag inte en sekund på men tror att hon blir medvetslös av halstrycket under tiden hon kämpar. Att hon skulle fått 15p enligt den av Avel redovisade poängskalan för medvetenhet ser jag som helt uteslutet.

Hur grannen egentligen uppfattat "sparkljuden" tycker jag är något diffust eftersom han beskriver dem med olika ord vid olika tillfällen. Min gissning är att han inte hittar exakt rätt svenska ord för vad han menar utan skulle kunnat beskriva det bättre på sitt modersmål.

Den där låsningen av T s armar och händer tror jag ju inte är möjligt.

Enig med dig att grannen är diffus när han använder olika ord för att beskriva en och samma sak. En tolk hade inte skadat. Han pratar ju även om tramp ljud och liknande som vore bra att få klarhet i.
Citera
2023-06-14, 20:34
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Toves pojkvän säger i förhör på frågan om han tror att Tove är kapabel till att försvara sig
ja hon är stark och tränar fotboll och styrketräning
Lite skillnad mot partypinglorna J och M som festar varje helg och tuggar hachkakor

Du är fan bitter på det mesta och ska alltid säga något nervärderande om andra de som inte klappar dig på ryggen

Jag noterar bara att du i grund och botten inte har en aning om hur stark Tove var i jämförelse med Johanna och tror att ditt raljerande om saken kan göra någon skillnad. Du postar mest bara en massa lögner och grova personliga påhopp varav det mesta raderas rakt av. Det mest imbecilla med dig är att du kallar mig nedvärderande i samma mening som du själv nedvärderar mig.

Faktum kvarstår, Rättsläkaren skrev att Tove var ordinärt byggd. Rättsläkaren vittnade om att Johanna kan ha strypt Tove på egen hand även utan att ha fått några avvärjningsskador.

Det finns ingenting som placerar Maja på Johannas toalett. Inte ens ett ynka litet DNA.
Bara en lögn från en känd lögnerska. Till och med tingsrättsdomaren medgav att Johannas uttalande på den punkten inte var pålitligt.
Citera
2023-06-14, 20:38
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Jag litar på de två första rättsläkarna som gjorde obduktionen.

Märkligt då att du har en uppfattning som är diametralt motsatt vad rättsläkarna säger.
Du litar bevisligen inte på vad de säger. Men det börjar bli symptomatiskt för er Maja-hatare, att försöka bortförklara er omöjliga hållning genom att ni visst tror på det som ni nyss helt avfärdat.

Varför är en artikel i media bortförklarad och en annan är helt borttagen i media?[/quote]

Vilka artiklar pratar du om?
Citera
2023-06-14, 20:48
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag tänker att det kan vara så att Johanna hade med fördel hjäp av MH vid mordet.
Jag betvivlar det.
Vilken syn hade J på M?
Jag tror att J var mycket medveten om att M förmodligen skulle varit mer i vägen än till nytta. J visste att M var känslig, "seg" och inte särskilt kvicktänkt, så att hon skulle ta risken med att M kunde "sabotera" hennes plan ser jag inte så sannolikt.
Citera
2023-06-14, 21:03
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

Enig med dig att grannen är diffus när han använder olika ord för att beskriva en och samma sak. En tolk hade inte skadat. Han pratar ju även om tramp ljud och liknande som vore bra att få klarhet i.
Armlåsningen har jag inga belägg för eller referenser till utan det är kanske mest inbillning, men jag föreställer mig att det skulle kunna vara möjligt med en rejält tilltuffsad T, trots att hon kämpat för sitt liv, eftersom jag tror att förloppet var mycket snabbt från första slaget/fällningen tills stryptaget gav medvetslöshet.

OM T varit helt nykter och oskadd tror jag inte det varit möjligt för J att låsa henne.
Citera
2023-06-14, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Så när du säger att det "KAN" vara så , så menar du egentligen att det "MÅSTE" vara så?
Det är typiskt. Dusäger att det kan vara på ett visst vis, men bara om det innebär att Maja är skyldig och vad du menar är att det kan enbart vara så och inte på något annat vis.

För mig, som har följt fallet från första början i media och på sociala medier och genom det som framkommit genom brottsutredningen så är det tydligt att det finns flera alternativ. Det intressanta med det är att jag inte är ensam om den uppfattningen, utan så gott som hela den samlade oberoende expertisen delar den uppfattningen. Har du följt fallet i media från start så vet du det. Men du anser dig ändå veta bättre än såväl rättsläkare som all oberoende juridisk expertis alltså?

