2023-06-13, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag förstår precis vad du menar, och är väl bekant med steadicams. Att man kan flytta en mobil som du säger är inget konstigt alls. Sätter man sig i en bil med mobilen i fickan och kör iväg, registreras inga steg, trots att mobilen rör på sig.

Det är bara ett litet krux med detta, vad gäller Maja. Eller två, kanske.

Dels att det inte finns någon som helst registrering av att telefonen använts vid dessa tidpunkter. Maja har alltså inte plockat upp den, tänt skärmen, öppnat telefonen, startat någon app och läst på den eller gjort något annat. Dels det att Maja var onykter vid tillfället. Testa att bära ett glas juice mitt i natten när du lider av sömnbrist, är nyvaken, och berusad.

Så kommer vi då till den motsatta övningen. Prova att sova en natt med kläderna på. Lägg mobilen i en ficka, och kolla hur många steg som registrerats under natten. Jag noterade att det sägs att det kan registreras flera hundra steg under en natts sömn och när jag googlade hittade jag flera som vittnade om detta.

Så jag skulle nog våga påstå att rent sannolikhetsmässigt är det mer sannolikt att det skett registreringar när Maja legat i sängen och sovit, än att det skulle saknas registreringar för att Maja lyckats hålla telefonen tillräckligt stilla när hon varit uppe och gått mitt i natten för att mörda Tove (vilket vi ju i så fall får utgå ifrån är fallet, för det är ju det man vill bevisa med rörelserna).

Jag har hela tiden hävdat att rörelseregistreringarna i telefonen är ett extremt vagt indiciebevis, och nu blev det faktiskt ännu vagare, för det enda som bevisas här är att telefonen kan luras, och det gäller åt bägge hållen, så att säga.

Stegen och den användardata du nämner har olika livslängd i mobilen.

Stegen sparas då hela Hälsa-appen bygger på historik.

Övrig data får man bara ut genom en IT-forensisk tömning.

Sker den tömningen två veckor efter beslag så har mobilen tömt viktig data även om den är i flygläge.

M a o så har det funnits väldigt detaljerad användardata likt den du nämner jämte stegserierna då.

Ja den kan luras åt båda hållen men det är snarare så att den missar steg när du går som jag beskrev än att den registrerar steg på madrassen s a s.
Citera
2023-06-13, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Men nu har jag missat nåt här
M spyr väl inte
var det inte en lögn som ändrades till vanliga toabesök
Ett kl 02.19
Och nästa kl 02.o43 enligt M

Ok sorry det har jag missat, då tar jag tillbaka att Maja spydde hos J.
Citera
2023-06-13, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Då måste jag få ställa en fråga till dej.

Om det nu är som Maja uppger i förhör att hon fick uppsöka toaletten för att kräkas så ser jag möjligheten att ta med sej mobilen till toaletten lika med noll om den nu inte låg i Majas ficka vilket jag ser som uteslutit med tanke på att 18 åringar alltid har mobilen bredvid sej när dom sover i en säng.

Och vi alla här har väl någon kräkts efter för mycket av den goda dryck vi har förtärt, och alla och en var minns säkert att när kräkkänslan kommer så gäller det sekunder att ta sej till toaletten innan spyan hamnar på mattan eller kläderna och det är det enda du tänker på just då, Men inte Maja gumman hon tänker först och främst att få med sej mobilen till toaletten.

Så här kommer min andra fråga, Till vilken nytta gör telefonen till en person som spyr i toaletten, Hon kan ju knappast följa med på vad som händer på facebook eller tiktok när hon ropar på Ulrik i toalett skålen.

Svårt att sia om men det är allmänt bekant att tonåringar har med sig sina mobiler både här och där i alla sammanhang. Att hantera den sker reflexmässigt för dem.
Citera
2023-06-13, 01:23
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja den kan luras åt båda hållen men det är snarare så att den missar steg när du går som jag beskrev än att den registrerar steg på madrassen s a s.

