”Den ryska propagandan har alltifrån den ukrainska offensiven i söder fört någon slags eget krig. ’Krigsbloggarna’ bygger alltjämt upp försvaret av samhället vid Velikaja Novoselkaja, gör ursinniga motattacker mot Makarovka (de platser som har övergivits och överges i propagandisternas beskrivningar av kriget, är långt i bakgrunden). Till och med Igor Strelkov (Girkin) har dragits in i den alternativa verkligheten – Strelkov, som från krigets början inte dragit sig för att kritisera försvarsministeriet, och som skrev om nederlag redan innan Prigozjin kunde gissa sig till dem. Nu skriver Strelkov i stort sett detsamma som andra försvarsministeriets pennor. Medan det pågår ett sjudande liv i redan övergivna ställningar i ’krigsbloggarnas’ och Strelkovs värld, så rör sig den ukrainska armén framåt..
Större delen av den längre artikeln:
”I sammanfattningen för den 11:e Juni kunde jag inte med någon noggrannhet gå igenom vad som skedde i den syd-östliga delen av den ukrainska offensiven. Idag ska jag börja med den delen.
Mina källor som inte var tillgängliga igår var, som det visat sig, i verksamhet. De ukrainska styrkorna ägnade sig den 11:e Juni åt Staromlynovka och rörde sig vidare. Idag pågår strider vid de bebodda platserna Nadijnoje och Krasnaja Poljana.
Rörelsen framåt i denna riktning gör det möjligt för de ukrainska styrkorna att komma förbi Volnovach från västsidan och ta sig vidare mot Mariupol.
Genom att fortsätta angripa från byn Blagadatnojes (eller Blahadatnoje) håll har den ukrainska armén nästan helt kommit över till Volnovach norrifrån. Medan jag skriver denna summering pågår strider vid den bebodda platsen Selenij Gaj.
De ryska styrkorna kunde natten mellan 11:e till 12:e Juni samla någon slags reserver – enligt ryska armékällor så är det en del av de styrkor som hade skickats för att engagera sig i stärkandet av ställningarna mellan Volnovach och Mariupol - som försökte sig på motattacker mot de redan förlorade platserna Staromlynovka och samhället Makarovka som är granne till det.
De ryska militärerna säger att attackerna inte riktigt gick att göra, eftersom det ukrainska artilleriet ansatte deras avdelningar så fort de drog ut, och de måste retitirera. De ukrainska militärerna bekräftade dessa uppgifter, men utan att gå in på detaljer. Kanske kommer vi redan i morgon att över nätet se foton och videoklipp med uppbrunnet ryskt pansar (eller kanske inte).
Volnovach – det är den sista , befästa och befolkade punkten på vägen mot Mariupol, som befinner sig 65 km från Volnovach.
-
På morgonen den 12:e Juni meddelade ukrainska officerare, som befann sig i Pologov-området, att de ukrainska styrkorna rör sig längs väg T0803 mot bebyggelsen Bilmak (el. Kamjanka) , och har den ryska knutpunkten för armé-underhåll i sikte, vilken ligger i zonen nära fronten.
Vad som nu sker i själva Pologi känner jag inte till. Med någotsånär sannolikhet kan samhället redan befinna sig under ukrainsk kontroll, eller alltjämt hållas omringat av den ryska arméns enheter.
Om den sydöstliga vägen är vägen mot Mariupol, och Tokmak ligger på vägen mot Melitopol, så befinner sig Pologi-Bilmak åt det håll där Berdjansk befinner sig, och det innebär en möjlighet att slå mot delar av den ryska arméns tross, vilken länkas samman bakom ställningarna sydväst om Staromlynovka.
Den 12:e Juni hamnade Berdjansk´s grannstad Primorsk under ukrainsk raket-beskjutning. De ukrainska militärerna förödde den ryska militärens baser där, förråden och den 35:e allmän-militära armén (som hade kommit från Amurskaja-området för att kriga). Under beskjutningen avled general-major Sergej Gorjachev, och armé-befälet Sergej Nyrkov är antingen förvirrad eller svårt sårad, mer än 20 officerare dog eller blev sårade.
Enligt källor från de ryska staberna på andra platser så har officerare snabbt samlats till Zaporizj-området för att ersätta dödade och sårade.
-
Situationen vid Tokmak är inte helt klar. Vi vet genom källor från båda sidor, att den ukrainska armén fortsätter att röra sig mot staden västerifrån och norrifrån. Men ryska och ukrainska militärer nämner olika befolkade platser där det pågår strider i regionen. Därvid tecknar de ryska officerarna en allt mörkare bild åt sig själva, än deras ukrainska motståndare gör. I planen är den beröringslinje utmärkt, som just de ryska källorna bestämde.
Från Tokmak till Melitopol är det 63 km. Det är ungefär lika lång bit som det är från Volnovach till Mariupol. …”
Volya är förhoppningsfull om den ukrainska våroffensiven, som har blivit en sommaroffensiv. Är han alltför förhoppningsfull ?
Han tillägger också: ”Som jag skrev i lördags, skulle den 11:e och 12:e Juni kunna bli ,och har av allt att döma blivit, avgörande för hela den ukrainska offensiven i söder”
https://t.me/volyamedia/689
-