Men snälla! Du tror dig ju veta bättre än tingsrätten som har dömt henne för MORD!
Citera
2023-06-14, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Och vad exakt har en eventuell mobbing i ett tidigare skede mot Maja med mordet att göra? Eller vill du få fram att mobbandet är en förmildrande omständighet?.

Jag skiter högaktningsfullt i om så Maja pissade i sängen fram till hon fyllde 18 eller hade trasiga leksaker när hon var ett barn.

In i fängelse ska hon.

Det där med mobbingen ska verkligen inte vara någon förmildrande omständighet tycker jag. Det finns väldigt många människor som varit mobbade och växer upp till exemplariska människor och hela livet vet hur viktigt det är med medmänsklighet och respekt för andra människor, de har ju själva varit offer för det motsatta! Detta lär de även sina barn och kan till och med hjälpa andra med sina erfarenheter.
Citera
2023-06-14, 21:51
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Men snälla! Du tror dig ju veta bättre än tingsrätten som har dömt henne för MORD!

Tack för att du nu tycker att jag är snäll. Det var en oväntad vändning må jag säga.

Ja visst, som du skriver, men med den skillnaden att jag har hela den samlade oberoende juridiska expertisen bakom mig i den åsikten. Till och med tingsrättens egen domare har ju gått ut i media och sågat sin egen dom. Han erkänner att de inte vet om Maja var i badrummet när mordet ägde rum. Han erkänner att Johanna inte går att lita på. Detta trots att de i domen har förutsatt bägge dessa saker.

När hovrättsdomen kommer, ska du få se att jag har rätt, om du inte inser det innan dess.
Citera
2023-06-14, 22:01
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Toves pojkvän säger i förhör på frågan om han tror att Tove är kapabel till att försvara sig
ja hon är stark och tränar fotboll och styrketräning
Lite skillnad mot partypinglorna J och M som festar varje helg och tuggar hachkakor

Du är fan bitter på det mesta och ska alltid säga något nervärderande om andra de som inte klappar dig på ryggen
Självklart var Tove kapabel till att försvara sig, till skillnad mot två festprissar.
Fotboll, gym flera ggr i veckan. Innan övertränade hon men sedan blev träningen mer normal.

Varken åklagare, rättsläkare eller rätten tar någon som helst notis om några ”Viktklasser,” (som en viss skribent så naivt tror), som används i bl.a brottning, boxning och MMA.
Citera
2023-06-14, 22:02
Avslutad
Citat:
Jag litar på de två första rättsläkarna som gjorde obduktionen.

Varför är en artikel i media bortförklarad och en annan är helt borttagen i media?
Vilka artiklar gäller det? Måste ha missat dom. Har du dom sparade?
Citera
2023-06-14, 22:12
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

Nej, den låsningen borde ju ha lämnat mjukdelsblödningar på ovansidan av armarna och några sådana finns inte i obduktionsutlåtandet.
Ena armen var förvisso rätt utsatt för djurangrepp men inte den andra.

Håller även med om att tolk borde ha närvarat vid grannens vittnesutsaga och vittnesmål.
Citera
2023-06-14, 22:56
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Nej, den låsningen borde ju ha lämnat mjukdelsblödningar på ovansidan av armarna och några sådana finns inte i obduktionsutlåtandet.
Ena armen var förvisso rätt utsatt för djurangrepp men inte den andra.

Håller även med om att tolk borde ha närvarat vid grannens vittnesutsaga och vittnesmål.

Tryckytan på ovansidan armarna där Johannas ben trycker mot armen blir så stor, att trycket inte blev tillräckligt för att orsaka blödningar. Däremot på undersidan, på armbågen, där anliggningsytan bara var någon kvadratcentimeter mot ett hårt badrumsgolv, där uppstod blödningar. En sådan blödning på var armbåge. Och det är säkert orsakat precis som du säger, så du har nog helt rätt, bara på andra sidan armen.

Det kan också misstänkas att Tove inte får blåmärken så lätt. Det där varierar ju mellan olika personer. Det gick heller inte att så några blåmärken på halsen, trots att han hade skador på såväl den djupa halsmuskulaturen som på halsartären, vilket inte sker utan ett stort tryck, som rättsläkaren påpekade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in