2023-06-09, 17:53
Medlem
88SONs avatar
Finns inget positivt att säga om det, nog det mest efterblivna jag sett UAF göra i kriget. Och med de nya leksakerna dessutom

De flesta förluster ser ut som att de träffat en mina, ifall det är nära kan nog dessa repareras. Men ändå, vad fan tänkte de med här?
Citera
2023-06-09, 17:54
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag håller med dig i allt du skriver. Det är definitivt för tidigt att börja summera eller dra några slutsatser. Det som dock är alarmerande, så vitt det går att avgöra, är sättet man förlorar fordon på nu inledningsvis. Väldigt onödigt.

Tappa inte modet Blot-Sven, det har knappt börjat och fadäsen som skedde tror jag dels berodde på ett visst övermod på sin egen förmåga och inkompetent ledning, lite för sovjetisk för min smak, Ukraina fick sig en nyttig läxa och kommer att skärpa tiil sig.
Citera
2023-06-09, 17:56
Medlem
Jack.Elams avatar
https://www.axios.com/2023/06/08/what-watch-ukraine-counteroffensive-latest
Citat:
Reality check: "The initial counteroffensive operations may be the most difficult and slowest, as they involve penetrating prepared defensive positions," the Institute for the Study of War noted in its latest assessment. "Initial setbacks are to be expected. This phase may also see the highest Ukrainian losses."

Michael Kofman of CNA contends that while Ukraine's counteroffensive is now underway, we've yet to see the main thrust of the operation. The brigades that received the most Western training and equipment do not yet seem to be engaged in the fighting, Kofman said on his "Russia Contingency" podcast.

"You have to keep in mind that this is going to run over the course of probably several months and it's likely to be multiple offensive operations," he added.
Citera
2023-06-09, 17:57
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Nej, jag har inte hittat någon som flytt från pågående tjänst d.v.s. deserterat. Men alltid finns det väl någon stjärna.

Det jag har sett är liberala snöflingor i massor som flyr för att de lever i villfarelsen att de ens skulle bli uttagna till militärtjänst.

Och ja, jag raljerar inte. Det är Ukraina som har stora problem att fylla ut förlusterna och jag tror att man är inne på tvåsiffrigt antal mobiliseringar. Ganska många videos finns därute på tvångskommenderingar och alla kan inte vara fejk helt enkelt.

Ungern tackade precis för att man fått hem POW:s som varit tvångskommenderade till ukrainska armén och sedan haft turen att bli tagna av ryssarna.

Tvåsiffriga mobiliseringar?

Du har nog inte riktigt alla hästar i stallet?

Ungern? Ja, det lever en jäkla massa ungrare i Ukraina med ukrainska fruar och även de vill försvara sitt lic och framtid. Sverige skulle också tacka för att få hem en någon som försvarar ukraina och levt där halva sitt liv.

Hur jävla dum är du?

På riktigt?

Att du sedan inte har sett ryssar som deserterat säger en hel del om ditt intresse att verkligen få kunskap om vad som händer detta krig.

Dina inlägg och projektioner är helt meningslösa! Därav raderas de också ofta.

Något att tänka på kanske?
Senast redigerad av CanisMinor 2023-06-09 kl. 18:02.
Citera
2023-06-09, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ukraina har totalt missbedömt situationen och har redan förlorat det mesta som väst skickade.

Ett klart misslyckande. Ryssland ha gett sken av att vara svagare än vad man är. Varnade även för det med wagners ledare (kan inte stava namnet), när han grät på social media om brist på ammo osv, att han förmodligen ljuger i ett försök att få ukraina att gå på offensiven.
Citera
2023-06-09, 18:04
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Minns ni alla filmer på hur eld (Fosfor?) regnar ned från himlen över städer när Ryssland bombar? Så här ser det ut på marken när det kommer! Jag tror det är krigsbrott.
https://twitter.com/NOELreports/status/1666941355078176768
Det är inte fosfor utan termit pellets som skjuts med grad och granatkastare och är förmodligen mer effektivt än vit fosfor om man vill sätta eld på saker eftersom de brinner med väldigt hög temperatur ganska länge.
Både vit fosfor och sådant här är okey att skjuta på militära mål.
Citera
2023-06-09, 18:07
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag håller med dig i allt du skriver. Det är definitivt för tidigt att börja summera eller dra några slutsatser. Det som dock är alarmerande, så vitt det går att avgöra, är sättet man förlorar fordon på nu inledningsvis. Väldigt onödigt.

Håller med dig 100%. Såvida det inte fanns ett högre syfte. Vilket jag tvivlar på.
Nej, de måste skärpa sig.
Citera
2023-06-09, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ukraina nöter på mot Tokmak, viktig stad att ta, faller den så är vägen mot Melitopol öppen.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1667127996933722114

Tokmak verkar ha blivit hårt attackerad ett antal dagar i följd.

Att attackerna pågår vet vi, men vad som har hänt vet vi mindre om, eller? Både ryssland och Ukraina verkar vara tystlåtna om händelserna.. om jag inte missat någon intressant info?
Citera
2023-06-09, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Det är inte fosfor utan termit pellets som skjuts med grad och granatkastare och är förmodligen mer effektivt än vit fosfor om man vill sätta eld på saker eftersom de brinner med väldigt hög temperatur ganska länge.
Både vit fosfor och sådant här är okey att skjuta på militära mål.

Det som suger mest vit fosfor är att skiten fastnar och börjar brinna igen även om man släcker det med vatten. Som tur är brinner det inte så länge.
Citera
2023-06-09, 18:10
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Tokmak verkar ha blivit hårt attackerad ett antal dagar i följd.

Att attackerna pågår vet vi, men vad som har hänt vet vi mindre om, eller? Både ryssland och Ukraina verkar vara tystlåtna om händelserna.. om jag inte missat någon intressant info?

Finns knappt någon info ute, det är ju minst 48 timmars fördröjning från Ukrainsk sida, ryssarna tror väl ingen på så vad de skriver påverkar föga bilden.
Citera
2023-06-09, 18:11
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Nej, jag har inte hittat någon som flytt från pågående tjänst d.v.s. deserterat. Men alltid finns det väl någon stjärna.

Det jag har sett är liberala snöflingor i massor som flyr för att de lever i villfarelsen att de ens skulle bli uttagna till militärtjänst.

Och ja, jag raljerar inte. Det är Ukraina som har stora problem att fylla ut förlusterna och jag tror att man är inne på tvåsiffrigt antal mobiliseringar. Ganska många videos finns därute på tvångskommenderingar och alla kan inte vara fejk helt enkelt.

Ungern tackade precis för att man fått hem POW:s som varit tvångskommenderade till ukrainska armén och sedan haft turen att bli tagna av ryssarna.

Två siffriga mobilisering???

Idiot. Ukraina införde allmän mobilisering förra året.
Begriper du inte vad det innebär?
Du är helt bakom flötet.
Citera
2023-06-09, 18:11
Medlem
KillPus avatar
USA har aviserat ett nytt paket med militärt bistånd värt nästan 2,1 miljarder dollar.
Det inkluderar:
✅ MIM-23 Hawk luftvärnsmissilsystem och ammunition till dem;
✅Misiler för luftförsvarssystemet Patriot;
✅Ammunition kaliber 105 och 203 mm;
✅Spaningsdrönare RQ-20 Puma;
✅Misiler med laserstyrning.

203 mm? Till vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto