2023-06-05, 08:36
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nelisc
Så fruktansvärt 😢 mamman hade kämpat med att få egen vårdnad och fick äntligen igenom beslutet i vintras. Dom skulle äntligen få leva ett liv tillsammans bara mamma och son. Livet är orättvist. Vila i frid Nima🕊
Med facit i hand gick det väl "lite sådär" med den enskilda vårdnaden. Hade jag bott på femte våningen hade jag sannolikt inte låtit min 5-åring leka fritt i trapphuset (såklart beroende på hur mogen ungen var för sin ålder, etc). Var var mamman när det hände, vad gjorde hon?
Citera
2023-06-05, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Använd inte citattecken om du inte citerar....
Ok tack, men "lite svinn får man räkna med" var andemeningen i inlägget som jag uppfattade det i alla fall...just exakt det uttrycket var det ju inte som stod, men betydelsen blev ju det. Cyniskt tycker jag, man ska inte slå sig till ro med att något är farligt, och borde förbättras så det blir säkrare, när det gäller trafiken, hissar m.m...
Citera
2023-06-05, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Så som du resonerar nu resonerade somliga när det blev krav på säkerhetsbälten i bilar och uppmaning till cykelhjälmar på sin tid...jag förstår iaf mig inte på sånt tankesätt. Man ska väl göra vad som går att göra när det gäller att förbättra säkerheten, inte bara nöja sig med det som är dåligt och farligt!

Men bilar är ju farliga, olyckor händer, det vet vi alla. Med ditt resonemang ska vi förbjuda bilar?

Det är väl ingen som sagt att vi ska sluta med säkerhetsutveckling, men faktum kvarstår. Samhällsnyttiga funktioner kan ibland falera och man ”får räkna med lite svinn” i extrema fall. Alternativet är att ta bort dessa funktioner.
Citera
2023-06-05, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Med facit i hand gick det väl "lite sådär" med den enskilda vårdnaden. Hade jag bott på femte våningen hade jag sannolikt inte låtit min 5-åring leka fritt i trapphuset (såklart beroende på hur mogen ungen var för sin ålder, etc). Var var mamman när det hände, vad gjorde hon?

Vi har ju ingen aning om vad som exakt hände den morgonen. Vi ska inte sitta här och beskylla mamman.
Citera
2023-06-05, 08:58
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet

Nu vet man ju inte vad som hände riktigt men jag hade inte heller släppt ut min femåring att ränna runt i trapphuset själv. Verkligen inte.
Citera
2023-06-05, 09:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Brandmännen "åker" på vållande...

varför då??? borde snarare vara fastighetsägarna som har kvar en sån idiotisk hiss!!!!
Citera
2023-06-05, 09:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Hur ska pojken ha kunnat fått plats mellan den yttre och inre hissdörren då en pojke på fem år normalt har en vikt på ca 25 kg? Enligt bilden är glipan inte så bred mellan vikdörren och själva hissdörren så att ett barn kan få plats där. Vikdörren har troligen var näst intill stängd då detta hände. Antagligen har pojken haft sin arm i vägen då mamman skulle stänga vikdörren och på detta sätt blivit klämd. Barnet måste ha skrikigt hur högt som helst ju.

jag fattar inte heller hur han fick plats? och sen ramlade ner?

men mamman var väl inte med i hissen?
Citera
2023-06-05, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatespawn
Men bilar är ju farliga, olyckor händer, det vet vi alla. Med ditt resonemang ska vi förbjuda bilar?

