Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Du har rätt i att det inte är ett medvetet val att inte bry sig. Det är någonting som ligger djupt inom oss. Men dom allra flesta av oss har en inbyggd spärr, med vad vi klarar av att göra och inte. Enligt mig har Maja gått gått över många spärrar som normala människor inte hade klarat av. Låt mig nämna ett par exempel:
Att hålla tyst om två mordförsök.
Mordförsöken avser de gånger J försökte elda? Hon vägrade delta, ska väl tilläggas. - Att gå till polisen, vore det ett alternativ med vetskap om att hennes eget hus kunde stå i brand vilken dag som helst? M är inte den enda som undvek att berätta, minst två till har vetat om ett av mordförsöken. J:s ex säger han med, att han var rädd.
Citat:
Att bära och dumpa en kropp i skogen.
Underliggande hot, ja. Rädd och chockad hela bilfärden. Ville vare sig bära eller sätta sig i bilen men blev ombedd av en bestämd J. Henne säger ingen emot utan vedergällning.
Citat:
Att se sin kompis elda upp kroppen.
Nej, hon satt i bilen under tiden, tittade upp och såg eldsflammor.
Citat:
Att hålla tyst och ljuga om vart kroppen är trots att halva Vetlanda plus T s anhöriga letar dag och natt efter henne.
Ja, det var vedervärdigt. Modet övervinner inte alltid rädslan, tyvärr.
Citat:
Att inte bryta ihop efter månader i isoleringscell med restriktioner.
Avtrubbad, avstängd (trots två skratt), likgiltig, tom. Alla reaktioner har sina förklaringar, ibland svårförståeliga för omgivningen. Att moralisera och döma är enkelt, men handlar mest om oss själva och vår egen frustration.
Citat:
Allt detta har Maja klarat av utan att varken visa ånger eller ledsamhet över vad som hänt. För mig finns det ingen logik i att förklaringen till hennes beteende går att finna i att hon blivit manipulerad av Johanna.
Håller inte alls med om känslokyla, däremot avstängdhet. Osäker på exakt vad som hade krävts i fråga om ledsenhet och ånger.
Extremt manipulerad, vill jag påstå. Utan tvivel.