2023-06-11, 22:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bohonos
Du har ingen aning om hur ofta Ida är full. Jättekonstigt att bygga resonemang på antaganden.

Exakt detta är felet på alla som ”förstår Arvid”. Det låter alltid ”Jo men jag förstår Arvid för jag har en farbror som jämt blir aspackad och slår sönder hela huset när han dricker”. ”Hur kan man ha ett alter ego att skylla på när man gör massa förbjudna saker man inte står för?”
Halmgubbar. Är så trött på dessa halmgubbar.
Citera
2023-06-12, 00:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Hon måste ju trilla av pinn först för att han ska få ut något av det? Och även hans mamma?

Dröjer lite innan arvet kommer.

Tänk att få både massa ex och mormodern på köpet, om man gängar sig med Arvid.
Erotikdödare deluxe.
Iallafall för mig.

Edit: Men jag tycker det är helt i ordning om han säger att han inte trivs med en sprit-Ida, som förvandlas till en Kerstin.
Varför får han inte reagera på det om han inte trivs med det?
Det beror på hur han reagerar. Han kunde ha reagerat utan att använda ord som oattraktiv, osexig osv. Det är sin fru han pratar om på TV. Undrar hur många fruar som hade gillat att deras män hade använt såna ord om dem eller deras beteende på TV? ”Det är så oattraktivt när min fru gör så här, jag får avsmak, det är osexigt” - sätt in valfritt par i rollerna där mannen säger så om sin fru i TV så inser man hur otrevligt Arvid beter sig. Hade man t ex kunnat tänka sig Sol-Doktorn säga så om Lotta Engberg, eller E-Type om Melinda eller David Hellenius om Renée Nyberg eller..? Det låter ju helt sjukt att säga så om sin fru på TV.
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-06-12 kl. 01:03.
Citera
2023-06-12, 02:45
Medlem
Vilket transportsträcksavsnitt...
Citera
2023-06-12, 03:27
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bohonos
Du har ingen aning om hur ofta Ida är full. Jättekonstigt att bygga resonemang på antaganden.

Jag har inte påstått att hon ofta är full och gör inga sådana antaganden.
Men hon säger själv att hon ibland vill ha "blöta utekvällar" och hon shottar vodka och blir full under deras parhelg.

Framför alla vid bordet säger hon att hon skiter i Arvids försiktighet för "hon gör ju som hon vill", tror inte en nykter Ida hade sagt det då det är lite respektlöst mot Arvid.
Senast redigerad av mendokse 2023-06-12 kl. 03:35.
Citera
2023-06-12, 04:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Jag har inte påstått att hon ofta är full och gör inga sådana antaganden.
Men hon säger själv att hon ibland vill ha "blöta utekvällar" och hon shottar vodka och blir full under deras parhelg.

Framför alla vid bordet säger hon att hon skiter i Arvids försiktighet för "hon gör ju som hon vill", tror inte en nykter Ida hade sagt det då det är lite respektlöst mot Arvid.

Det där sa hon också nykter i synk med eftertryck i det avsnittet, samt så har hon uttryckt det nykter flera ggr både i programmet och på sitt instagramkonto. Den så kallade Kerstin var ju bara en mildare version av Ida.
Citera
2023-06-12, 05:13
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Det där sa hon också nykter i synk med eftertryck i det avsnittet, samt så har hon uttryckt det nykter flera ggr både i programmet och på sitt instagramkonto. Den så kallade Kerstin var ju bara en mildare version av Ida.

Men att säga det framför alla när även mannen är närvarande är annorlunda.
Det är lite respektlöst. Ungefär som om Arvid hade sagt att han fick avsmak av Idas beteende framför alla vid bordet.

När man är med sin partner bland okända människor snackar man hellre upp varandra än ner varandra. Att frun säger att hon struntar i vad mannen tycker och att hon gör som hon vill får mannen att se dålig ut eftersom mannen ser bättre ut om frun underkastar sig honom eftersom det visar att han är tillräckligt värdefull för att frun ska vilja underkasta sig.

Tror det bara är en sak Ida lärt sig för länge sedan och sedan bara haft i huvudet för att ingen har ifrågasatt det, att ingen man ska kontrollera henne för hon är fri och gör som hon vill o.s.v.
Tror dock Ida på ett intuitivt plan har fattat att hennes beteende kan gå ut över hennes relation också och att vara fri och göra vad man vill kanske fungerar bäst när man är singel.
Citera
2023-06-12, 05:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Men att säga det framför alla när även mannen är närvarande är annorlunda.
Det är lite respektlöst. Ungefär som om Arvid hade sagt att han fick avsmak av Idas beteende framför alla vid bordet.

När man är med sin partner bland okända människor snackar man hellre upp varandra än ner varandra. Att frun säger att hon struntar i vad mannen tycker och att hon gör som hon vill får mannen att se dålig ut eftersom mannen ser bättre ut om frun underkastar sig honom eftersom det visar att han är tillräckligt värdefull för att frun ska vilja underkasta sig.

