2023-06-06, 11:23
Medlem
no-right-returns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Jag tänker iaf hålla olycksscenariot öppet.

Geoff Brumfiel på NPR.org, USA:s public service radio (video & bild):

Geoff Brumfiel
@gbrumfiel
The dam had already been damaged in two previous incidents.

❌ A possible Ukrainian strike in late Oct/Early Nov.

❌ A likely Russian explosive charge that blew up part of the roadway over the dam on 11 Nov.

(Sources: https://reuters.com/world/europe/ukraines-russian-held-nova-kakhovka-dam-damaged-shelling-russian-media-2022-11-06/
And https://reuters.com/world/europe/new-damage-major-dam-near-kherson-after-russian-retreat-maxar-satellite-2022-11-11/
The dam was already under enormous strain and damaged.

Then things got worse. On 2 June, it looks like a road over the dam failed. That could be indicative of a larger structural failure.
I made a short movie here using @planet imagery.

You can see that the road, which runs over the dam, was washed away between 2-3 June. That indicates to me that there were structural issues at the facility before whatever happened today.
It is obviously possible that the Russians destroyed the dam in the face of a new Ukrainian offensive.

But given the recent past events at the dam, I think a structural failure coincident to the offensive cannot be ruled out. Not yet anyway.
https://twitter.com/gbrumfiel/status/1665967836672536576?s=20

Så jag lägger till detta till min lista nedan:

Ryssarna hade möjligheten att hålla nivån under extrema nivåer, så varför är det med på din lista? Det talar väl snarare emot, man ville åsamka så mycket skada som möjligt genom att dämma upp så mycket vatten som möjligt.
Citera
2023-06-06, 11:26
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det finns länk till tweeten med alla tillhörande kommentarer. Att motiven är oklara nu kan gälla för både Ukraina och Ryssland. Jag konstaterade bara att Ukraina tidigare varit den part som varit mest intresserade av att spränga dammen. Och även "testbeskjutit" dammans luckor med Himars.

Jag har svårt att se att det skulle ligga i Ukrainas intresse att spränga dammen och översvämma delar av Kherson nu - i samband med att deras offensiv startat.

Vad skulle Ukraina vinna på det?

Däremot att ryssarna vinner på dammsprängningen är uppenbart. De kan nu frigöra soldater och utrustning till andra frontavsnitt.
Citera
2023-06-06, 11:27
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Svarta havet är väldigt stort kontra den fd reservoaren.
Om vi frågar ChatGPT så blir det 7,6cm om hela reservoaren töms.
Det vattnet ska sen ut genom Bosporen, så det blir mer vatten där, däremot blir det förmodligen fördelat över en längre tid.
Citera
2023-06-06, 11:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Synd att vi inte kan vara med om 100 år när detta ryska fiasko omnämns i flera kapitel i historieböcker och på krigshögskolan. Jag är så pass sugen på att läsa så jag skulle lätt låta frysa ner mig om den vetenskapen/ tekniken kommer innan jag dör av ålder (är 23 år nu).
Källa? Ni nato-troll verkar säkra på att det är Ryssland som förlorar kriget trots att det ser ut som att Ukraina inte har mer att ge?
Citera
2023-06-06, 11:29
Medlem
Häftiga smällar för att vara lite artillerield. Inte ens jdam smäller så bra.

https://twitter.com/EuromaidanPR/status/1665932606829985792?t=yAuU9QiiA9J_RelgRr2TTg&s=19
Citera
2023-06-06, 11:29
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no-right-return
Ryssarna hade möjligheten att hålla nivån under extrema nivåer, så varför är det med på din lista? Det talar väl snarare emot, man ville åsamka så mycket skada som möjligt genom att dämma upp så mycket vatten som möjligt.
Nej, det är Ukraina som kontrollerar dammluckorna uppströms. Här från början av maj:

ZOKA @200_zoka - 14:12 UTC · May 4, 2023
Water level in Kakhovka reservoir in Zaporozhye region risen by 17 m and almost reached critical level. Under threat of destruction of dam in Kamenka Dneprovskaya, dozens of villages may be flooded.
Kyiv opened the floodgates in Dnepropetrovsk and Zaporozhye.
Embedded video:

https://twitter.com/200_zoka/status/1654126932878053383
Citera
2023-06-06, 11:30
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag har svårt att se att det skulle ligga i Ukrainas intresse att spränga dammen och översvämma delar av Kherson nu - i samband med att deras offensiv startat.

