2023-06-13, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Jag får formulera om det då.
Ryssland tappar TILLGÅNG till svarta havet och medelhavet.
Fattar du nu?
Varför skulle de det? de har ju tillgång till egen kust mot svarta havet
Citera
2023-06-13, 11:42
Medlem
leckerleles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Stolta ryssar anfaller. Sen small det.

https://twitter.com/TpclATpcl/status/1668547182239072258?t=EFZHC_C5KUIagj-KnrbugQ&s=19

Tror dessvärre de där är fejk. Jag tycker mig känna igen den där ”explosionen”, som ett typ av filter, ofta använt på TikTok bland annat.
Citera
2023-06-13, 11:44
Medlem
Ken Drydens avatar
Jag ska sluta kalla den axel som utgår från Velika Novosilka för just det. Den ukrainska generalstaben betecknar den "Sjachtarskeaxeln".

Ända sedan offensiven drogs igång har ryssarna i princip ägnat sig åt försvar - men med ett viktigt undantag: Mariinka. Igår gjordes inte mindre än 14 anfallsförsök mot de ukrainska ställningarna, vilka alla slogs tillbaka. Varför då, kan man undra? En speciell detalj är dock att försvarsminister Sjojgus alldeles egna legosoldatsföretag - PMC Patriot - är verksamt just där. Sedan ett par månader har Sjojgus privata styrkor försökt att visa att de är minst lika bra som Prigozjins PMC Wagner. Hittills har det inte lyckats, trots att Sjojgu redan i mars lovade Putin att Mariinka skulle vara intaget före Bachmut - vilket inte skedde. Undrar om detta spelar in vad gäller det mycket tydliga missnöje som Putin visar upp offentligt, gentemot sin försvarsminister? I samband med ett besök på ett militärsjukhus med anledning av Rysslands nationaldag igår, vände Putin ryggen mot Sjojgu hela tiden och de båda herrarna växlade inte så mycket som ett ord med varandra.

https://twitter.com/NatalkaKyiv/status/1668430582873747456
Senast redigerad av Ken Dryden 2023-06-13 kl. 11:48.
Citera
2023-06-13, 11:45
Medlem
hej,

Kommer Ukraina kunna komma ner till havet innan hösten / lersäsongen eller blir det ett ställningskrig igen där man står och stampar från båda sidor?

alltså hur mycket materiel har Ryssland? Väst pumpar in allt som finns ( nästan) men ändå har ryssen mer och mer att kasta in oavsett kvaliteten på materiel.
Om nu Ryssland har SÅ dåligt materiel, varför kan då inte Ukraina nöta ner dom?

Vad tror ni?
Citera
2023-06-13, 11:47
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja de ryska T80 är ovanliga i Ukraina. Har för mig att motorn (gasturbin) inte tillverkas längre så de går inte att renovera upp från lager. Nu på senare tid så har det ryktats att Ukraina ska börja tillverka en modell av T80 med en vanlig dieselmotor.
Det stämmer. Eller, Ukraina har redan sin T-84 som är baserad på T-80UD (dieselmotor). Nu snackas det väl om att T-84BM Oplot (Oplot-M) ska börja serietillverkas.

Ukrainsk vapentillverkning går in i en guldålder. Finns massa exempel på prylar som skulle kunna gå på export.
Citera
2023-06-13, 11:47
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Tillåt mig tvivla att man överlever en utslagning om man sitter inne i en stridsvagn oavsett modell.

För övrigt lär det vara Leo 2 som just nu innehar världsrekordet i tornhopp.

https://m.youtube.com/watch?v=4PcTIS6-Nw4

36 följare, två inlägg på 10 månader.

Var det den bästa videon du hittade när du sökte på förstörda LEOs?

I övrigt en gammal video och på den tiden det inte fanns några LEO i Ukraina.
Citera
2023-06-13, 11:48
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Som sagt, var den dokumentären finns är ju rätt svårt för mig att veta, det var flera år sedan jag såg den..
Men här är en annan som gjorde undersökningar genom att studera folks dagböcker och brev från denna tid. Han kommer fram till samma sak. Man ska också ha i åtanke att den som propagerade för fred i England vid denna tid hamnade i fängelse. Ungefär som i Ryssland idag.

https://www.historic-uk.com/HistoryUK/HistoryofBritain/Blitz-Spirit/

Står ju inget i dina citerade stycken om att de ville gå med på fred för att bombningarna skulle upphöra. Att det är psykologiskt påfrestande att bli bombad är det nog ingen som ifrågasätter, men leder det till minskad motståndsvilja? Det är det som är frågan.
Citera
2023-06-13, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Ja du, var hittar jag den? Den gick på SVT eller tv4 och handlade om blitzen och framförallt Coventry.
Där intervjuade man människor och i synnerhet en äldre herres ord kom jag ihåg.
"Glöm det där med att media säger att bombningarna stärkte oss, så var det inte. Vi ville bara ha fred"

Det är väl inte konstigt att han ville ha fred. Det vill nog både Ukraina och Ryssland ha i denna konflikt också. Men om du frågade samma snubbe hur mycket han var beredd att betala för att få fred så upptäcker du nog att han ville fortsätta strida. Det samma gäller i Ukraina de vill få tillbaks sitt land sen få fred.

