2023-06-11, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Gammal Tweet! Den här är nyare:

Trollstoy
@Trollstoy88
Russian counter-attack in the villages of Blagodatnoe and Neskuchnoe, Velikaya Novoselka raion.

Reports that the villages are again retook by the Russian troops.

Russian Aerospace Forces are active in these areas.

Ukrainians are retreating and trying to evacuate the wounded.
https://twitter.com/Trollstoy88/status/1667873412620906496?s=20
Hur vet "Trollstoy88" detta?

Citat:
Nej, det har de inte. Ukrainarna har en bit kvar till den första linjen med ryssarnas fortifikationer. Det är den de ska bryta igenom för att det ska räknas.
Trådens medlemmar har som du märkt inte bemödat sig med att översiktligt läsa fältmanualerna, peer-reviews eller akademisk litteratur. De läser anonyma Twitterflöden och media utan att förstå vad de läser. I mitt fall är det översiktligt efter behov men jag läser det i alla fall översiktligt för att försöka förstå något av den militära sidan. Med det sagt följer jag inte direkt vad som sker på slagfältet - det är inte överdrivet intressant givet hur svårt det är att värdera informationen.

När användarna läser i MSM att Ukraina har brutit sig igenom "försvarslinjerna" fattar användarna inte att det är rysk förtrupp Ukraina just nu bekämpar. De fattar antagligen inte heller att Ukraina själv har skickat sin förtrupp mot Ryssland och att stora delar av Ukrainas soldater befinner sig i huvudtruppen. Om den ukrainska förtruppen lyckas besegra de ryska förtrupperna kommer Ukraina skicka in huvudtruppen som enligt ryktet skall vara en enorm styrka på tiotusentals soldater.

Jag antar att detta bekräftar att Ryssland har förstört minst en Leopard 2

https://odysee.com/@Overthrown:6/IMG_4282_MOV:f

Enligt senaste ryska MOD (kom nyss) säger de detta

Citat:
No incursion into Russian defence has been allowed.

https://eng.mil.ru/en/news_page/country/more.htm?id=12470126@egNews
Det betyder att offensiven fortfarande befinner sig i zonen utanför försvarslinjerna och det förtrupp slåss mot förtrupp.

Jag har inga statistiska bevis men jag får intryckt av när jag bläddrar tillbaka på ryska MOD:s skrivna uppdateringar att Ukraina inte har enorma mängder sovjetiskt material kvar. Ukraina ser ut att använda allt mer amerikansk och europeiskt material. MOD skriver detta;

Citat:
In total, 442 airplanes, 238 helicopters, 4,571 unmanned aerial vehicles, 426 air defence missile systems, 9,900 tanks and other armoured fighting vehicles, 1,122 fighting vehicles equipped with MLRS, 5,084 field artillery cannons and mortars, as well as 10,885 special military motor vehicles have been destroyed during the special military operation.

https://eng.mil.ru/en/news_page/country/more.htm?id=12470126@egNews

Å andra sidan förstår jag inte hur Ukraina överhuvudtaget kan ha sovjetiskt material kvar givet siffrorna ovan. Visst, USA och EU har skickat sitt egna sovjetiska material och köpt på sig sådant från länder utanför västvärlden - men fortfarande. Hur kommer de sig att Ukraina fortfarande har sovjetiskt material kvar? Besynnerligt.
Citera
2023-06-11, 15:28
Medlem
Reimers avatar
Mellanuppdatering av Kenneth Gregg, Blahodatne är befriat.

Citat:
Vid frontlinjerna har det nu bekräftats att Blahodatne nu är befriad. Samtidigt sipprar det ut uppgifter om att våra trupper närmar sig Yahidne norr om Bakhmut samt Andriivka på den södra flanken. Det har även kommit uppgifter om att våra enheter har spottats väster om Soledar. Påminner om att detta INTE är bekräftade uppgifter men källan kan anses över medelvärde trovärdigt. VAD vi vet är att på södra flanken har vi korsat kanalen och järnvägen. Detta ger mera trovärdighet till uppgiften om den södra flanken.
Vad har då hänt med mästerkocken, han har varit tyst ett tag. Hans soldater fick order av Soigun att skifta till den reguljära arme´n under nya kontrakt men det påstås att mästerkocken vägrat denna order.
Under kvällen kommer säkert bekräftelser eller förnekanden. Mina pojkar strider på linjen Vuhledar-Kupiansk och de har tysta mobiler just nu.
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-06-11, 15:29
Medlem
Citat:
Egentligen ganska ointressant med live-referat från fronten.