Vad skulle Ukraina vinna på det?

Däremot att ryssarna vinner på dammsprängningen är uppenbart. De kan nu frigöra soldater och utrustning till andra frontavsnitt.
Det är ”copy paste” på den sovjetiska strategin från 1941 när man på Stalins order sprängde dammen vid Dnieper för att stoppa den tyska offensiven. Nu gör man samma sak igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trump24
Källa? Ni nato-troll verkar säkra på att det är Ryssland som förlorar kriget trots att det ser ut som att Ukraina inte har mer att ge?

Sprängningen av dammen är en allvarlig störning av den ukrainska offensiven. Kanske den måste skjutas upp ett år eller två. Men det betyder inte den inte blir av.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
En norsk officer sätter fingret på Ryssland som ansvariga för damm-sprängningen :

Ydstebø seier han har sett video av «eit gap på hundre, to hundre meter», og meiner dette er bevis på ei førebudd sprenging med ganske store mengder sprengstoff.

– Det er ikkje noko som tilfeldigvis har skjedd i eit angrep med artilleri eller med kryssermissil eller noko. Dette er godt sprengingsarbeid.

– Russland hevdar no er at det er som følge av kampar i området.

– Det er berre tull, for å seie det på godt norsk. Det er ikkje mogleg

https://www.nrk.no/urix/hevdar-russland-har-sprengt-viktig-demning-i-ukraina-1.16434903
Citera
2023-06-06, 11:31
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det vattnet ska sen ut genom Bosporen, så det blir mer vatten där, däremot blir det förmodligen fördelat över en längre tid.

I och med att man har en reservoar på 540 000 m3 vatten mellan snipors utlopp och Istanbul så kommer flödet i bosporen påverkas helt omärkbart. Någon promille högre kanske.
Citera
2023-06-06, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Finns det färska satellitbilder som visar hur stor förödelsen är?

Det är ju självklart att detta hänger ihop med starten på den ukrainska motoffensiven. Det är knappast en slump att det händer just nu, även om vattennivåerna skulle vara rekordhöga nu i dagarna och dammen vara skadad sedan tidigare. Jag tror inte på en olyckshändelse.

Två hypoteteser kring det inträffade:

1. Ukrainskt sabotage för att skapa mer förvirring inför ett (eller flera) större anfall på landbacken. Det är dessutom bekvämt eftersom man vet på förhand att "alla" kommer anklaga Ryssland för katastrofen.

2. Ryssarna har gjort detta för att försöka avvärja en befarad flodövergång vid Kherson, alternativt skapa ett störningsmoment precis vid starten på den ukrainska motoffensiven.

Turbinhallar är stora, om de inte var i drift - Lite långsökt men, smällen är så stor, att jag undrar om det ändå kan vara en olycka. Om man till ex. haft ett lager med sprängmedel/bomber? Kanske som skydd mot att ingen skulle bomba, för isåfall skulle kraftverket totalhaverera. Alltså även ölandsbron var minerad.
Alltså ingen kan peka ut en vinnare - men mycket är förlorat. Dammen var vattenförsörjning runtom i trakten - även för Krim. Europas största kärnkraftverk i Zaporizha kan inte köras. Och så är det översvämning nedströms nu. Många hus som står under vatten, men kommer väl sjunka undan.
Citera
2023-06-06, 11:32
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Är det bekräftat att det var så det gick till? Ja, i så fall är det väl inget snack om saken.

Jag har ju inte suttit och klurat på detta jättelänge, om vi säger så, men jag tänker att man utlöst befintliga sprängladdningar. Ryssarna har minerat dammen.

Hur som helst: Jag tänker i alla fall inte klamra mig fast vid förklaringen att det är Ukraina som saboterat dammen.

Jävligt mycket dubbelsnack, som vanligt.
Du fördummar tråden genom att inte utesluta orimligheter, men sådana är vissa RUnassar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in