Citat:
Ursprungligen postat av
FredNu
Det är inte många som vet. Jag såg en ukrainare (lägre officer) bli intervjuad på France24 som påstod att offensiven redan börjat, förra veckan.
Går offensiven extremt dåligt så kommer Ukraina förneka att de påbörjat den, så klart.
Vissa offensiver har historiskt börjat ett exakt klockslag en given dag.
Tet-offensiven, Ardenneroffensiven, D-day och så vidare.
Det är inte skrivet i sten att det måste finnas en tydlig markör som anger en exakt starrtid. Att gå på offensiven kan även göras genom att sakta skruva upp trycket och testa vart det finns svagheter. I det här fallet med Ukrainas offensiv så är det antagligen inte så att alla kanoner öppnar eld på samma gång och sedan rullar alla framåt.
Jag tror att man just nu är inne i ett skede där man förbekämpar och försvagar samtidigt som man fortsätter att bygga upp styrka. Jag tror också att vi kommer att få se att Ukraina över tid skruvar upp offensiva insatser och att man inte riktigt kommer kunna säga "nu startade det".
För att svara på om den redan är igång? Ja räknar man förberedelser och att förbekämpning är en del av offensiven så har den ju varit igång länge. Men vi vet ju också att vi inte sett en enda av de 9 nya brigaderna med västerländsk modern teknik användas ännu. Det skulle vi sett antingen Ukrainska eller ryska bilder på i så fall.
Jag är också osäker på om det finns en exakt plan som kommer att genomföras förutom att sakta öka trycket.
Jag tror det finns väldigt många alternativ, och beroende på var vi ser svagheter först i det Ryska försvaret så ger det fördelar för ett visst alternativ.