2023-06-12, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Men hur stora är förlusterna är på Ukrainas sida?. Rysspropagandan kan man naturligtvis inte lita på.

Är tyvärr inget vi i närtid kommer att få reda på. Det vi vet är att de förlorat en del matriel både Leoparder samt andra fordon, samt troligen en hel del människor.
Det är nog ofrånkomligt då de försöker återta sitt land från tjuven Ryssland.
Men om man nu skall tro de framgångar som i alla fall rapporteras om så förlorar nog Ryssland både mer manskap och matriel just nu.
Men exakta siffror kanske framkommer om några månader, om de alls framkommer.
Det vi vet att uppgifter från Rysska källor skall man ta med några lastbilslass med salt.
Citera
2023-06-12, 13:56
Medlem
attogs avatar
Citat:
Men hur stora är förlusterna är på Ukrainas sida?. Rysspropagandan kan man naturligtvis inte lita på.

Har du hört någon "fakta" i frågan under 18 mån krig?
Varför ställer du den frågan i detta läget?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Viktig logistisk knutpunkt? Går det några tåg genom Bakhmut idag? Går det någon större väg genom Bakhmut idag, där Ryssland ostört kan köra sina transporter?

Vägen mot kramatorks och slowyansk ligger tydligen helt öppen och utan försvarslinjer om rysstrollstrategernas mål att erövra bakhmut gick i lås.

varför de väljer att inte utnytja det (eller för att de helt enkelt inte kan...) är en djupare rysstrollningen än ens en vatnik kan hantera....

antar att man kan säga att ukrainas offensiv redan hade nått moskva om inte denna 9månaderas+ ryska självmordsstup till stad erövrats....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Det är en miss som kan se i slow mo och klarar av att läsa kommentarerna.

Det beror på vad man sköt med. Nära skjuter ingen hare om man inte använder handgranat, som det heter. Splitter från artilleri kan göra rätt mycket skada tio meter ifrån.
Citera
2023-06-12, 14:13
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Det är en miss som kan se i slow mo och klarar av att läsa kommentarerna.

Du menar denna kommentar?
Varför citera du inte hela?

Mr. Parrot ™ 🇺🇦
@parrot_soldier
·
2h
Another russian MLRS TOS-1 destroyed 🥳 countless Ukrainian lives saved.
Crypto Mandingo
@MrPrimaC
Is that definitely destroyed? if u slow it down the explosion just misses. Hopefully its close enough
to put it out of action anyway.
Citera
2023-06-12, 14:21
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Några goda dagsverken senare, ryssarna svettas rejält nu vid sydfronten.

https://twitter.com/wartranslated/status/1668184716938297344
Ja fler som rapporterar om att UAF är framme vid Staromlynivka nu. Får se vad som händer där nu för det finns ju lite olika bud om hur ryssen har formerat sitt försvar. Stämmer det att ryssens försvarslinje är flyttad längre söderut så kanske UAF kan fortsätta att avancera ganska lätt??

https://twitter.com/Vijesti11111/status/1668229706720714752
Citera
2023-06-12, 14:37
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:

Krigshemlighet. De sanna förlusterna är nog bara kända av en handfull personer i den yttersta toppen i den ukrainska statsledningen.
Citera
2023-06-12, 14:46
Medlem
Tycks vara många strider ställen som står och väger nu. Kan ukrainarna bara ta ett par större områden kan det går fort. Ryktas flyttas ryssar till och från olika fronter.- På Twitter naturligtvis så alla skriver ju för sin egen saks skull, Svårt att lita på. Ser fram emot kommande natts händelser.
Citera
2023-06-12, 14:54
Medlem
Jag skummade igenom twitteruppgifter för att inte dra allt ur röven och det går rykten om att Ukraina befriat Novomaiorske i Donetsk region.

Det går också rykten om att Ukrainska styrkor har befriat två till byar i Zaphoritzia region, det skall vara Zavitne och Staromlynivka.

Vad sysslar egentligen Ryssland med? Man retirerar i en oblast som man har annekterat?

Kommer reträtten att stärka nästa försvarslinje eller kommer det att demoralisera?

Jag tar lite kaffe nu och får fundera på detta spörsmål.
Citera
2023-06-12, 14:56
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja fler som rapporterar om att UAF är framme vid Staromlynivka nu. Får se vad som händer där nu för det finns ju lite olika bud om hur ryssen har formerat sitt försvar. Stämmer det att ryssens försvarslinje är flyttad längre söderut så kanske UAF kan fortsätta att avancera ganska lätt??

Om de redan är framme vid Staromlynivka, så har det gått fortare än vad jag trodde. Det här kan bli en riktig huvudvärk för ryssarna.

Jag kan säga följande med relativt stor säkerhet: Ryssarna har haft olika "försvarslinjer" i detta område, men det finns endast en befäst ("fortifierad") sådan - och den kan de inte flytta på. Den löper i öst-västlig riktning från strax söder om Lyubymivka till strax norr om Novopetrykivka på den karta du länkar till.

Om denna linje bryts igenom och ukrainarna kan fylla på med trupp, så får ryssarna stora problem. Just vid denna del av fronten hann ryssarna aldrig med att konstruera flera (två eller tre) av de befästa linjer som de har på andra håll. Just här finns alltså bara en linje med fortifikationer.

Hade jag varit Gerasimov, så hade jag varit ganska nervös nu.
Senast redigerad av Ken Dryden 2023-06-12 kl. 15:05.
Citera
2023-06-12, 15:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland

Ja dessa mytiska försvarslinjer, nu får vi se om de finns i verkligheten också eller bara är röda streck på Google Maps.
Citera
2023-06-12, 15:09
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Om de redan är framme vid Staromlynivka, så har det gått fortare än vad jag trodde. Det här kan bli en riktig huvudvärk för ryssarna.

Jag kan säga följande med relativt stor säkerhet: Ryssarna har haft olika "försvarslinjer" i detta område, men det finns endast en befäst ("fortifierad") sådan - och den kan de inte flytta på. Den löper i öst-västlig riktning från strax söder om Lyubymivka till strax norr om Novopetrykivka på den karta du länkar till.

Om denna linje bryts igenom och ukrainarna kan fylla på med trupp, så får ryssarna stora problem. Just vid denna del av fronten hann ryssarna aldrig med att konstruera flera (två eller tre) av de befästa linjer som de har på andra håll. Just här finns alltså bara en linje med fortifikationer.

Hade jag varit Gerasimov, så hade jag varit ganska nervös nu.
Ja det var ju den linjen jag menade som har funnits länge. Men det finns rapporter om att det ska finnas ännu en försvarslinje längre söderut som ryssen håller på att förbereda just nu. I full panik kan man tänka. Men vi får se? Jag tror att det kommer att ta stopp nu för UAF. Iaf några dagar, sen efter det så får man se om offensiven kan fortsätta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in