2023-06-12, 08:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Eller så satsar Yevgeny Prigozhin aka 'Juden från Murmansk' på en exit, därav distanserar han sig från Putin. Det lär dock knappast fungera, fast vad vet jag?

Kul att se bögerirysstrollens reaktioner ifall det blir fullskaligt krig mellan Wagner o Kreml, vilken sida ska de i så fall hålla bögandet på?

Det kanske blir inbördeskrig även mellan putin-trollen här i tråden? Kommunisterna och araberna håller på ryska försvarsdepartementet (Mer sovjetiska och muslimvänliga), men nazisterna och serberna håller på Wagner? (mer nazistiska)

De generella tokstollarna, antivaxare, trumpare, plattjordare, chemtrailare etc. kommer låtsas som ingenting och fortsätta att tjata om USA, judar, Irakkriget etc.
Citera
2023-06-12, 08:47
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Hoppsan, motoffensiven gick som sagt inte så bra. Det bidde en tumme, eller vad brukar man säga?

Ha ha ni putinrunkare har haft dåligt förtroende för den ryska krigsmakten.

Ni verkar ha trott att Ukraina skulle ha kastat ut ryssen på några dagar?

Så lätt lär det inte gå, men det tuffar på och UAF har tagit mer mark på några dagar än ryssen gjort på 12 månader.
Citera
2023-06-12, 08:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Det har nog delvis att göra med att Putin har hållt sig borta från offentligheten den senaste tiden. Och offentliga uttalanden om hur det går i kriget har han inte kommit med alls på bra länge, åtminstone vad jag hört.
Det vore intressant att veta varför han håller sig borta.

Han nämnde faktiskt offensiven för några dagar sedan. Han sa att Ryssland slagit tillbaka den.
Citera
2023-06-12, 08:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Enligt denna har Ukraina tagit 16 av 106 km för att ta sig ned till kusten.
https://twitter.com/secretsqrl123/status/1668107448895275008
Citera
2023-06-12, 08:52
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Skämt åsido, jag tror inte Ryssland skall ha alltför stora förhoppningar om att Kina kommer skicka 3 milj. soldater.

Eller som en travesti på något som vi läst många gånger:

"Detta är vansinne, President Xi verkar vara beredd att slåss till sista ryss. Putin måste börja fredsförhandla och kasta av sig sina Kinesiska mästare. Det är galenskap att krigshetsa och offra hela sitt folk och dess framtid i Kinas proxykrig".
Citera
2023-06-12, 08:53
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Han nämnde faktiskt offensiven för några dagar sedan. Han sa att Ryssland slagit tillbaka den.
Ja det uttalandet åldrades ganska snabbt!

Det är ju samma trams som våra proryssar försöker lura i varandra.

Verkligheten ser ju lite annorlunda ut...
Citera
2023-06-12, 08:56
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Å fan, det har jag missat. Tack för informationen.

Likväl har han varit nästan osynlig i media på senare tid vilket är både anmärkningsvärt och förvånande, i synnerhet i en tid då han som president/diktator istället borde vara maximalt närvarande. En ledare för en nation bör naturligtvis ses i media konstant i en situation som denna. Jämför t.ex. med Zelensky som syns mer eller mindre dagligdags i media. Eller med ovan nämnda Prigozin.
Citera
2023-06-12, 08:57
Medlem
Hor-Ullas avatar
Jag förstår inte riktigt det här med Wagnergruppen:

https://www.expressen.se/nyheter/prigozjin-rasande-nar-ryssland-forsoker-ta-kontroll-over-wagner/

Nu vill alltså Ryssland ta kontroll över gruppen, men kocken vägrar.

Men Wagnergruppen får väl betalt av Ryssland för att kriga? Kocken betalar väl inte ur egen ficka? Då är det väl bara för Ryssland att strupa peningkranen så är problemet löst?
Citera
2023-06-12, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Hoppsan, motoffensiven gick som sagt inte så bra. Det bidde en tumme, eller vad brukar man säga?

