2016-11-22, 11:59
Medlem
Shamdons avatar
Jag är då och då med och arrangerar nattliga sammankomster för medlemmar i en klubb. I lokalen finns ett par toaletter och vi som arrangerar har via demokratiska beslut, mot några av oss vilja, bestämt att städningen sköts av oss.

Hursomhelst, toaletterna är ibland inte helt roliga eller enkla att rengöra och jag eftersöker någon produkt eller procedur som rekommenderas.

Det bästa vore förstås om det fanns något rengöringsmedel som gick att spruta ner i stolen, låta verka ett tag och därefter bara gå att skölja bort så det blev rent.

De vi har provat hittills har inte riktigt nått upp vare sig till våra förväntningar eller önskemål.

Alla tips och tankar är välkomna.
Citera
2016-11-22, 12:20
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Jag har inga tips, men jag blev intresserad av vad det är för klubb som har nattliga sammankomster? Jag får upp bilder i huvuet av allt från hardcore BDSM till Galenskaparnas PomPom-orden, och det som nu kan rymmas däremellan.

Haha samma här.

TS. Citronsyra kanske vore något?
Citera
2016-11-22, 12:24
Medlem
Servals avatar
Gissar att detta skulle fungera utmärkt.

1:5-1:10 spädning. Låt det verka en stund och spola.
http://www.pingens.se/p/rostlosare/acid-clean-gel-5l.html
Citera
2016-11-22, 13:17
Medlem
Reidjis avatar
AJAX Citron. Tar bort kalk och all skit runtomkring och gör skinande rent. Luktar dessutom gott. Strunta i allt som har med sprayer och sånt, det är bara en påhittad konsumtionsprodukt. Samma som pumptvål. Du kan sen även köra WC duck under kanterna.
Citera
2016-11-22, 13:23
Medlem
prostinnans avatar
Om det är fult i botten kan man lägga i en diskmaskinstablett några timmar.
Citera
2016-11-22, 13:34
Medlem
Klorin mousse på sparyflaska. Blir kliniskt rent.
Låt verka i toastollen en timme eller två och sen spola.
Citera
2016-11-22, 16:46
Medlem
Häll i en skvätt Klorin och låt verka någon kvart eller mer. Detta rengör nedre delen av skålen av sig själv när du sedan spolar.

Spruta sedan lite Vim/Jif/Cif* längs med sidorna och rengör med toaborste. Jävligt effektivt.

*De verkar inte kunna bestämma sig för om det ska heta Vim, Jif eller Cif, men sak samma.
Citera
2016-11-22, 20:01
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostinnan
Om det är fult i botten kan man lägga i en diskmaskinstablett några timmar.
Har testat. Händer ingeting. Krävs nog vattenrörelse från spolarmar och varmvatten för att det ska funka. Som i en diskmaskin.
Citera
2016-11-22, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Har testat. Händer ingeting. Krävs nog vattenrörelse från spolarmar och varmvatten för att det ska funka. Som i en diskmaskin.

Måste vara varmt vatten för att funka så koka en kastrull med vatten och häll i toan försiktigt så inte det varma vattnet åker vidare och sedan kan man slänga i diskmaskinstabletten och låta det verka några timmar och sedan skrubba rent med toaborsten!

Ättika är också bra på att bort avlagringar, bara att hälla i toan och låta verka över natten.
Citera
2019-08-08, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Haha samma här.

TS. Citronsyra kanske vore något?
Tycker inte att det fungerar så bra som många säger.
Skall det hällas i vattnet i wc eller runt på själva insidan
av porslinet...?
Citera
2019-08-08, 12:39
Medlem
Det ska fungera bra med Coca-cola också.... sök på Youtube så finns massa klipp om detta.
Citera
2023-06-10, 17:10
Medlem
klybans avatar
Hitta ingen vettig tråd mer än denna och rengöring.

Rengör min toa rätt så ofta, men nu det senaste året har jag sett hur det blir gulbrunt av kisset snabbare och snabbare, och ser även hur sidorna hur det är svårt att spola bort eventuellt "stänk" när man har bajsat, som innan försvann med enkelhet med en spolning.

Kan man göra nått åt detta och återfå den ursprungliga funktionen?
Eller betyder det att porslinet har börjat tappa sin förmåga att vara avvisande, eller varför sker detta?

Så något råd att lösa problemet själv?
Är hyresgäst och toan kanske är 20-30 år gammal och ser fräsch ut i övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in