2023-06-11, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag har ifrågasatt om det KAN vara så
Tove var rädd för henne och T pojkvän sa i förhör att han inte litade på M och J
Om min fundering är en antydan att hon var mobbare så blev det helt fel formulerat av mig
Jag tror inte att M var mobbare
däremot så har jag fått den uppfattningen att hon inte alltid var så snäll
och jag ifrågasätter om hennes utsatthet och skolgång är bevis nog för att hon är oskyldig i T fallet

Men allt är teorier och spekulationer

Men Anedin. Att Maja var eller inte var delaktig i mordet avgör om hon är skyldig eller ej. Inte för att hon blev mobbad. Det kan vara ganska frustrerande att behöva förklara. Nu är det de som diskuteras och någon annanstans diskuteras det om hennes delaktighet. Det är två helt olika ämnen. Du har fina tankar om Tove och hennes familj men man kan diskutera en människas utsatthet utan att tycka någon har rätt att mörda.

Däremot skall det kunna bevisas och styrkas för att kunna dömmas. Man kan inte ens drömma någon för mord efter bara ett erkännande, men det är sen gammalt.

Det skall vara bortom allt rimligt tvivel. Tvivel tycks det däremot finnas, här och i övrig media och bland insatta personer som uttalat sig. Är det då ställt bakom allt rimligt tvivel?

Och ja, sedan kan man tänka att hon obv har varit med kanske, att det är så självklart att man inte pallar att bry sig om bevisningen, men den måste ju finnas.

Och finns där ingen bevisning så hoppas jag att hon inte blir dömd för mord. Däremot förtjänar hon de straff för de brott hon bevisligen begått.
Citera
2023-06-11, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Maja skulle väl ha avsluat gymnasiet nu i vår, men nu blev det inte så. Så undrar hur det kommer till att bli sen? Att man bara kan förstöra sitt liv på detta sättet.

Ja blir hon utsläppet så tror jag absolut inte hon kommer ta sig tillbaka till skolan, då folk inte kommer vara snälla efter allt som hänt med all rätt. Hon kommer nog hamna i en soclägenhet helt utan framtid.
Citera
2023-06-11, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Men Anedin. Att Maja var eller inte var delaktig i mordet avgör om hon är skyldig eller ej. Inte för att hon blev mobbad. Det kan vara ganska frustrerande att behöva förklara. Nu är det de som diskuteras och någon annanstans diskuteras det om hennes delaktighet. Det är två helt olika ämnen. Du har fina tankar om Tove och hennes familj men man kan diskutera en människas utsatthet utan att tycka någon har rätt att mörda.

Däremot skall det kunna bevisas och styrkas för att kunna dömmas. Man kan inte ens drömma någon för mord efter bara ett erkännande, men det är sen gammalt.

Det skall vara bortom allt rimligt tvivel. Tvivel tycks det däremot finnas, här och i övrig media och bland insatta personer som uttalat sig. Är det då ställt bakom allt rimligt tvivel?

Och ja, sedan kan man tänka att hon obv har varit med kanske, att det är så självklart att man inte pallar att bry sig om bevisningen, men den måste ju finnas.

Och finns där ingen bevisning så hoppas jag att hon inte blir dömd för mord. Däremot förtjänar hon de straff för de brott hon bevisligen begått.

Ni verkar missat att hon redan är dömd för mord och att indiciekedjan räckte.
Citera
2023-06-11, 20:27
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234

Du verkar ha missat att domen aldrig vann laga kraft.
Citera
2023-06-11, 20:31
Medlem
Citat:

Då har du nog missat att domen är överklagad och skall provas i hovrätten.
Citera
2023-06-11, 20:35
Medlem
Alonens avatar
Citat:

…således är domen inte lagakraftvunnen!
Citera
2023-06-11, 20:41
Medlem
Citat:
Ja blir hon utsläppet så tror jag absolut inte hon kommer ta sig tillbaka till skolan, då folk inte kommer vara snälla efter allt som hänt med all rätt. Hon kommer nog hamna i en soclägenhet helt utan framtid.

Så kan det mycket väl vara. Men hennes framtid kan ju inte påverka domen.
Citera
2023-06-11, 20:44
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag har ifrågasatt om det KAN vara så
Tove var rädd för henne och T pojkvän sa i förhör att han inte litade på M och J
Om min fundering är en antydan att hon var mobbare så blev det helt fel formulerat av mig
Jag tror inte att M var mobbare
däremot så har jag fått den uppfattningen att hon inte alltid var så snäll
och jag ifrågasätter om hennes utsatthet och skolgång är bevis nog för att hon är oskyldig i T fallet

Men allt är teorier och spekulationer
Eftersom M umgicks med J som hade haft en långvarig konflikt med T, så kunde han knappast lita på M heller.
Under rättegången berättade M om när hon stod utanför A och skulle ha tag i T. Hon nämner också att hon då inte visste om att T mådde så dåligt.
Som någon påpekade så hade M gått i J:s bitchskola, så J var ingen god förebild i vilket fall.

Är det så du uppfattar diskussionerna om M:s utsatthet - att vi menar att det skulle utgöra ett slags bevis för att M är oskyldig till mord? Ett nej, kort och gott; en sådan slutsats är ologisk, det saknas en koppling.
När frågetecken uppstår kring hennes reaktioner, frånvaro av reaktioner, fåordighet, lögner, skalmansbeteende, sömnpauser, oförmåga till flexibilitet i akuta situationer, anpassning till J på bekostnad av ett undertryckande av egna behov och åsikter m m, så tycks det enklare att stämpla ordet "skyldig" i pannan på henne, än att först ta reda på eventuella orsaker och förklaringar till ett beteende.
Flera i tråden har varit duktiga på att förmedla information, ex Sybel.

När analysen är avklarad, då kan man gå vidare. Samma gäller J förstås. Skilj dock på neuropsykiatrisk problematik, intelligenspåverkan och personlighetsstörning.
Senast redigerad av Reviews 2023-06-11 kl. 20:46.
Citera
2023-06-11, 20:54
Medlem
Citat:

Hon är fortfarande dömd för mord till HR säger annat, överklagan eller inte.
Citera
2023-06-11, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Hon är fortfarande dömd för mord till HR säger annat, överklagan eller inte.

Och det är väl naivt att tro att någon skulle ha missat det?
Citera
2023-06-11, 21:18
Medlem
Citat:

Uppenbarligen verkar det ha missats som det kommenteras på det
Citera
2023-06-11, 21:31
Medlem
Citat:

Eftersom du och Flash kommenterar det så verkar det inte så nej, eller ni kanske tror att morddomen upphävs vid en överklagan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in