Men för den allmänna trevnadens skull:

Ryssarna har återtagit Neskuchnoye:

https://twitter.com/WarMonitors/status/1667866250339385344?s=20

Det finns två War Monitor "vem i hela världen skall man lita på"....
Citera
2023-06-11, 15:31
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzershreck
Russki standard:

https://twitter.com/NLwartracker/status/1666942424969560072?s=20

Lol!!!!!!!!
Däcken är uppenbart slut. Vill minnas en däckfabrik gick upp i rök häromsistens?
Edit: jodå så var det.
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
En ordentlig brand nu i en däckfabrik i Barnaul i Ryssland. Tillverkar tydligen även för miltärt bruk.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1601205727590510593
Senast redigerad av Taggad 2023-06-11 kl. 15:35.
Citera
2023-06-11, 15:31
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

Den WarMonitor Ali syftar på är ett ökänt rysstroll, WarMonitor3 är proukrainsk med hyfsat bra källor.
Citera
2023-06-11, 15:32
Medlem
Citat:

Den ena är ryssrunkare av högsta rang och den andra är lite mer ordentlig.
Citera
2023-06-11, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton

Trådens medlemmar har som du märkt inte bemödat sig med att översiktligt läsa fältmanualerna, peer-reviews eller akademisk litteratur. De läser anonyma Twitterflöden och media utan att förstå vad de läser. I mitt fall är det översiktligt efter behov men jag läser det i alla fall översiktligt för att försöka förstå något av den militära sidan. Med det sagt följer jag inte direkt vad som sker på slagfältet - det är inte överdrivet intressant givet hur svårt det är att värdera informationen.

När användarna läser i MSM att Ukraina har brutit sig igenom "försvarslinjerna" fattar användarna inte att det är rysk förtrupp Ukraina just nu bekämpar. De fattar antagligen inte heller att Ukraina själv har skickat sin förtrupp mot Ryssland och att stora delar av Ukrainas soldater befinner sig i huvudtruppen. Om den ukrainska förtruppen lyckas besegra de ryska förtrupperna kommer Ukraina skicka in huvudtruppen som enligt ryktet skall vara en enorm styrka på tiotusentals soldater.

Det betyder att offensiven fortfarande befinner sig i zonen utanför försvarslinjerna och det förtrupp slåss mot förtrupp.

Jag har inga statistiska bevis men jag får intryckt av när jag bläddrar tillbaka på ryska MOD:s skrivna uppdateringar att Ukraina inte har enorma mängder sovjetiskt material kvar. Ukraina ser ut att använda allt mer amerikansk och europeiskt material. MOD skriver detta;

Å andra sidan förstår jag inte hur Ukraina överhuvudtaget kan ha sovjetiskt material kvar givet siffrorna ovan. Visst, USA och EU har skickat sitt egna sovjetiska material och köpt på sig sådant från länder utanför västvärlden - men fortfarande. Hur kommer de sig att Ukraina fortfarande har sovjetiskt material kvar? Besynnerligt.
Det bekräftar inte något det är stridsvagnar egna rökgranater som exploderar när den träffas så hur skadad den blir är lite svårt och säga men efter som det är klippt så där så är den antagligen helt funktions duglig och rullar sedan iväg
Citera
2023-06-11, 15:34
Medlem
Jag är inte uppdaterad men man hör inte mycket från dystre Girkin. Har FSB slultigen tagit hand om honom?
Citera
2023-06-11, 15:37
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton

Jag gjorde misstaget här att ge mig in på "direktrapporteringen" från fronten. Lustigt att bli beskylld för att referera till trollkonton när inläggen jag svara på har än mer suspekta källor faktiskt. Ska sluta med det.

Jo, jag har fått förklarat ganska bra ryssarnas strategi som det ser ut och vad jag förstår är bara ukrainarna och naggar i kanten på säkerhetszonen framför de egentliga försvarslinjerna. Någon kallade det för the Kill Zone men vad vet jag?

Så Ukrainarna har en bit kvar till den verkliga striden s.a.s. Problemen för dem som jag ser det är att de verkar ta väldigt stora förluster på vägen. Nu från flera håll därute ryktas det att ukrainarna tvingats tillbaka från det som de har intagit idag. Till stora förluster igen.
Citera
2023-06-11, 15:38
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Jag är inte uppdaterad men man hör inte mycket från dystre Girkin. Har FSB slultigen tagit hand om honom?
Han var ute så sent som idag och kallade Prigozhin för förrädare 🤷‍♂️
Citera
2023-06-11, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Den WarMonitor Ali syftar på är ett ökänt rysstroll, WarMonitor3 är proukrainsk med hyfsat bra källor.

Ja du har rätt. Det är ganska fult att lyfta fram trollet.

Det verkar också som om trollen ofta hänvisar till en viss TROLLSTOY.
Citera
2023-06-11, 15:39
Medlem
leachs avatar
In the Yakymivka (Zaporizhzhia region), the partisans of Melitopol blew up a railway bridge - a logistical artery 👀
https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1667888341528858625

It is reported that in Yakymivka, Zaporizhzia region a railway bridge was blown up by local partisans. Yakimivka a logistical hub on the railway connection between Dhzankoy (Crimea) and Melitopol.
https://twitter.com/NOELreports/status/1667888115464253441
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in