2023-06-06, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Ja det är erbarmligt hur klena nutidens människor har blivit. De är så uppfyllda av sig själva och sin inre kamp så att de helt tappar fotfästet och verklighetsförankring.
De överför sedan detta på sina avkommor som blir ännu mer individualiserade.
Det är inte för intet att majoriteten av alla vårdnadshavare frågar skolan ”vad gjorde det andra barnet först” när de får höra att deras son/dotter har slagit någon i ansiktet.

Det är aldrig deras eget fel, ännu mindre deras avkomma. Och om någon påstår något annat så krävs en långtidssjukskrivning för utmattning.

Tror inte Carro och Lina har valt att vara sjuka, var glad över att du är frisk själv.
Citera
2023-06-06, 18:43
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av q-wxyz
Tror inte Carro och Lina har valt att vara sjuka, var glad över att du är frisk själv.

Jag vet inget om Carros hälsotillstånd, berätta mer
Citera
2023-06-06, 18:48
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Hahaha så roligt ändå. Yrkesstolthet absolut men vafan, kom igen.. Framstår som aningens osäkert poserande. Har han någon stridserfarenhet?

Hahaha Arvid, om han har någon stridserfarenhet? 😂😂😂
Kanske drömmer han om hur han rider fram genom dimman i Lützen med bajonett i hand för att sedan vakna vid en strand i Mälaren med en död and i en sopsäck.
Citera
2023-06-06, 18:53
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Om jag inte missminner mig så sa Arvid att han inte litar på att hon tog ansvar för att kommunicera sina behov, vilket ger en helt annan innebörd. Det är väl en klassisk fälla som par fastnar i att kvinnan tycker att hon är tydlig med vad hon behöver medan mannen inte fattar alls, för att hon inte är tydlig nog eller att han inte lyssnar.

Arvids oro indikerar alltså att han själv inte har förstånd, utan att han behöver Ida till att kommunicera vad som är acceptabelt socialt beteende i en trygg kärleksrelation.
Jisses sicket arbete att preparera listor på vad som inte är acceptabelt om Arvid saknar eget sunt förnuft. HUR i hela Småland ska man kunna förekomma en sådan människa? Han kommer alltid kunna säga ”du sa aldrig att jag inte fick”
Citera
2023-06-06, 18:53
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Har halva familjen i Storbritannien många utspridda i Tyskland, Italien och Frankrike och kan lova att Ida inte setts som nån galen alkis i någon av dom länderna. Snarare i Afghanistan. Bara för att man själv dricker ytterst lite, som jag, så är inte det lika med att bli helt chockerad över andras vanor så länge dom som sagt inte kräks och tappar kontrollen. Det har Ida inte gjort.

Min poäng är inte att Ida har gjort bort sig (för tydlighets skull; jag tycker inte att hon har gjort något fel överhuvudtaget och jag står ganska klart på Team Idas sida i den här matchningen).

Men jag tycker inte att Arvids reaktion är särskilt överdriven heller. Givet den familjebakgrund man hintar om i programmet är det förståeligt att han är på sin vakt och reagerar innan partnern kliver över gränsen. Han ställde inte till med någon scen och luftar sin oro snarare än kräver förändring. Att han kallar hennes beteende för ”osexigt” i en synk är väl inte såååå farligt? Min tes är att han blir bedömd hårdare än vad Ida hade blivit om rollerna vore ombytta.

Sedan blir det intressant att se hur detta utvecklar sig. Jag är inte säker på att det finns särskilt mycket kompromissvilja i den här frågan från någon av parterna.
Senast redigerad av RedX 2023-06-06 kl. 18:55.
Citera
2023-06-06, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jag vet inget om Carros hälsotillstånd, berätta mer

Nej, vill inte att du ska pissa på henne också. Ett tips är att bli mer ödmjuk.
Citera
2023-06-06, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bohonos
Du vet inte hur full hon blir av de uttrycken, blöt och Kerstin. Sluta fultolka!

Jag förstår inte riktigt vad det är du försvarar. Hur kan det vara fultolkning när man återger hennes ord närapå ordagrant?

Vad menar du med en blöt kväll? Att man festar i regnet, eller?
Citera
2023-06-06, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Arvid har heller inte blivit helt chockerad.

Det är intressant att utav alla paren har det hänt EN enda gång att mannen uttrycker något som liknar kritik mot den kvinnliga parten, och genast börjar det snackas varningsflaggor kontrollbehov. Det är helt enkelt inte tillåtet för en man att ha preferenser för sin partners beteende längre.

Klart det är okej. Precis som en användare tidigare var inne på ska man inte låta sig luras av att det finns många kvinnor som känner sig hotade då, eftersom de då börjar känna att de inte duger.

Attraktiva män har alltid ställt krav och kommer att fortsätta att göra det. Det finns liksom ingen anledning att acceptera en dålig kvinna när man kan få en bra.

Liknande fenomen finns även hos många ensamma män som ger sig på kvinnor som ställer krav.

Det dessa kvinnor och män borde göra är att höja sig själva istället för att försöka få omgivningen att komma ner till deras nivå.
Citera
2023-06-06, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av q-wxyz

Nu kan inte jag uttala mig och Lina och Carro individuella fall men rent generellt är dålig hälsa ett resultat av valet av livsstil.
Citera
2023-06-06, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Min poäng är inte att Ida har gjort bort sig (för tydlighets skull; jag tycker inte att hon har gjort något fel överhuvudtaget och jag står ganska klart på Team Idas sida i den här matchningen).

Men jag tycker inte att Arvids reaktion är särskilt överdriven heller. Givet den familjebakgrund man hintar om i programmet är det förståeligt att han är på sin vakt och reagerar innan partnern kliver över gränsen. Han ställde inte till med någon scen och luftar sin oro snarare än kräver förändring. Att han kallar hennes beteende för ”osexigt” i en synk är väl inte såååå farligt? Min tes är att han blir bedömd hårdare än vad Ida hade blivit om rollerna vore ombytta.

Sedan blir det intressant att se hur detta utvecklar sig. Jag är inte säker på att det finns särskilt mycket kompromissvilja i den här frågan från någon av parterna.

Instämmer helt. Varken Arvid eller Ida har gjort något fel. Deras reaktioner är fullt förståeliga.

Jag tror på dem. De är två bra personer och tror att de med tiden kommer att lära sig att bli mer kollektivistiska med varandra. Det blir bara en omställning för dem men när babyn kommer så brukar de flesta ändra synsätt och bli mindre egocentriska. Tror även att de kommer att bli det.
Citera
2023-06-06, 19:58
Medlem
Det som förvånar mig är hur experterna kan tillåta denna offentliga förnedring. Tänk om Ida inte varit så stark och robust som hon verkar vara. I MAFS ingriper amerikanska, engelska och australiska experter när sådana övergrepp sker. Här ägnar sig experterna åt att "förklara". Jag skäms faktiskt å deras vägnar.
Citera
2023-06-06, 20:03
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Hur gör han det?

Genom att inte lita på Ida. Det han hatar är att när hon blir påverkad så har han inte längre full kontroll på henne. Han själv har offrat hela sin kropp för försvaret, är det så mycket bättre?

Han ogillar effekten av alkohol, Ida gillar alkohol och pga det ser han ner på henne. Dvs. han är en tönt med kontrollbehov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in