Citat:
Ursprungligen postat av
Rallyjonny
Nu på nyheterna intervjuade dom rektorn där denna juvel gick på o han är rektor på Engelska skolan. Hur fan e det möjligt att berörda får gå där om han nu var ett svin.
Är väl duktig pli dom har där på eleverna o dessutom inte jättelätt att komma in
Tar inte Engelska skolan in elever beroende på kötid snarare än betyg? Oftast gynnar även det svenska elever med högutbildade medelklassföräldrar eftersom de har bättre ” koll” på systemet och för liv och pina vill undvika mångkulturen så mycket det bara går ( fastän de utåt säger sig älska den och ståtar med ” vi gillar olika”) Så svenska föräldrar sätter barnen tidigare i kö till de rätta skolorna vilket medför, i dagens Sverige, ju fler svenskar desto lugnare= finare skola. Engelska skolan är väl en av de som medelklassen anser som den bästa att välja av de skolor som inte har avgifter eftersom de flesta inte har SÅ multum m pengar o kontakter att de får in ungarna på Sigtuna, Lundsberg eller Franska skolan. De som går där kommer ju från ett mycket litet skikt av befolkningen, antingen stormrika föräldrar eller diplomatbarn.
Jag var häromdagen och firade en nära väns unga dotter som tog studenten i en friskola i Strängnäs. Jag blev nästan tårögd. Det var en riktigt svensk skolavslutning. Inte en enda studentmössa som balanserade på toppen av en slöja. Inte en enda utlänsk flagga draperad över någon när de sprang ut ( såg en Menaflagga på en rulta senare i studentmarschen, men det var den enda) Fullt med söta svenska flickor i vita korta klänningar-inte en enda somaliska invirad från topp till tå. Det tog ett tag för mig att förstå vad som kändes så underligt med detta glada studentfirande-det var att plötsligt hade det öppnats ett fönster till hur Sverige en gång var. Vilken befrielse att det fortfarande finns kvar dessa svenska skogsgläntor-snart är de igenväxta av Menasly.
Självklart sade jag inget om mina betraktelser till min vän-hon är en av de som säger sig älska mångkulturen men som inte lever som hon lär-bor helvitt och som sagt ser till att barnen kommer till så svenska skolor som möjligt med ursäkten ( som jag kan förstå men ändå ler i mjugg över) att hon vill att barnen ska gå i skolor med bra lärare. Så hade jag andats något om hur glad jag var att detta var en svensk studentavslutning utan åsynen av gigantiska menaflaggor hade hon brölat rasist. Så jag fick nöja mig med att gå och le förnöjt för mig själv! ( Fast jag hörde en annan mamma säga hur skönt det var att slippa alla som brölade runt med flaggor-så helt ensam var jag inte!) Jag fick reda på att det finns ett annat, kommunalt, gymnasium i staden men det är tydligen rejält Menainfesterat.