2023-06-08, 12:58
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
02:19 rör sig telefonen. Hon måste ju få några minuter på sig på toaletten och att somna om.

Hur får du in ett mord tidigt efter ankomst till lägenheten utan att Majas uppgifter om Tove vid köksbordet 02:20 är en lögn?
En teori (min)
De kommer hem och Maja stapplar i säng.
02:20: Maja går upp på toaletten och Johanna och Tove är i köket, Maja går tillbaks till sängen.

02:30 -> hör grannarna en hård DUNS. (pappan säger mellan 02:30-02:45)
(02:30 ca) Min teori: Tove säger att hon ska hem, antingen besöker hon toan först (gylfen var neddragen) och blir överrumplad av Johanna när hon ställer sig upp för att torka sig (förutsätter att toan var olåst)
alt hoppar Johanna på henne o puttar in henne på toan men iom gylfen som var öppen gissar JAG på alternativ 1.
Mordet och flyttandet av kroppen tar ca 10 min.
Johanna möter grannen i trappan och drar donken lögnen, går upp för att hämta mobilen, ruskar om Maja och säger: jag ska till donken, ska jag köpa en hamburgare till dig? (typ) klockan är då 02:42 ca och Maja går till toaletten.
02:44 åker JJ + granne till donken.
Citera
2023-06-08, 13:00
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Vad du säger, om än med många ord, är att det inte går att lita på Majas uppgifter?

Ursäkta härskartekniken, men, lilla vän, det går inte att lita på vare sig Majas eller Johannas uppgifter.
Men det betyder inte att det måste vara som du påstår att då "så är hela Majas berättelse lögn".

Förstår du verkligen inte det?
Citera
2023-06-08, 13:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ok, vi kollar:

02:46 ger de sig av mot donken.

5 minuter säger du att det från mordet tills de ger sig av mot donken och då räknar du visst med att Johanna reser sig raka vägen upp från ett strypmord och promenerar rakt ner till grannen direkt, för att där växla några ord med honom och sedan gå tillbaka upp till sin lägenhet och växla några ord med Maja innan hon återigen kommer ner till grannen och de ger sig av. Men ok, låt oss tro på detta fullständigt orimliga antagande för en sekund.

Då landar vi i att mordet skedde 02:41.

Maja kom i på toaletten 02:43.

Så antingen medger du nu att Maja inte var med, eller så medger du att tidslinjen inte håller.

Något annat alternativ finns inte, så vilket är det?
Nej, Maja gick upp, gick till toan, pratade med Johanna i hallen och gick därefter tillbaka till vardagsrummet och hämtade mobilen. Så 02:43 har hon varit uppe några minuter.

Sen ändrar hon sin berättelse över tid. I förhören säger hon att Johanna gick ner, kom tillbaka upp och berättade att hon skulle åka med grannen istället för att köra själv. Johanna lämnade bilnycklarna vid detta tillfälle. I tingsrätten ändrar Maja sin berättelse. Då säger Johanna redan när Maja möter henne i hallen, efter att ha vaknat, att hon ska åka med grannen till Donken.

Maja har svårt att hålla ordning på sina lögner.
Citera
2023-06-08, 13:02
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Vi har alldeles tydliga tidsuppgifter för Donken-resan. De är utgångspunkten. Sen räknar man sig bakåt.

Du får avgöra själv om du tycker att det verkar trovärdigt att grannens uppgifter att dunsen, påringningen på dörren och Donken-färden hände i närhet av varandra. Jag - och rätten - säger att det är mycket trovärdigt. Jag har inte hört någon av advokaterna ifrågasätta det heller. Alla verkar överens. Det placerar dunsen tidsmässigt en 5-10 min före avresa till Donken.
fast åklagaren säger att döden borde varit runt 02:30 medans tingsrätten säger 02:40, enligt åklagarens tänkesätt är det helt rimligt att Maja inte behöver varit med, här är det ju viktigt att ta reda på sanningen, 10 min kan verkas kort tid men för Maja kan det leda till att hon får fel straffstid.
Citera
2023-06-08, 13:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
En teori (min)
De kommer hem och Maja stapplar i säng.
02:20: Maja går upp på toaletten och Johanna och Tove är i köket, Maja går tillbaks till sängen.

02:30 -> hör grannarna en hård DUNS. (pappan säger mellan 02:30-02:45)
(02:30 ca) Min teori: Tove säger att hon ska hem, antingen besöker hon toan först (gylfen var neddragen) och blir överrumplad av Johanna när hon ställer sig upp för att torka sig (förutsätter att toan var olåst)
alt hoppar Johanna på henne o puttar in henne på toan men iom gylfen som var öppen gissar JAG på alternativ 1.
Mordet och flyttandet av kroppen tar ca 10 min.
Johanna möter grannen i trappan och drar donken lögnen, går upp för att hämta mobilen, ruskar om Maja och säger: jag ska till donken, ska jag köpa en hamburgare till dig? (typ) klockan är då 02:42 ca och Maja går till toaletten.
02:44 åker JJ + granne till donken.
Hur lång tid tar mordet i ditt scenario? Hur lång tid behöver Johanna för att svabba upp urinen? När ringer grannen på dörren? Hur lång tid behöver Johanna för att gömma kroppen och var gömmer hon den? Varför säger Maja att hon vaknar av sig själv och inte att Johanna ruskar henne vaken? Varför säger Maja att hon vaknar för att hon mår illa och att det är lika mycket hennes idé att hon behöver mat i magen?
Citera
2023-06-08, 13:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ursäkta härskartekniken, men, lilla vän, det går inte att lita på vare sig Majas eller Johannas uppgifter.
Men det betyder inte att det måste vara som du påstår att då "så är hela Majas berättelse lögn".

