2023-06-06, 09:58
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Gårdgens rapport på SVT.

Länk? Jag såg nyss att putin skitit på sig av rädsla. Gårdagens artikel i tass.
Citera
2023-06-06, 10:00
Avslutad
Citat:
Gårdgens rapport på SVT.
Länk?
Citera
2023-06-06, 10:05
Medlem
Citat:
Gårdgens rapport på SVT.

Du hänvisar alltså till ett anfall på kompanis storlek och hävdar att det är motoffensiven, ett anfall där vi ännu inte fått reda på utfallet?

Brukar du ofta bilda din världsuppfattning efter push notiser?
Kan säga att det inte är en så bra idé.
Citera
2023-06-06, 10:08
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Enligt ryska försvarsdepartementet har ca 15 procent av den ukrainska försvarsmaktens samlade inventarium av Leo 2 nu förstörts på två dagar. Jag tvivlar nog en smula på dessa siffror.

Haha, jag är också lite tvivlande på det fantastiska resultatet, håller nog med Prigozhin lite där, det är för bra för att vara sant

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Om man summerar så har ryzzen förstört planeten 5 gånger om haha. Prigozvin är rätt kul där. Ja, Putin kräver ju positiv information o det levereras haha

Han har sina poänger, det måste man ju medge, en djävla gris men brutalt ärlig och fyndig i sin kritik
Citera
2023-06-06, 10:09
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Gårdgens rapport på SVT.
Den säger inte vad du påstår?

Har du livlig fantasi eller gillar du bara att sprida rysk lögnpropaganda?
Citera
2023-06-06, 10:13
Medlem
Citat:
Enligt ryska försvarsdepartementet har ca 15 procent av den ukrainska försvarsmaktens samlade inventarium av Leo 2 nu förstörts på två dagar. Jag tvivlar nog en smula på dessa siffror.

Det är ju uppenbart att ryska försvarsdepartementet vänder sig till sin egen publik, ryska medborgare i Ryssland, som tror på regimen, samt på utländska rysstroll.

Det finns en teori som heter "publikteorin" eller något liknande. Där man delar upp befolkningen i olika publiker. Budskapet eller handlingen man utför får olika effekt beroende på publik. Den används ofta när man försöker utröna hur terrorgrupper kommer agera. Så ett budskap/handling kan ge en mycket positiv effekt hos en publik och ge mycket negativ effekt hos en annan publik.
Citera
2023-06-06, 10:16
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
De ryska framgångssiffrorna hånas rejält av Prigozhin

https://twitter.com/wartranslated/status/1665853038882349057

https://twitter.com/wartranslated/status/1665855097392209920
Det är väl inte direkt förvånande att ryska MOD kommer med fantasi siffror ur röven. Sedan länge har man lärt sig att ju sämre det går för ryssen ju mer ljuger de/ ju större blir lögnerna .
Man kunde ju tro att ryssar vi det här laget hade blivit bra på propaganda, men med som allt annat som kommer från detta u-land så håller det undermålig kvalite och resten av världen ser det som ett skämt
Citera
2023-06-06, 10:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Radarn tillsammans med Archer ? ;-)

Hoppas! Perfekt på Sveriges nationaldag! Och tillsammans med styrda 155mm granater.
Citera
2023-06-06, 10:37
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det pendlar mellan 20 000 och 60 000 granater och det framgår av inlägget och även från länkarna (västmedia) om man är läskunnig. Självklart drar man inte av 60 000 varje dag för det skulle bli över 20 miljoner granater på år.

Sen sitter du och påstår att jag ljuger. Det roar mig att se begåvningsreserver i full swing. Känner du till Banderas då smyckar din text med zZZ? Jag skulle ju kunna skriva UzA eller UssA men jag anser att det ser för barnslig och obegåvat ut.
Källa tack, tills dess är du en lögnare, med z såklart som alla lögnare...
Det är väl ca 5000 om dan , lögnpropp.
Citera
2023-06-06, 10:52
Medlem
ReedMes avatar
Området ovanför den sprängda dammen verkar vara relativt dåligt bevakat av ryssarna. Det borde väl kunna utnyttjas av Ukraina på något sätt, om det nu är möjligt att transportera material och manskap över floden lite längre upp. Jag har noll koll på det där.
Citera
2023-06-06, 10:54
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Verkar som det går rätt misslyckat med Ukrainas motoffensiv. Många dödade och stridsvagnar förstörda.

Enligt Rysslands största propagandaorgan - det ryska försvarsministeriet - ja. Ministeriet som alltid ljuger. Men det finns inga belägg för att det ser ut så i verkligheten.

Till och med ryssen Prigozhin avfärdar det som fantasier:

Citat:
Prigozhin:

"I think that Baron Munchausen is resting [was an amateur in comparison]. And judging by what is written here, we will soon get to the aliens - with such losses. To destroy one and a half thousand people, it must be such a massacre, per day, over 150 kilometers, that mother do not grieve. Therefore, I think that this is just from the realm of wild, sloppy fantasy. In general, you need to add up all the numbers that Konashenkov gives. I think that we have just destroyed the entire planet Earth five times."

https://t.me/Prigozhin_hat/3614
Citera
2023-06-06, 10:59
Medlem
Citat:
Mycket "Nebel des Krieges" (Clausewitz) just nu. Hur ska man skingra den?

En person som jag sätter viss tillit till på den ryska sidan är befälhavaren för "Folkrepubliken" Donetsk väpnade styrkor, Alexander Chodakovskij. Han har alltid varit saklig och - enligt mitt förmenande - sanningsenlig i sina uttalanden och aldrig väjt för att presentera negativa nyheter, i akt och mening att om man accepterar sanningen, så är det lättare att nå framgång på slagfältet. Propaganda och önsketänkande dödar.

Chodakovskij lyfte bl a det faktum att egen eld från okoordinerade ryska artilleribatterier orsakade mycket stora förluster hos 1:a armékåren, dvs de styrkor från Donetsk som Operationsgrupp "Tsentr" ("Center") stoppar in lite varstans. Han sade i november att 60 procent av 1:a armékårens förluster var konsekvenser av missriktad egen eld. Det blev ett jävla liv om det där, men det faktum att Chodakovskij lyfte frågan i offentlighetens ljus ledde till en striktare rysk artilleridisciplin och färre förluster av denna typ.

1:a armékåren har fått låna ut lite av sina styrkor till Operationsgrupp "Jug" ("Syd") och finns alltså på plats vid "utbuktningen" söder om Velika Novasilka, så vad har Chodakovski att förtälja om de senaste dagarnas strider på denna krigsskådeplats?

Jo, följande: Den 4 juni gjorde ukrainska styrkor en framstöt söder och väster om Velika Novasilka, bl a mot Rivnopil. Dessa trupper drog sig snart tillbaka, vilket fick det ryska försvarsdepartementet att triumferande proklamera att "motoffensiven har slagits tillbaka" under generalstabschefen Gerasimovs "persoonliga ledning". Emellertid var detta bara en krigslist, enligt Chodakovskij. I går kom den riktiga framstöten som var riktad mot Novodonetsk, öster om Velika Novasilka. Bosättningen intogs eftersom de ryska trupperna var uppbundna på "fel sida" om floden Mokri Jali. Man kanske anta att nästa ukrainska framstöt kommer riktas mot Kermentjuk och Staromlynivka?

Har du några fler ryska källor som du tycker är OK?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in