Citat:
Ursprungligen postat av
Rutger.Jonaker
Audi har dessutom nackdelen av att ha en dubbelkopplingslåda vilket, oavsett vad tyskofilerna här kommer säga, kräver mer underhåll med tätare oljebyten och dessutom en konstruktion som kräver lite speciell hantering, exempelvis avrådes krypkörning med dubbelkopplingslåda då det sliter på kopplingen (som ju faktiskt finns i en sån).
Hur fungerar andra märkens lådor?
Den gamla typen med momentomvandlare har jag nog inte sett på ett tag i någon bil. (För mycket energiförluster).
CVT är knappast hållbarare eller mer pålitligt än en dubbelkopplingslåda med våtlamell (DSG med torrlamell fick bytas i förtid vid krypkörningar). Ja, man byter olja i automatlådor med jämna intervall men det är ingen särskilt stor kostnad.
Ska man ha så krångelfritt och billigt som möjligt så hämtar man ut en ny japsare eller koreanare med liten bensinmotor, framhjulsdrift, manuell låda och kör den tills det är dags att skrota, sägs det. Jag vet inte och har ingen lust att prova.
På TS fråga så tycker jag det är väldigt spridda skurar. Kanske borde man bestämma sig för om man behöver t.ex. 4WD, då det kostar extra? Och själv skulle jag aldrig köpa en volvo bara för att jag tycker dom är fula och inte särskilt underhållande att köra, men det är ju min privata subjektiva åsikt. Dessutom har jag inte provat V90 men den är ju flera gånger större än t.ex. Audi A4 eller BMW 3-serie så jag förstår inte varför dom är i samma lista.