2023-06-11, 21:33
Medlem
Är i planeringen att köpa hus med partnern.

Vilka är er bästa tips på vad man behöver ha i ett hus förutom dom uppenbara grejerna som verktyg, trädgårdgrejer och stege?
Citera
2023-06-11, 21:37
Medlem
Extra frysbox. Annars faller allt annat under verktyg/trådgårdsaker.
Citera
2023-06-11, 21:38
Medlem
revodnebs avatar
Hemautomatisering av belysning så det ser ut som man är hemma när man är borta, larm/kameraövervakning.
Citera
2023-06-11, 21:39
Medlem
Raytheons avatar
Panic room.
Citera
2023-06-11, 21:39
Medlem
Per-Automatiks avatar
  • En vedkamin och/eller vedspis och några kubik torr björkved.
  • Ett potatisland på >100m²
  • En katt
  • En jordkällare
  • Extra glödlampor, batterier och andra förbrukningsvaror
  • Ficklampor (ett par stycken så du alltid har en till hands)
  • Diverse virke att reparera hål och skavanker
Citera
2023-06-11, 21:42
Medlem
En brandsläckare och en bra försäkring tänker jag.
Citera
2023-06-11, 21:44
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Förutom de uppenbara grejerna?
Skulle säga att det beror på omständigheterna.

Men saker jag tycker är värda att ha är en gammal hederlig gräsklippare och inte en robbot.

Jag har haft god nytta av en rejäl kolgrill och avlastningsbänkar till den.

Underskatta inte att plantera växter som luktar gott och framför allt skulle jag noga överväga innan jag tog ned gamla träd eller buskage, det är rätt skönt att ha en häck som är hög nog intill grannen. Och träd dämpar både ljud och kan bjuda på skugga (något som är gott både cid trädgårdsarbete och för svalkande variation dagar som denna.

Sen tänker jag på värmekällor. En eller ett par luftvärmepumpar kan vara jävligt bra att ha både för att hålla en dräglig tempratur vintertid när elen är dyr. Även som AC på sommaren.

Tips om luftvärmepump hade jag nog behövt när jag väl blev husägare första gången, då hade jag satt in en direkt oavsett att det fanns andra källor till uppvärmning. Att ha som ett komplement.
Citera
2023-06-11, 21:51
Medlem
Köp inte massa skit innan du flyttat in. Dels blir det bara jobbigt att flytta ännu mer saker och dels så kostar det mycket pengar.
Bo ett tag o känn efter vad du behöver.

Första året kanske du kan klippa gräsmattan med en vanlig gräsklippare. Du måste inte ha en robotklippare direkt.

Har du barn så köp något till ungarna, som en studsmatta eller en något roligt lek/spel man kan ha ute i trädgården.

Men som sagt, bo in dig först o köp efter behov.
Citera
2023-06-11, 22:00
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Panic room.

Josef Fritzl-style! Men har TS andra intressen är det ingen ide.

Däremot marginaler. 100 k minst att ha när taket börjar läcka, radonet i Fritzl-källaren ökar hejdlöst, råttinvasion, mögelangrepp, etc. etc.
Senast redigerad av MuntertMongo 2023-06-11 kl. 22:06.
Citera
2023-06-11, 22:00
Medlem
Belters avatar
En bra och välfylld plånbok och ett kort på Bauhaus. En back-up plan är alltid bra att ha också.
Citera
2023-06-11, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Automatik
  • En vedkamin och/eller vedspis och några kubik torr björkved.
  • Ett potatisland på >100m²
  • En katt
  • En jordkällare
  • Extra glödlampor, batterier och andra förbrukningsvaror
  • Ficklampor (ett par stycken så du alltid har en till hands)
  • Diverse virke att reparera hål och skavanker

Japp, helt rätt, lägg dock till elaggregat, bränsledepå och en bössa så blir det komplett
Citera
2023-06-11, 22:26
Medlem
Loreias avatar
Ficklampor utplacerade på olika platser så du lätt hittar dom vid behov. T.ex. en vid elskåp osv.
Dunkar med vatten
Något att åtminstone kunna koka upp vatten på ifall elen gått
Värmeljus

Inget jag tänkte på innan jag skaffade hus men efter att ha levt några dagar utan vatten då någon grävde sönder en vattenledning (samt kommunen var inte generösa med vatten att hämta) så inser man vikten av att ha vatten tillgängligt. Likaså ljuskällor och värmekällor om elen går.
Det beror ju lite på vart man bor men det är inte dumt att vara lite förberedd.

Förutom det beror ju det lite på vad man har för intressen och typ av hus. Snöskyffel var något jag själv inte tänkt på förens snön kom, köp en stor och ordentlig för det suger att försöka skotta med en stor spade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in