2023-06-13, 20:04
Medlem
JagSettKungenNakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Ett litet klipp från en utslagen ukrainsk ställning i Zaprosjsjia. 19 döda ukrainare. Av terrängen att döma hamnade de nog under kraftig rysk artillerield: https://twitter.com/mdfzeh/status/1668662181649428490
Ser ut att vara ett gammalt klipp från i våras då det knappt syns några gröna blad någonstans.

Sen tror jag mer på att de har blivit avrättade genom skott i huvudet, liken 1-5 har alla fått påsar över huvudet och deras kroppar verkar vara intakta och visar inte på några explosions skador.

Lik 7 har också fått huvudet bort
skjutet.

Lik 7-10 ligger tillsammans vilket är lite märkligt att de dött tillsammans på det sättet dessutom utom synliga vapen och en stor vit tygbit precis till höger om liken.

Jag tror mer på att de gett upp och ryssarna har därefter avrättat dem.
Senast redigerad av JagSettKungenNaken 2023-06-13 kl. 20:24.
2023-06-13, 20:09
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Rysslands president Vladimir Putin säger att Ryssland kunde "ha varit bättre förberett" för de ukrainska attackerna som skett in över gränsen.

Putin säger att det gäller Rysslands södra regioner som gränsar till Ukraina.

Den ryske presidenten hävdar också att Ukrainas förluster i den pågående motoffensiven i det närmaste är "katastrofala".
2023-06-13, 20:27
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Rysslands president Vladimir Putin säger att Ryssland kunde "ha varit bättre förberett" för de ukrainska attackerna som skett in över gränsen.

Putin säger att det gäller Rysslands södra regioner som gränsar till Ukraina.

Den ryske presidenten hävdar också att Ukrainas förluster i den pågående motoffensiven i det närmaste är "katastrofala".
30% av pansarfordonen som Ukraina fått av väst är förstörda säger han.
2023-06-13, 20:32
Medlem
Arethas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det där var ditt eget privata och helt påhittade påstående. Som du själv kom på. Hade inget att göra med verkligheten.

Det vi vet är följande:

7 Leopard är antingen förstörda eller övergivna.

Eventuellt har ryssarna sett i kors och läst just 77 på fyllan

Oryx rapporterar förresten 2 förstörda och 2 övergivna Leopard 2 = totalt fyra. Dvs 44 på ryska.
2023-06-13, 20:52
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
30% av pansarfordonen som Ukraina fått av väst är förstörda säger han.

Han är dock en patologisk mytoman. Precis som Lavrov och Konasjenkov. Ljuger i stort sett alltid.

Fria fantasier skulle jag kalla detta. Eller som Johan Huovinen, lärare i militärstrategi, säger:

Citat:
– Det är rena fantasier, säger Johan Huovinen, lärare i militärstrategi.

https://www.dn.se/varlden/putin-30-procent-av-stridsfordonen-fran-vast-forstorda/
Citat:
Samtidigt ifrågasätts uttalandet kraftigt av Johan Huovinen, överstelöjtnant och lärare i militärstrategi på Försvarshögskolan. Han menar att det rör sig om presidentens fria fantasier, inte stridernas verklighet.

– Om Ukraina skulle ha tappat så många fordon skulle vi ha sett mer foton som dokumenterar det.
2023-06-13, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Vet inte vilka språk som är tillåtna här på flashback så garderar mig med en översättning från google och en länk. Detta är ett meddelande från Rysslands president. Ta det på orden, med en nypa salt eller avfärda det helt upp till dig själv. Tycker själv att alla kommentarer som kommer från högsta ledning oavsett sida är intressanta oavsett hur mycket jag "tror" på det som framförs.

Putin om motoffensiven från Ukrainas väpnade styrkor i Zaporozhye-riktningen:

▪️Den ukrainska motoffensiven är storskalig, med hjälp av strategiska reserver, den började den 4 juni och fortsätter just nu.
▪️ Tyvärr störde detta motoffensiven, det vore bättre om de anföll.
▪️ NWO:s mål är grundläggande för oss, de förändras i enlighet med situationen, men förblir i allmänhet desamma.
▪️ Fienden hade inte framgång i någon av sektionerna.
▪️ Strukturen för förlusterna för Ukrainas väpnade styrkor är nu ogynnsam, de närmar sig katastrofala.
▪️ Under denna tid har Ukraina förlorat över 160 stridsvagnar och över 360 pansarfordon, det finns fortfarande förluster som vi inte ser.
▪️ Våra förluster av personal kan uttryckas av försvarsministeriet, men vi förlorade 54 stridsvagnar.
▪️ Förhållandet är 1 till 10 till vår fördel, våra förluster är 10 gånger mindre.
▪️Putin om den förvärrade situationen i gränsområdet:
Det finns ett problem, det är främst kopplat till önskan att avleda våra styrkor och medel åt denna sida - att dra tillbaka en del av förbanden från de områden som anses vara de viktigaste och mest kritiska ur en eventuell offensiv av Ukrainas väpnade styrkor. Vi behöver inte göra det här, men vi måste naturligtvis hålla våra medborgare säkra.

https://t.me/NovichokRossiya/33521

konstigt att han inte försöker sätta in wagner som partisanjägare i gränsområdet mot ukraina?
2023-06-13, 21:01
Medlem
knivhippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha

Oryx rapporterar förresten 2 förstörda och 2 övergivna Leopard 2 = totalt fyra. Dvs 44 på ryska.
En bra tumregel är den sk 10-regeln när det kommer till ryska uppgifter, alltså multiciplera med 10, alt dividera med 10 när det gäller egna förluster.
Verkar faktiskt stämma oroväckande bra..
Alltså 7 leoparder i denna rapport blir 77.
Av någon anledning landar det alltid på udda siffror också, för att få det att se mer exakt ut antar jag
2023-06-13, 21:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
För varje dag som går nu märker vi alltmer vem av oss som har rätt.
Än så länge har Ukraina återtagit 90km2 och det finns endast 1 dokumenterat misslyckande.
Låt oss säga såhär - ingen på den goda sidan är oroliga just nu. Endast ni ryssrunkare skriver fingrarna av er och hetsar om att det är någon sorts panik. Det är ett talande tecken för vilken sida som vittrar bekymmer.
En yta på 1 gånger 1 mil.
Shit pommfritt!
Jag tror jag bajsar på mig.
Mvh.
2023-06-13, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Känns lite som att man gör Europa en björntjänst genom att ge bort alla pansarfordon.

Enligt AB så ska Ryssland ha visat upp både Bradleys och Leoparder som blivit erövrade, förmodligen intakta vapensystem så att Ryssen kan gotta sig åt alla hemligheter.

Fullständig idioti att förse Ukraina med alla dessa vapen när man vet att det går rakt i hand på Ryssen. Vi är dock kända för att vara idioter så inte förvånad.
Det är hyffsat omoderna vapen som Ukraina förses med så det är inget att oroa sig för, Leopard även de äldre modellerna är bra mycket bättre än ryssarnas tanks så Ukraina behöver bara köra mot fienden och panga deras fattiga tanks, offensiven är inte svårare än så.
Skulle det behövas fler tanks så har Sverige ca 200st som vi kan skicka omgående, men det kommer inte behövas.

Såg ni på videon idag hur Putin vänder ryggen åt försvarsminister Shoygu? snacka om att ledningen inte fungerar i Ryssland, tro mig den stora striden finns i Moskva...
2023-06-13, 21:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Vilken av dina officerar har berättat för dig att målet är att nöta ner försvarsförmågan? Namn och rang? Du verkar känna till läskigt mycket, är det verkligen allmän information eller läcker du som ett såll och bör akta dig för höga byggnader och stenhårda stentrappor ett tag framöver?
Jag tror att jag kan hjälpa dig här.
Killen i detta klipp berättar om målen. Från 20:30 in i klippet cirka.
Tror att han har hyggligt hög rang.
Hans namn står under klippet.
Nednötning av försvarsförmågan går under begreppet "avmilitarisering".

https://youtu.be/1qS6J-WbTD8

Mvh.
2023-06-13, 21:33
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Ett litet klipp från en utslagen ukrainsk ställning i Zaprosjsjia. 19 döda ukrainare. Av terrängen att döma hamnade de nog under kraftig rysk artillerield: https://twitter.com/mdfzeh/status/1668662181649428490

Herregud, detta måste vara världshistoriens med dokumenterade händelse och återupprapade skåpmat.

Ryzzland ser det som en propagandasouvenir och filmar det från hundratals vinklar.

Sorgligt de inte finns mer för de att visa upp än att de måste göra så.
2023-06-13, 21:46
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha

Finns klipp på åtminstone en A6:a som bärgas av Ukraina. Den lär bli återställd inom kort.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in