Vad har du för belägg för det påståendet?
Och den ska i så fall ha missat en hel stegserie, två gånger, eller ännu fler gånger.

Jag testade just med min mobil, hade stegappen öppen och höll mobilen stilla och tittade på appen när jag gick. Den registrerade alla steg jag tog.
Citera
2023-06-13, 01:25
Medlem
Citat:

Sker den tömningen två veckor efter beslag så har mobilen tömt viktig data även om den är i flygläge.

M a o så har det funnits väldigt detaljerad användardata likt den du nämner jämte stegserierna då.

Tack för lektionen att komma undan ett brott, Nästa gång jag ska spöa skiten ur min knarkande granne så tejpar jag fast min mobil på katten, Då ser polisen på svart och vitt att jag är oskyldig.
Citera
2023-06-13, 01:27
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Men nu har jag missat nåt här
M spyr väl inte
var det inte en lögn som ändrades till vanliga toabesök
Ett kl 02.19
Och nästa kl 02.43 enligt M

Det vet vi ju inte. Maja ljuger ju om allt säger ni.

I början sa hon att hon kräktes.
Sedan sa hon att hon inte gjorde det.

Ett av hennes uttalanden lär vara sant, hur man än vrider och vänder på det.

Vilket av Majas uttalanden litar du på?

Maja har inte gett några tidsangivelser för sina toabesök. Det är ett antagande att de skedde i samband med att mobilen registrerat steg. Kruxet är bara, som sagt, att hon bara gått åt ena hållet, bägge gångerna.
Citera
2023-06-13, 01:29
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Sådan information fanns kvar i mobilen när den tömdes, det vet vi. Det finns andra tidpunkter under natten då de har registrerat att skärmen tänds, appar startas osv.

Så det har m a o INTE funnits så väl detaljerad användardata kring några andra aktiviteter kring de två stegserierna då, för då hade det synts också.
Citera
2023-06-13, 01:30
Medlem
Citat:
Ja, så kan det vara. Det kan vara på många olika sätt. Det är det som är hela grejen. Vi vet inte. Mobilens rörelseregistreringar bevisar ingenting annat än att mobilen har registrerat en rörelse som den identifierat som ett antal steg. Men det behöver inte ens vara steg. Ta upp din mobil och skaka den några gånger, så ska du se att den börjar registrera steg. Jag tog precis upp min, skakade den ett gäng gånger, och fick 15 steg, utan att ta ett enda kliv.

I dess nuvarande form så är stegserierna rätt svaga bevis. Digitala bevis behöver ofta nåt kompletterande bevis. I det här fallet alltså ytterligare bevis för MH:s vakenhet.

Ett exempel på sådant är t.ex om det skickas ett SMS från mobilen i anslutning till att stegen registreras.

Även när det gäller platsdata så ser man gärna att det finns kompletterande bevis.

Platsprecisionen för en koordinat indikerar bara att mobilen är inom en radie av x meter från den beräknade koordinaten. Då är t.ex kompletterande bevis i form av övervakningskamera bra.
Citera
2023-06-13, 01:32
Medlem
Citat:
Vad har du för belägg för det påståendet?
Och den ska i så fall ha missat en hel stegserie, två gånger, eller ännu fler gånger.

Jag testade just med min mobil, hade stegappen öppen och höll mobilen stilla och tittade på appen när jag gick. Den registrerade alla steg jag tog.

Jag kan gå tusen steg med mobilen i handen utan att den registrerar steg men jag tvivlar på att jag skulle lyckas få tusen steg registrerade om den låg på madrassen när jag sov.
Citera
2023-06-13, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Tack för lektionen att komma undan ett brott, Nästa gång jag ska spöa skiten ur min knarkande granne så tejpar jag fast min mobil på katten, Då ser polisen på svart och vitt att jag är oskyldig.

Stegserierna kan vara bra bevis. Men så som de presenteras i fupens protokoll så finns mer att önska.

