2023-06-14, 13:11
Medlem
Från ett telegramkonto, vet ej om det är sant men...

Orcherna erkände att de sprängde GES

"Vi räknade lite fel", bekräftade Rysslands 205:e motoriserade gevärsbrigad sin inblandning i sprängningen av vattenkraftverket Kakhovskaya
Citera
2023-06-14, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Ryska armén har över 200k i irreparabla förluster (KIA+WIA+MIA…). 195k i senaste ryska läckaget vilket är i linje med BBC och amerikansk intel.
Har de använt 700k totalt så är det Max 500k kvar.

det är mycket konservativt.

jag gissar på mellan det och ukrainas siffror. ryssen har inte haft någon operativ framgång sedan förra sommaren.
Citera
2023-06-14, 13:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Om en gångtrafikant beträder ett övergångställe med hänvisning till att han har företräde och blir överkörd av en buss så är det en klen tröst att han hade rätten på sin sida.

Din lilla analogi haltar betänkligt. Den överkörde överlever men många busspassagerare har dödats eller tagits till fånga av gångtrafikanten - och han hade rätten på sin sida.

Bussbolagets ägare är även efterlyst i hela världen och bolaget lär komma behöva betala skadestånd till gångtrafikanten.
Senast redigerad av Clay Allison 2023-06-14 kl. 13:21.
Citera
2023-06-14, 13:15
Medlem
Citat:
Ryska armén har över 200k i irreparabla förluster (KIA+WIA+MIA…). 195k i senaste ryska läckaget vilket är i linje med BBC och amerikansk intel.
Jag har läst en del liknande uppskattningar men med tanke på vad jag kan se kan de omöjligt stämma, åtminstone inte till 100%. Ta uppskattningen av 'tanks' till exempel, där man för länge sedan uppskattat att ryssarna förlorat 100% av sitt bestånd. Ändå presenteras det nya siffror på förlorade tanks varje dag. Är det 100% så borde det väl inte kunna tillkomma nya förluster? Om de inte 'producerar', förstås.
Citera
2023-06-14, 13:15
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Men det är väl bara för det mäktiga Ryssland att även utrota 'Ukrainas tredje armé'
Har man klarat av två redan så ska det väl inte bli några problem för supermännen från Ural?

För min del låter du mest lite desperat faktiskt...
Tyvärr så lutar det åt det.

Än värre, t.o.m. Putin antyder att Ukraina nog inte kan fortsätta att existera. Åtminstone måste regimen i Kiev bort. Lyssna på senaste presskonferensen.
Citera
2023-06-14, 13:19
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
De har inte ens knappt haft så många engagerade i direkta strider. Så att hävda att de har +200K KIA kan bara en hjärnsvag komma fram till.
Citera
2023-06-14, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Vad tror du Ukraina har?

Låt höra!

150k nu.
Citera
2023-06-14, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Din lilla analogi haltar betänkligt. Den överkörde överlever men många passagerare har dödats eller tagits till fånga av gångtrafikanten - och han hade rätten på sin sida.

Bussbolagets ägare är även efterlyst i hela världen och bolaget lär komma behöva betala skadestånd till gångtrafikanten.

Det återstår att se hur upplösningen gestaltar sig. En nations politiska lednings främsta uppgift är att skydda sina medborgare och därvidlag anser jag att Ukraina brustit. Neutralitet hade varit ett lågt pris att betala för att bespara folket allt detta lidande.
Citera
2023-06-14, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Jag har läst en del liknande uppskattningar men med tanke på vad jag kan se kan de omöjligt stämma, åtminstone inte till 100%. Ta uppskattningen av 'tanks' till exempel, där man för länge sedan uppskattat att ryssarna förlorat 100% av sitt bestånd. Ändå presenteras det nya siffror på förlorade tanks varje dag. Är det 100% så borde det väl inte kunna tillkomma nya förluster? Om de inte 'producerar', förstås.

Hur tänker du där. menar du att rysslands reguljära styrkor har t-55, t-54 t-62 förbandsatta i fredstid?

vilka armegrupp tillhör de?

och varför påstod ryssland att de fasades ut och ersattes när vi har video/bild bevis på att de används av ryssland i ukraina....
Senast redigerad av slö 2023-06-14 kl. 13:24.
Citera
2023-06-14, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Hur tänker du där. menar du att rysslands reguljära styrkor har t-55 och t-54 förbandsatta i fredstid?

vilka armegrupp tillhör de?

och varför påstod ryssland att de fasades ut och ersattes när vi har video/bild bevis på att de används av ryssland i ukraina....
Det vet jag inget om, jag menar bara att jag med mina egna sinnen kan se att deras uppskattningar i en del fall inte stämmer.
Citera
2023-06-14, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234

Ingen har påstått att 100% av ryska vagnar förstörts. Sån inkompetens sysslar ryssar och vatniks med.
Citera
2023-06-14, 13:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Det återstår att se hur upplösningen gestaltar sig. En nations politiska lednings främsta uppgift är att skydda sina medborgare och därvidlag anser jag att Ukraina brustit. Neutralitet hade varit ett lågt pris att betala för att bespara folket allt detta lidande.

Du är kanske en person som lätt accepterar att stå under någon annans totala kontroll under hot om våld, men du måste inse att för de flesta andra är frihet något värt att kämpa för.

Du vet, påtvingad neutralitet är inte neutralitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in