Citat:
Ursprungligen postat av
vertigo
She sucky sucky. Loved Ingvar Carlsson looong time.
Kompetensmässigt tror jag förklaringen ligger i att samtliga svenska ministrar plockas ur socialdemokraternas högst begränsade begåvningspool. Jag tvivlar på att Mona Sahlin är särskilt mycket mer inkompetent än t ex Ulrika Messing, Britta Leijon, Bosse Ringholm, Lars Enqvist och alla andra bottennapp.
Vad det gäller Mona Sahlins skandaler så tror jag att hennes kändisskap, folklighet och popularitet inom rörelsen (?) uppväger dessa. Vad ska Persson göra, sparka henne och plocka in en till Lars-Erik Lövdén-typ i regeringen?
Intelligens är inte något som kännetecknar politiker i något parti.
Det bygger på förtroendeval, omrösningar utåt. I praktiken är det bara olika pakter. Det fungerar ungefär som Expedition Robinson. Det som kännetecknar politiker är dålig karaktär och en fantastisk förmåga att kväva sitt samvete och utåt sett verka som att man "Kämpar för någon grupp".
Sedan är det någon låg eller obetald praktikant som gör jobbet, skriver talen osv. Själva arbetet utförs nästan aldrig av den som tar äran för det. Vissa tror att politiker "jobbar hårt", men de glider mest. Reser, sitter och diskuterar lite, bor på dyra hotell och äter på dyra restauranger.