Det är väl ingen som sagt att vi ska sluta med säkerhetsutveckling, men faktum kvarstår. Samhällsnyttiga funktioner kan ibland falera och man ”får räkna med lite svinn” i extrema fall. Alternativet är att ta bort dessa funktioner.
Man ska inte slå sig till ro med det som är farligt och inte är bra när det gäller t.ex. bilar och hissar! Det måste göras vad som kan göras när det gäller säkerheten, vad som kan förbättras! På 1930-talet var det dom hissarna man hade....det har gått över åttio år nu! Så klart dessa hissar är charmiga på sitt sätt, men det är inte värt att ha dessa 85-åriga hissar kvar i hyreshus längre, det finns säkrare hissar nu för tiden, för mycket står på spel!
Citera
2023-06-05, 10:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Det kan det ju vara om de har hissar som är kända för att ha orsakat olyckor tidigare. Detta hade ju aldrig hänt om de byggt om så att man inte skulle kunna fastna på detta sätt mellan dörrarna?
Jo kanske , fast enklare att inte hyra ut lägenheter till barnfamiljer där denna typ av hiss existerar..
Hissen i sig fungerade tydligen som den ska göra.

För stora kulturvärden att låta byta hissen - enbart för barnfamiljer..
Dessa hus borde K märkas .. typ.. inga barnfamiljer i K märkta hus - det är ganska enkelt.
Citera
2023-06-05, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
Tack, då fattar jag. Känns jävligt farligt.
Känns lite mongo varning också, föräldrar visar väl sina barn hur hissen fungerar så ungen slipper ta livet av sig av misstag
Citera
2023-06-05, 10:25
Medlem
Horribel händelse, kan relatera till den massiva ångest brandmännen har idag.

Men, dessa gamla hissar är i princip idiotsäkra.
Har rest i dessa hissar i hela min uppväxt, i 70 års tid har dessa hissar funnits utan liknande olyckor. Problemet är inte hissarna utan enbart en tragisk händelse där det låter som många saker gick fel som inte borde ha gått fel.
Hade dessa hissar orsakat liknande olyckor på löpande band så skulle man få titta på åtgärder, nu är det bara gå vidare och ägna lite tankar åt barnets familj och de stackars brandmännen.
Citera
2023-06-05, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus73
Det stämmer inte, man vaknar alert av adrenalinet och det påverkar inte insatsen alls.
Det är väl ingen skillnad mot en lastbilschaufför som sover i hytten, vaknar 92 och sätter sig å kör.
Du tänkernatt om passet startar 18.00 och larmet går 03 så är man piggare? Oavsett om man jobbar 06-06 eller 18-06 så blir ett larm 03.00 samma sak men den som jobbar 06-06 är liksom inne i jobmode konstant, man har stängt av världen utanför och är väldigt mer Allert än den som knegar vanliga pass.
Nu har denna olyckan inget med brandmännens arbetstider att göra, så varför ens diskutera det? Varför ens diskutera nått du dessutom inte vet något om? Har du åkt på larm mitt i natten? Kan säga till 100% att tar man bort dygnen kommer vi få en brist på utryckningspersonal och kvalitén kommer försämras avsevärt, det kommer vara få som kommer offra flera år på utbildning om man ska jobba normala pass.
Är man med om en jobbig händelse så är det rätt skönt att ha 3-4 dygn hemma med familjen och få skingra tankarna

Citat:
Ursprungligen postat av DeerDoe
Horribel händelse, kan relatera till den massiva ångest brandmännen har idag.

Men, dessa gamla hissar är i princip idiotsäkra.
Har rest i dessa hissar i hela min uppväxt, i 70 års tid har dessa hissar funnits utan liknande olyckor. Problemet är inte hissarna utan enbart en tragisk händelse där det låter som många saker gick fel som inte borde ha gått fel.
Hade dessa hissar orsakat liknande olyckor på löpande band så skulle man få titta på åtgärder, nu är det bara gå vidare och ägna lite tankar åt barnets familj och de stackars brandmännen.

Sant. vad hade hänt om hissen befunnit sig låt säga på våningsplan 1 när detta skedde?

Då hade han sannolikt klarar sig med mindre skador? Det känns som om murphys law slog till i detta fall och allt som kunde gå fel gick fel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in