Förstår du verkligen inte det?
Nej, jag ursäktar inte härskartekniken eftersom det är onödigt och bara säger något om den som väljer att använda sig av den.

Majas berättelse är i stora och väsentliga delar bevisligen helt osann om mordet ska ha ägt rum tidigare än 02:30-02:38. Det är betydelsefullt att befinna sig på en mordplats och ljuga. Det är inget man bortser ifrån.
Citera
2023-06-08, 13:09
Avslutad
Citat:
fast åklagaren säger att döden borde varit runt 02:30 medans tingsrätten säger 02:40, enligt åklagarens tänkesätt är det helt rimligt att Maja inte behöver varit med, här är det ju viktigt att ta reda på sanningen, 10 min kan verkas kort tid men för Maja kan det leda till att hon får fel straffstid.
Nej, det är inte viktigt när exakt mordet skedde. Majas historia blir inte trovärdig oavsett om Tove dog 02:30 eller 02:37. Det hänger verkligen inte på minutrarna.
Citera
2023-06-08, 13:10
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja det är mycket illa att GW tillåts media utrymme för att efter egna ideer påverka en pågående rättsprocess.

Det borde han verkligen hålla sina fingrar borta från. Förfärligt omdömeslöst!

Ja, GW borde hålla sig för god för att försöka med sina påverkans-processer avseende Johannas och Majas förestående Hovrättsförhandling. GW är inte jurist! (Det är därför han inte tål Lambertz, tidigare domare i HD!)

Bjöd in förra förundersöknings-ledaren ”Finnen” på privat jakt med gåslever och fint vin, för att mjölka honom på info avseende Johannas och Majas utredning, blev avslöjad och gick i taket. Mycket osmakligt tilltag.

Störde i tingsrätten. Fällde kommentarer, hostade, pratade i mobilen, å rände på toaletten i tid och otid.

Sitter i tv-soffor och brer ut sig, föregår utredningsresultaten å det grövsta. Försöker förringa Åklagare Rullman. (Hur fan tillåter media detta!?)

”Jag-brukar-ha-rätt” - det gaggandet är ju helt förbrukat, har oftast fel numera.

OM han dyker upp i hovrätten måste han hållas i otroligt korta tömmar.

GW äventyrar rättssäkerheten runt Johanna och Maja! Han har som sagt dessutom oftast helt fel numera. (”Dom är ute till sommaren” ). GW, tidigare en mycket skicklig kriminolog, är numera degraderad till ett uppmärksamhetsluder.
Citera
2023-06-08, 13:10
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Hur lång tid tar mordet i ditt scenario? Hur lång tid behöver Johanna för att svabba upp urinen? När ringer grannen på dörren? Hur lång tid behöver Johanna för att gömma kroppen och var gömmer hon den? Varför säger Maja att hon vaknar av sig själv och inte att Johanna ruskar henne vaken? Varför säger Maja att hon vaknar för att hon mår illa och att det är lika mycket hennes idé att hon behöver mat i magen?
jag presenterade MIN TEORI här, inte utifrån vad som sagts i förhör utan vad som kommit fram i konkreta bevis och att deras tidslinje inte håller.

Här nämner du urinen, vad tror du är mer rimligt? tidsmässigt? din eller min teori om hon ska hunnit torka upp urinen?
Citera
2023-06-08, 13:12
Avslutad
Citat:
jag presenterade MIN TEORI här, inte utifrån vad som sagts i förhör utan vad som kommit fram i konkreta bevis och att deras tidslinje inte håller.

Här nämner du urinen, vad tror du är mer rimligt? tidsmässigt? din eller min teori om hon ska hunnit torka upp urinen?
Jag tror att Maja och Johanna har hjälpts åt med det, precis som med allt annat. I min tidslinje halveras tider eftersom Johanna får hjälp och inte heller behöver lägga tid på att gömma en kropp.
Citera
2023-06-08, 13:15
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Nej, det är inte viktigt när exakt mordet skedde. Majas historia blir inte trovärdig oavsett om Tove dog 02:30 eller 02:37. Det hänger verkligen inte på minutrarna.
jo det är väldigt viktigt förstår du, särskilt när tingsrätten menade på att Maja måste varit med bla pga stegräknaren (02:43) och att mordet begåtts 02:40.
Har mordet begåtts 02:30 så kan inte stegräknaren 02:43 bevisa någonting på Majas inblandande.
Citera
2023-06-08, 13:16
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Jag tror att Maja och Johanna har hjälpts åt med det, precis som med allt annat. I min tidslinje halveras tider eftersom Johanna får hjälp och inte heller behöver lägga tid på att gömma en kropp.
ja du har din teori och jag har min Det är helt ok, jag visar bara på att din teori om 4-6 min faller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in