2023-06-10, 23:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja för några timmar sen så gick ryska ut och meddelade att UAF har intagit Lobkove. Och nu verkar det som att UAF fortsätter att rycka fram där. Verkligen lite oväntat men kanske ryssen inte var beredd där? https://t.me/Donbas_Operativniy/43280

Kanske de lyckas bryta igenom där också? Bryter de igenom försvaren på flera olika ställen kan nog ryska försvaret kollapsa; då kan de inte skicka reserver överallt.
Citera
2023-06-10, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Vi ser nu leopard 2, både a4 och a5, slås ut i en takt av 20-30 vagnar per dag

Det är mer än jag hade förväntat mig, och en väldigt farlig utveckling för Ukraina

Jag tror det beror på antingen dumdristigt beteende där man har övertro på västligt material

Eller om ryssarna fått fram något modernt pansarvärnsvapen

Du är en stolle eftersom du alltid utgår från det värsta för Ukraina, aldrig har några källor, och verkar tro på allmänt konstiga saker från rysspropagandan du tydligen läser. Varför gör du så? Källor vore bra. Det är lite synd om dig som inte kan diskutera med andra, bara anmäla inlägg. Men så kan det ju vara, alla kan inte klara att argumentera.

Edit: Nej du kan inte anmäla för trams hela tiden det är inte så man argumenterar, du har aldrig haft en källa. Jag har en poäng.
Senast redigerad av YBB641 2023-06-11 kl. 00:03.
Citera
2023-06-11, 00:03
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja för några timmar sen så gick ryska ut och meddelade att UAF har intagit Lobkove. Och nu verkar det som att UAF fortsätter att rycka fram där. Verkligen lite oväntat men kanske ryssen inte var beredd där?

https://t.me/Donbas_Operativniy/43280

Följer ryssen den sovjetiska krigshandboken (vilket onekligen tycks varit fallet hittills) så placerar man under defensiv krigföring hjonen längs fram vars främsta uppgift är att dö.

I de luckor som uppstår och som fienden nu koncentrerat passerar igenom fokuserar linjen bakom - bestående av mobila enheter av högre volt på manskap och materiel - därefter sin eld mot. På detta vis så kan mindre enheter i teorin försvara större arealer.

Kanske något sånt som spelar in om uppgifterna som du länkar stämmer. Ukraina bör dock av naturliga skäl ha stenkoll på sovjetisk krigföring så det vore överraskande om man gick i onödiga fällor.
Citera
2023-06-11, 00:06
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Minns ni när familjerna till döda ryska soldater fick handduks-set, en säck potatis eller några torkade fiskar som kompensation? Det senaste är cirkusbiljetter!
https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1667497858885353473
Låter helt idiotiskt. Det är ju cirkus varje dag på Rossiya-1. Bara att ratta in TV:n på Solovyov show och dom andra TV-clownerna. Hela landet är en cirkus. Behöver folket ens mer cirkus i Ryssland?

Såg en intervju får några dagar sedan med en rysk soldat. Och Ryssland betalar helt enkelt inte lönerna för soldaterna. Istället lovas dom mer pengar senare... och militären hoppas att så många som möjligt hunnit dö, så dom slipper betala ut lön.

Precis publicerat nytt program på lite samma tema...

Pro-War / Anti-War - Voices Inside Russia
Voices inside Russia | DW Documentary

Reports from within Russian society have become a rare thing lately. This documentary provides profound insights into the private lives of families whose menfolk are fighting in a war that can’t be described as such. It’s a conflict that’s driven by propaganda.

"Pro-War / Anti-War - Voices Inside Russia" shows unpublished footage from a nation that’s become far less accessible to foreign media since Russian troops invaded Ukraine. The families interviewed in the documentary live in the regions of Tver and Pskov in northwestern Russia. They have been dragged into a war that -- according to Russian state propaganda -- cannot be described as such. These families have sent their sons, brothers and husbands to fight in what is being officially described as a "fratricidal struggle with another Slavic people”. Their motivations vary: in some cases, they are financial and in others, ideological.
https://www.youtube.com/watch?v=gep4147pJrQ
Citera
2023-06-11, 00:36
Medlem
Jofs avatar
Strider man nu - nattetid?
Citera
2023-06-11, 00:36
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Finns det alls bekräftade videos eller bilder på Archers i aktiv tjänstgöring ännu?

Man skulle verkligen vilja se ryssarna pulveriseras av det svenska stålet.

Edit: Såg att min fråga redan besvarats!

Jag är ganska säker på att en användare i tråden skrivit att Sverige har en deal med Ukraina om att inga bilder får komma ut på Archer och Stridsfordon 90. När jag läste inlägget trodde jag att någon bara trollade men nu börjar jag undra om användaren hade rätt. Kan dock inte hitta någon artikel om detta, kanske någon i tråden som vet mer.
Citera
2023-06-11, 00:44
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Suchomimus analys, bidrar med sevärt material som alltid.

Ukraine's Counteroffensive -- Russia Defensive Fortifications, Satellite Imagery and More
https://www.youtube.com/watch?v=nqMKsjjIwdA
Citera
2023-06-11, 00:45
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Strider man nu - nattetid?

Förmodligen. Kommer knappt ut någon information alls sedan en tid om hur situationen utvecklas däremot. Väldigt mycket spekulation.
Citera
2023-06-11, 00:49
Medlem
Känsliga tittare varnas: https://twitter.com/narrative_hole/status/1667592666954059777

En Ukrainsk APC träffas av granat/missil precis när en handfull soldater står i begrepp att borda den. Även om jag inte stödjer Ukraina i dem här konflikten så var det nästan litet jobbigt att se.
Citera
2023-06-11, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Jag är ganska säker på att en användare i tråden skrivit att Sverige har en deal med Ukraina om att inga bilder får komma ut på Archer och Stridsfordon 90. När jag läste inlägget trodde jag att någon bara trollade men nu börjar jag undra om användaren hade rätt. Kan dock inte hitta någon artikel om detta, kanske någon i tråden som vet mer.

Fast det kommer ju aldrig hålla i verkligheten. Används de så kommer de filmas.
Senast redigerad av YBB641 2023-06-11 kl. 00:53.
Citera
2023-06-11, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Snarare att de fått utbildning i Sverige om att Ryssland kan spåra soldater som postar på sociala medier och avslöja sin position och bli dödade då de utgör ett prioriterat mål, speciellt archer som antagligen sprider död och förintelse.
Citera
2023-06-11, 01:07
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Förmodligen. Kommer knappt ut någon information alls sedan en tid om hur situationen utvecklas däremot. Väldigt mycket spekulation.
Det har kommit ut lite ikväll om "bulan" på södra fronten. Inget som är riktigt bekräftat men det ser ut som att UAF har tagit mark där iaf. Fortsätter det så så kommer nog bulan snart att vara borta.

https://twitter.com/Tendar/status/1667648741740892161
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in