Intressant även i RT angående hur Ukrainas vulgariserade och Hollywoodinspirerade propagandamaskin organiseras i den här konflikten. Det är förmodligen de som spinner de flesta Bagdad Bob historier.
Jo men visst har dom ukrainska grabbarna mött motstånd från dom ryska varelserna, det hade man givetvis räknat med. Men än har Ukraina väl inte heller börjat använda det tunga artilleriet vad jag förstår.
Men slår sig den svaga röda armén ihop med den kinesiska befrielsearmén något som Kreml verkar önska i försöken att besegra Ukraina så blir det tuffare för Ukraina. Fast Kina lär inte anamma den ryska inbjudan att bli indraget i ett kostsamt krig borta i Europa. Det har Peking inte råd med. Så den ryska Duman med alla sina Bagdag-Bobbar får bröla på till allas häpna förtjusning.

Du låter uppgiven min vän. Men Ryssland har nog trots allt en framtid skall du se.
Citera
2023-06-12, 08:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Å fan, det har jag missat. Tack för informationen.

Likväl har han varit nästan osynlig i media på senare tid vilket är både anmärkningsvärt och förvånande, i synnerhet i en tid då han som president/diktator istället borde vara maximalt närvarande. En ledare för en nation bör naturligtvis ses i media konstant i en situation som denna. Jämför t.ex. med Zelensky som syns mer eller mindre dagligdags i media. Eller med ovan nämnda Prigozin.

Ja och när han syns är folk osäkra på vilken dubbelgångare det är....... Igor Girkin spekulerar t.o.m. i att han är död och de rapporterar till en mumie.
Citera
2023-06-12, 08:59
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Konstigt... Det vore väl enklare för ryssarna om de äntligen öppnar portarna till sina enorma lager i Uralbergen och släpper ut alla sina hundratusentals soldater med mängder av hypermodern utrustning inte ens västvärlden kan producera. Eller med hjälp av sina 3D-skrivare printar ut fler vapen och soldater... Eller tror inte ens ryssarna själva på det längre? Kanske de i tråden som brukar prata om det kan kontakta Ryssland och informera dem då de helt tycks missat det.

Skämt åsido, jag tror inte Ryssland skall ha alltför stora förhoppningar om att Kina kommer skicka 3 milj. soldater. Dels med tanke på att det vore klart fler soldater än vad Kina ens har totalt och dels för att de garanterat hellre fokuserar på att försvara sitt eget land. Går de in i kriget är det nog dessutom nog mer sannolikt att de kommer försöka roffa åt sig delar av östra Ryssland. Och skulle de rent hypotetiskt gå in på Rysslands sida lär de kräva extremt mycket från Ryssland i gengäld, typ att i praktiken få mer eller mindre full bestämmanderätt över Ryssland samt att få ta över deras naturtillgångar mm. Men som sagt var har Kina inte ens 3 milj soldater, vilket hon borde kunnat kolla upp med en enkel Google-sökning på 3 sek.

Detta! Det säger en hel del om naiviteten och okunskapen bland de "experter" som uttalar sig i rysk media. Det finns något slags föreställning om att Kina är så rikt, att det bara myllrar av människor redo att ta till vapen och att det finns oändliga resurser, osv.

Kina är rikt, men samtidigt också fattigt. Detta återspeglar sig i dess krigsmakt, där det viktigaste vapenslaget - PLAGF, dvs "armén" - förfogar över 900 000 man gällande aktiv personal. I samband med ett fullskaligt krig, kan man kalla in - och utrusta - ca en miljon man till i reserven. Givetvis finns det mycket stora mängder personal som skulle kunna mobiliseras om ett krig skulle dra ut på tiden, men här finns det en flaskhals i termer av utrustning. Av detta skäl anser jag att det är ett stort tvek på Kinas möjlighet att erövra Taiwan. Man har helt enkelt för lite folk.

Vi kan jämföra Finland (5,5 milj) och Kina (1412 milj). När reserverna är inkallade har Finland en fullt utrustad krigsmakt på 900 000 man, under det att Kina har 1 900 000 man. Ett land med 250 ggr större befolkning kan alltså bara sätta väpnade styrkor i fält, som är dubbelt så många.
Citera
2023-06-12, 09:00
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Eller som en travesti på något som vi läst många gånger:

"Detta är vansinne, President Xi verkar vara beredd att slåss till sista ryss. Putin måste börja fredsförhandla och kasta av sig sina Kinesiska mästare. Det är galenskap att krigshetsa och offra hela sitt folk och dess framtid i Kinas proxykrig".

Bra, den hade jag inte tänkt på.

Den skall jag nog börja använda själv som motargument nästa gång jag hör något trams om "USA:s proxikrig".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in