Tror det bara är en sak Ida lärt sig för länge sedan och sedan bara haft i huvudet för att ingen har ifrågasatt det, att ingen man ska kontrollera henne för hon är fri och gör som hon vill o.s.v.
Tror dock Ida på ett intuitivt plan har fattat att hennes beteende kan gå ut över hennes relation också och att vara fri och göra vad man vill kanske fungerar bäst när man är singel.

Du låter som hederskultur eller incelkultur 2.0
Vilket jävla skitsnack och återigen gör Arvids sympatisörer honom en stor otjänst genom att förklara varför ni är på hans sida
Men som sagt, I wash my hands, är trött på att hela gänget lägger ut high-fiveinlägg om att alla former av uttryckta åsikter om programmen som inte lyder ”wow, alla är lika modiga”, ”wow, ni är modiga, mycket modigare än alla som inte söker till programmet”, ”alla deltagare kick ass oavsett hur dom behandlat sin partner”, yadayada.
Har inte ens intresse för att se sista avsnitten, så har det varit nästan alla säsonger jag tittat, man ser vart det barkar och det är inte intressant när dom matchat så dåligt.
Citera
2023-06-12, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatter1719
Mina tankar efter åttonde avsnittet.
...
Och på sitt håll (i en färgbutik där han tycks arbeta – var han inte “projektledare”?)
Ni såg mig under öppningsdagen av Byggmax-butiken i Marieberg, där jag var med under min tid som förändringsledare inom IT. Ett av mina projekt var att stötta årets nyöppningar, där vi införde en del av den mjuk- och hårdvara som utvecklats och testats.

Innan jag jobbade som förändringsledare var jag butikschef och jag älskar att prata med kunder. Så det är klart att jag hjälpte till vid kassan!
Citera
2023-06-12, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Eller så säger din tolkning av mina inlägg mer om dig själv än du tror. Bara det att tycka att lantis-fylle-Ida är guld och diamanter gör ju dig lite WT i mina ögon. Det är för att du inte är uppväxt med människor som verkligen kan tala svenska, skriva, hålla inne på spriten.
Aj!
Vilken salva...
På den måste jag, i ett försök att bli mer fähig de Danderydska salongerna, replikera med ett citat av Oscar Wilde (jamen, googla för fan!)
"Konstruktiv kritik är den enda form av kritik som jag inte tål".
Och jag skickar det med varm hand vidare till vår väna Ida. Jag tror citatet skulle passa Kerstin.
Senast redigerad av GregersWerle 2023-06-12 kl. 09:11.
Citera
2023-06-12, 11:25
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0Lstickan
Vilket transportsträcksavsnitt...

Jag tänkte just fråga ni som sett avsnittet idag, om det var tråkigt.
Misstänkte att det skulle bli aaastråkigt.
Mest Stina och Fredrik (supertråkigt att följa)?
De andra två paren har kroknat.
Och sen Arvid och Ida då. De är ju roligare att följa, men det kanske inte hände så mycket ändå då?
Citera
2023-06-12, 11:38
Medlem
Peace2023s avatar
Du är så himla fin Agust!
Jag tycker inte Carro är rättvis alls.
Kan inte argumentera utan att höja rösten och börja älta igen, när du beskrev spik-konflikten som att det symboliserar något i er relation. Det gör ont att se.
Citera
2023-06-12, 11:41
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
Tänkte att du säkert kände till det uttrycket sen innan, men alltid värt att påminna sig om

Tack för dina fina ord <3
Övning ger färdighet när det kommer till kommunikation. Vet inte vilken ålder du är i, det blir lättare med åren eftersom man får mer och mer erfarenhet av både sig själv och andra. Sen att gå en kurs kan också vara mycket värd.

FN hade en kurs som jag gick för många år sen tillsammans med min partner då han var engagerad i deras fredsbevarande arbete. Kursen liknade denna https://www.hastutveckling.se/wp-content/blogs.dir/24/files/2016/04/Det-goda-samtalet.pdf

Jag vet att jag såg att de sen körde den speciellt för ungdomar, den var väldigt värdefull om man vill lära sig hur att kommunicera på ett bra sätt med andra och lyssna in andra.

Jag sökte lite på nätet och fick fram dessa länkar också
https://www.astrakan.se/kurs/konflikthantering/
https://www.kurser.se/utbildning/mymagiclife/relation-och-konflikthantering-1717070

Det ska bli kul att se avsnittet imorgon, hoppas de får nya insikter om sig själva som kan leda dom framåt på livets väg. Det är ju också en del av konceptet med detta program.

Ha det gott! Vi ses här igen antar jag

Tack för alla tips och god dialog fina du<3
Jag är ingen ungdom, men kommunikation är fortfarande inte så enkelt. Det var nog svårare förr, men nu med åren börjar man tänka mer på hur man uttrycker sig och vill förstå andra! Jag gillar GVFÖ eftersom det handlar om relationer och hur vi människor kommunicerar med varandra. Ha det bäst<3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in