Det fanns politiker i England, i det konservativa partiet, som ville förhandla med AH.

Så när man frågar folk vad de vill måste man ha följdfrågor. Så här ser det ut i Ukraina

"between 13 and 18 May 2022, 82% of Ukrainians said they did not support any territorial concessions to Russia, even if that meant prolonging the war. Another KIIS poll conducted in September 2022 found that 87% of Ukrainians opposed any territorial concessions to Russia. A Gallup poll conducted in Ukraine in early September 2022 showed that 70% of Ukrainians want to continue the war with Russia until they achieve victory, while only 26% favor negotiations to end the war as soon as possible.

According to a survey conducted by the Levada Center at the end of October 2022, 57% of Russian respondents favored the start of peace talks with Ukraine, and 36% preferred the continuation of hostilities."

https://en.wikipedia.org/wiki/Peace_negotiations_in_the_Russian_invasion_of_Ukra ine
Citera
2023-06-13, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
hej,

Kommer Ukraina kunna komma ner till havet innan hösten / lersäsongen eller blir det ett ställningskrig igen där man står och stampar från båda sidor?

alltså hur mycket materiel har Ryssland? Väst pumpar in allt som finns ( nästan) men ändå har ryssen mer och mer att kasta in oavsett kvaliteten på materiel.
Om nu Ryssland har SÅ dåligt materiel, varför kan då inte Ukraina nöta ner dom?

Vad tror ni?
1. Ja. Skulle gissa innan Juni är slut. Kanske redan innan Midsommar. Ställningskrig möjligen om Krim. Annars får ryssarna pisk i övrigt.
2. Mycket, men inte så mycket som man kan tro. Dessutom har de svårigheter att bygga nytt i samma takt som de förbrukas. Och då menar jag att de kanske kan tillverka 10-20% av det. Som mest.
3. Väst pumpar absolut inte in "allt som finns". Haha. Snarare har vi skickat vårt överskottslager. Om Väst VERKLIGEN skickade allt som finns hade det inte funnits personal i Ukraina eller Ryssland ihop att bemanna det...
4. Ukraina GÖR ju just det. Öppna ögonen.
Citera
2023-06-13, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
1. Ja. Skulle gissa innan Juni är slut. Kanske redan innan Midsommar. Ställningskrig möjligen om Krim. Annars får ryssarna pisk i övrigt.
2. Mycket, men inte så mycket som man kan tro. Dessutom har de svårigheter att bygga nytt i samma takt som de förbrukas. Och då menar jag att de kanske kan tillverka 10-20% av det. Som mest.
3. Väst pumpar absolut inte in "allt som finns". Haha. Snarare har vi skickat vårt överskottslager. Om Väst VERKLIGEN skickade allt som finns hade det inte funnits personal i Ukraina eller Ryssland ihop att bemanna det...
4. Ukraina GÖR ju just det. Öppna ögonen.

Jag anser inte att Ukraina nöter ner Ryssland av media att döma. Det verkar gå segt , tyvärr. Jag hoppas verkligen Ryssland får ordentligt med pisk men förstår ändå inte hur mycket dom hade sparat i laget.
och om nu ryssen får pisk, när sätter dom då inte taktiska kärnvapen? ( även om det knappt gör skillnad förutom att kanske reta upp Kina)
Citera
2023-06-13, 12:01
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Ukraina har ingen huvudstyrka kvar den brände dom av i Bakhmut.
Nä, Ukraina var i praktiken besegrade i mars 2022. Det sade överste MacGregor redan då och har han någonsin haft fel om något enligt er rysstroll? (FB) Överste MacGregor: Ryssland har redan besegrat Ukraina.

Citera
2023-06-13, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
Jag anser inte att Ukraina nöter ner Ryssland av media att döma. Det verkar gå segt , tyvärr. Jag hoppas verkligen Ryssland får ordentligt med pisk men förstår ändå inte hur mycket dom hade sparat i laget.
och om nu ryssen får pisk, när sätter dom då inte taktiska kärnvapen? ( även om det knappt gör skillnad förutom att kanske reta upp Kina)

Reta upp Kina & Indien mfl, förlora hela flottan och armén, bli helt slaktade på varje millimeter utanför sin riktiga gräns (inget Krim för dem alltså) och så vidare. Visst, de har visat sig vara både elaka och dumma men någon gräns för dumhet finns det väl? Källorna på att Ryssland är överlägsna Nato är vad jag sett Pinpelle88, Akademikerfyllo, Kalle81, Himmalajja, Tillsson, Aibert och några till. Aldrig sett någon hänvisning till någon av dem i riktiga artiklar någonstans så om du vill sätta din tilltro till dem kan du göra det. Ingen annan gör det.
Senast redigerad av YBB641 2023-06-13 kl. 12:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in