2023-06-05, 23:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hissputte
oj vad många hisstekniker det var inne i på det här ämnet
jag har jobbat med hiss i 23år.
utan att veta exakt vilken typ av hiss det är skulle jag gissa på att barnet stängt schaktdörren utan att kliva in i korgen.
på äldre hissar är det möjligt trots det bryter det inte mot några regler.
förr satt det skyltar på hissarna som löd "barn får ej ensamma begagna hissen"
håller med, barn ska inte åka hiss själva, definitivt inte rulltrappor.
hissen ser ut att vara moddad men man bygger inte om hela hissen när den blir det.
som alltid är det en kostnadsfråga.
fastighetsägaren vill i 99% av fallen ha en bra och billig hiss, precis som allt annat är det en dålig kombo.
och det är alltid fastighetsägaren som har det yttersta ansvaret för sin hiss även när en hissfirma har serviceavtalet.
det går inte att bygga hissar som är helt idiotsäkra, det går alltid att påverka hissen så det kan hända olyckor om man vill eller är dum i huvet.
"metallbitarna" som många skriver i gropen kallas buffert, den ska dämpa fallet om hissen mot förmodan skulle ramla ner.
att hundar och ungar skadar sig i hissar kan bara skyllas på dålig tillsyn av vuxna, inget annat.
tänk på att åka hiss är säkrare är att gå på trottoaren, det händer färre olyckar med hissar än med bilar.
att hissar stannar beror oftast på felaktigt hanterande av hissen.

edit: finns bild på hissen här https://www.dn.se/sverige/grannarna-larmade-om-risker-med-hissdorren/
Citera
2023-06-05, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
edit: finns bild på hissen här https://www.dn.se/sverige/grannarna-larmade-om-risker-med-hissdorren/

jo jag vet hur den ser ut men jag var inte på plats och såg olyckan.
det är bara min gissning.
Citera
2023-06-05, 23:41
Medlem
NamnlosBarns avatar
Mamman skrev detta i en grupp 2020

” Jag har haft misstankar i många månader att våran son har andra behov. Han pratar inte mycket , söker inte mycket ögonkontakt och leker oftast för sig själv. Han fastnar i områden just nu är det bara bokstäver, färg och former. Radar upp allt. Från pennor till klossar. Han blir 3 år i slutet av september. Han räknar upp till 20 och tillbaka. Han kan "läsa". Kan hela alfabetet och alla bokstäver. Registreringsskyltar är hans grej på parkeringen. Lyssnar oftast inte på sitt namn och verkar vara i sin bubbla. Precis informerat förskola och BVC om våra misstankar. Hur går man tillväga och vad kan vi göra för att göra vårat bästa som föräldrar? Jag är stressad och förvirrad över situationen. Vad ska vi göra? Vad finns det hjälp? BVC verkar börja "kolla" när 3 års kontrollen är aktuell men känner vi behöver stöttning innan detta.”
Citera
2023-06-05, 23:54
Medlem
Mellanrummet mellan vikdörren och yttre dörren är ju inte jättestor? Hur lång kan den vara tro, om barnet skulle kunnat falla rakt ner i schaktet när räddningstjänsten öppnade dörren? En bild på hissen finns i artikeln. https://www.dn.se/sverige/grannarna-larmade-om-risker-med-hissdorren/
Citera
2023-06-06, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Nej, men uppenbarligen var pojken i alla fall ej lika mycket "allvarligt skadad" innan de kom som efter.

En svår olycka som inte alls sker ofta, och därmed svår att öva på. Det leder till att chans för olyckor vid räddningen blir allt större.

Så istället för att kasta skit på de som har försökt rädda barnet, så kan vi vara glada över att de ens har försökt rädda barnet. Riskerar sina egna liv i ur och skur varje dag… Räddningspersonaler dör också, men inte tackar vi dem för deras insats.

Kanske skulle låtit barnen hänga där istället och lösa situationen själv, eller vad tycker du?
Citera
2023-06-06, 00:58
Medlem
Hissförbundet har inskrivet i en manual för de som jobbar med hissar.

Om hisskorgen stannar mellan våningsplan
(instängda passagerare eller renovering):
• Observera öppningen under korgen.
• Säkerställ att öppningen inte kan leda till risk för fall under
korgen.

Sid 17.
https://www.hissforbundet.se/wp-content/uploads/sites/2/2016/05/Grundläggande-Säkerhetsprinciper-20160203.pdf
Citera
2023-06-06, 01:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hhtresmaskinen
En svår olycka som inte alls sker ofta, och därmed svår att öva på. Det leder till att chans för olyckor vid räddningen blir allt större.

Så istället för att kasta skit på de som har försökt rädda barnet, så kan vi vara glada över att de ens har försökt rädda barnet. Riskerar sina egna liv i ur och skur varje dag… Räddningspersonaler dör också, men inte tackar vi dem för deras insats.

Kanske skulle låtit barnen hänga där istället och lösa situationen själv, eller vad tycker du?

Vem fan skulle inte försöka rädda ett barn? Alla skulle försöka men sedan är det meningen att de ska ha mer kyla och kunskap. Vilken idiotisk kommentar.

Ringer man dom så förväntar mig sig inte att de begår första bästa misstaget i manualen angående vad man absolut INTE får eller ska göra.
Senast redigerad av peterj76 2023-06-06 kl. 02:07.
Citera
2023-06-06, 04:30
Medlem
jymdjakets avatar
Säkert besvarats, men om nån inte killgissar utan vet, är det schakt som gäller utanför gallret? Varför är det inte schakt när man går in i hissen i så fall? Skjuter golvet ut vid stationerna?
Citera
2023-06-06, 08:30
Medlem
De borde ha lagat hissen för länge sedan. Fruktansvärt ångest och sorg hos mamman.
Citera
2023-06-06, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Protonen65
De borde ha lagat hissen för länge sedan. Fruktansvärt ångest och sorg hos mamman.

Lagat? Det var inget fel på hissen som gjorde att grabben fastnade eller att brandkåren gjorde fel när de skulle rädda honom!
Citera
2023-06-06, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Med facit i hand gick det väl "lite sådär" med den enskilda vårdnaden. Hade jag bott på femte våningen hade jag sannolikt inte låtit min 5-åring leka fritt i trapphuset (såklart beroende på hur mogen ungen var för sin ålder, etc). Var var mamman när det hände, vad gjorde hon?

Jag tänker att det är lite för lätt att säga att man själv aldrig skulle kunna hamna i samma situation.
Som jag har förstått det så hade den här hissen en handikappsfunktion som gjorde att själva hissdörren öppnar och stänger sig själv.
Det kan vara så simpelt att mamman höll på att låsa dörren medan pojken tryckte på knappen, hissen var redan på våningsplanet, dörren öppnades, han lyckades inte öppna vikdörren ordentligt och hissdörren slog igen på honom och någon annan tryckte på knappen.

Ja, hissar kan vara farliga, men jag tror de flesta fem åringar någon gång har tryckt på en hissknapp själv.

Jag förstår att du inte påstår att hon skulle ha låtit honom röja i trapphuset, utan att du frågar var hon var. Men många här på forumet brukar ju tolka frågor som påståenden så därför ville jag besvara det.
Citera
2023-06-06, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hhtresmaskinen

Räddningspersonal tackas väl jämt för deras insatser? Finns väl knappt andra yrken som höjs så mycket som dem.

Och självklart ska det här utredas, för varken de som var inblandade i den här insatsen eller annan räddningstjänstspersonal vill att det här ska kunna hända igen. Man måste våga titta på fel och brister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in