Från vilket protokoll är de hämtade?

Är de validerade att de kommer från MH:s mobil?

Är tidsstämpeln starttiden i lokal eller i UTC?

Varför visas inte sluttiden?

Det finns minst sju tidsstämplar för stegserier.

Starttid i lokal tid och i UTC.

Sluttid i lokal tid och UTC.

Tiden då den läggs till i Hälsa-appen i lokal tid och UTC. Den tidsstämpeln kan ligga upp emot 30 minuter efter stegseriens sluttid.

Och sen finns tidsstämpel för ”inferred motion” alltså när iPhonens sensorer aktiveras.

Vilken av de tidsstämplarna är det polisen redovisar om den inte är validerad som starttiden genom hänvisning till källa tömningsprotokoll som visar vilken databastabell?
Senast redigerad av Avel 2023-06-13 kl. 01:47.
Citera
2023-06-13, 01:46
Medlem
Citat:
Sådan information fanns kvar i mobilen när den tömdes, det vet vi. Det finns andra tidpunkter under natten då de har registrerat att skärmen tänds, appar startas osv.

Så det har m a o INTE funnits så väl detaljerad användardata kring några andra aktiviteter kring de två stegserierna då, för då hade det synts också.

Japp men i och med en uppdatering av operativsystemet i iPhonen till iOS 16 så flyttade Apple över nästan all användardata som du nämner från databasen KnowledgeC till ett filsystem som heter Biome.

Uppdateringen gjordes nån månad innan mordet.

Så den data du nämner var sådant de kunde få ut i slutet av oktober 2022 men nu har programmen för tömning kommit ikapp.

Men något är lurt för om MH tar emot ett SMS och skickar tillbaka så måste skärmen ha tänts va? Och sådan data saknas. Även upplåsning av skärmen.

Så antingen beror ”redovisningsnivån” på okunskap eller uppdateringar eller en kombo av det.
Citera
2023-06-13, 01:47
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Jag kan gå tusen steg med mobilen i handen utan att den registrerar steg men jag tvivlar på att jag skulle lyckas få tusen steg registrerade om den låg på madrassen när jag sov.

Men det säger ingenting.
Har du testat att gå tusen steg utan att få en enda registrering?

Exakt nu, för några sekunder sedan, tog jag fram min mobil, tände skärmen, öppnade stegräknaren, reste mig upp ,och enbart av att jag reste mig upp, räknade stegräknaren upp ca 10 steg.

Jag har också testat flera gånger att gå och hålla mobilen stilla, ansträngt mig för att hålla mobilen stilla. Jag lyckas inte få den att missa att jag går. Jag är faktiskt lite förvånad. Jag trodde inte det skulle vara så svårt att lura mobilen. Men jag lyckas inte. Och jag brukar vara rätt stabil på handen ändå. Det man skall notera, som är väl känt och som du påtalat i tråden tidigare, är att det dröjer ett antal steg innan den börjar räkna, men den missar inga. Den räknar snabbt upp alla steg som den inväntade i starten och fortsätter sedan räkna i takt med att jag går. Trots att jag håller den så stilla jag kan. Jag testade att gunga den lite lagom också för att försöka lura den, men inte heller det lyckades. Bara för sakens skull skall jag också säga att jag ändå tror att det går att lura den, som sagt, sitter man i en bil och åker, så registreras inga steg. Men det är fasiken inte lätt att lura den när man går, det är erfarenheten jag drog av mina tester nu.

Nej, jag tror nog fortfarande mer på att de registrerade stegserierna är "fel" än att två stegserier om vartannat "försvunnit" i ett varannangångsscenario två gånger på rad. Det är alldeles för många osannolika grejer som skall sammanfalla för det. Inte minst avsaknaden av användaraktivitet på mobilen. Men visst, det minst osannolika är väl att Majas telefon har registrerat faktiska steg, precis så som den ska, och att inga saknas. Frågan är bara vem som gått var och varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in