2023-06-04, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Just dom 3 du räknar upp är dom sista jag skulle välja bland.
Varför plåga dig själv och din plånbok när det finns komfortabla kvalitetsbilar = japanska!
ok, precisera gjärna vilka du tänker på
Citera
2023-06-05, 19:50
Medlem
har nu kollat dom bilar som jag har råd med och det står mellan330 bmw xdrive och volvo v90 2wd.. nu är frågan här, vad man tar
Citera
2023-06-05, 21:37
Medlem
johkv637s avatar
Mercedes så klart! Hur kan Volvo ens finnas som ett alternativ? Men av dina alternativ. Det är ganska stor skillnad mellan en a4 allroad och en A6 allroad, vad är din budget? Men med fixed pris en modernare A4 allroad
Senast redigerad av johkv637 2023-06-05 kl. 21:44.
Citera
2023-06-05, 21:46
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valle75
har nu kollat dom bilar som jag har råd med och det står mellan330 bmw xdrive och volvo v90 2wd.. nu är frågan här, vad man tar
Och om du står där så ta alltid det andra än Volvon. så BMW then
Citera
2023-06-05, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Och om du står där så ta alltid det andra än Volvon. så BMW then
tack---får bli så
Citera
2023-06-06, 17:53
Medlem
Varför den enorma v90n mot den lilla 3-serien egentligen? V60 är väl en mer rimlig volvo att dra in i jämförelsen? Vad jag hört bättre än v90 på många sätt och nästan lika rymlig eftersom v90 har så stor motorhuv
Citera
2023-06-08, 21:34
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Varför den enorma v90n mot den lilla 3-serien egentligen? V60 är väl en mer rimlig volvo att dra in i jämförelsen? Vad jag hört bättre än v90 på många sätt och nästan lika rymlig eftersom v90 har så stor motorhuv
Det mesta är bättre än Volvo, även tyskarnas sämre bilar
Citera
2023-06-10, 08:51
Medlem
Sett till statistiken är BMW den mest pålitliga/hållbara av de bilar du räknar upp. Både Volvo och Audi ligger under genomsnitt.
Citera
2023-06-10, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valle75

Så du väljer mellan en liten 4wd mot en stor Fwd?
behöver du inte 4wd, så välj bort den. Merkostnader med fördrlningslåda och känslighet med däck få det inte får skilja för mycket mellan dom.
Kollega med xdrive, trodde han behövde köpa ett nytt däck. Fick köpa 4, då det skiljde för mycket annars.
Citera
2023-06-11, 11:48
Medlem
Rutger.Jonakers avatar
Att Volvo skulle vara så ofantligt krånglande och ha taskig driftsäkerhet och vara betydligt sämre än tyska bilarna är skitsnack. Kvalitetsmässigt är det ungefär samma. Driftsäkerheten på Volvo har sänkts ganska rejält i och med övergången från V70 till V90, men att BMW och Audi skulle vara några under av driftsäkerhet är en ren lögn. Audi har dessutom nackdelen av att ha en dubbelkopplingslåda vilket, oavsett vad tyskofilerna här kommer säga, kräver mer underhåll med tätare oljebyten och dessutom en konstruktion som kräver lite speciell hantering, exempelvis avrådes krypkörning med dubbelkopplingslåda då det sliter på kopplingen (som ju faktiskt finns i en sån).

Själv kör jag Volvo, men förra generationen. När jag väl byter upp mig så är det tveksamt om jag köper en Volvo av det snitt som det levereras idag.

För egen del begriper jag inte vem som köper Audi. Jag har kört både Audi och VW i tjänsten och om man skall ha bil från VAG kan man lika gärna köpa VW, pengarna som Audi kostar extra är i allmänhet inte värt det. Så skall du tvunget ha en VAG kan du ju kika på Passat Alltrack. Annars säger mina bilkunniga kamrater att den mest underskattade bilen som finns är Opel Insignia. Det är tydligen en bra bil, men väldigt undanskymd och därmed mycket bil för pengarna. Har dock aldrig provkört en, så det kan vara skitsnack.

Annars brukar denna typ av trådar svämma över av asiatiska, främst japanska, märken. Så varför inte föreslå Corolla Kombi då. Toyota sägs vara extremt driftsäkra. Jag är inte lika säker, men heller ingen expert.
Citera
2023-06-11, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutger.Jonaker
Audi har dessutom nackdelen av att ha en dubbelkopplingslåda vilket, oavsett vad tyskofilerna här kommer säga, kräver mer underhåll med tätare oljebyten och dessutom en konstruktion som kräver lite speciell hantering, exempelvis avrådes krypkörning med dubbelkopplingslåda då det sliter på kopplingen (som ju faktiskt finns i en sån).

Hur fungerar andra märkens lådor?

Den gamla typen med momentomvandlare har jag nog inte sett på ett tag i någon bil. (För mycket energiförluster).

CVT är knappast hållbarare eller mer pålitligt än en dubbelkopplingslåda med våtlamell (DSG med torrlamell fick bytas i förtid vid krypkörningar). Ja, man byter olja i automatlådor med jämna intervall men det är ingen särskilt stor kostnad.

Ska man ha så krångelfritt och billigt som möjligt så hämtar man ut en ny japsare eller koreanare med liten bensinmotor, framhjulsdrift, manuell låda och kör den tills det är dags att skrota, sägs det. Jag vet inte och har ingen lust att prova.

På TS fråga så tycker jag det är väldigt spridda skurar. Kanske borde man bestämma sig för om man behöver t.ex. 4WD, då det kostar extra? Och själv skulle jag aldrig köpa en volvo bara för att jag tycker dom är fula och inte särskilt underhållande att köra, men det är ju min privata subjektiva åsikt. Dessutom har jag inte provat V90 men den är ju flera gånger större än t.ex. Audi A4 eller BMW 3-serie så jag förstår inte varför dom är i samma lista.
Senast redigerad av XrayCharles 2023-06-11 kl. 12:29.
Citera
2023-06-11, 13:16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag kör i vanliga fall volvo v60 cc -21 men nu ett tag har jag blivit tvungen att köra BMW nu ett tag och då hoppat mellan 330 och 530. Ska man komma i närheten av volvon så behöver man gå upp till 530.

Är inte helt överens med knappar osv i BMW:n men det är bara en vanesak kan jag tänka mig.

Av de bilar TS väljer mellan så hade jag kollat på en volvo V60.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in