2023-06-04, 11:32
Medlem
Hur en hiss fungerar och är utformad är väl inget nytt. Det är ju i inom sådana områden brannmän rör sig. Var väl lektion 3 i utbildningen. Skandal är vad det är. Bli av med jobben, borde de bli.
Citera
2023-06-04, 11:33
Medlem
NamnlosBarns avatar
Söker man på Frid* Dahli*

*a
*n

På Facebook kan man se pojken på fotoalbum
Han heter Nim* 5 år gammal.

Mamman har på bilden ljusblåa ögon blont hår och nån snapchat filter

Bakgrundsbild 2 lejon
Citera
2023-06-04, 11:36
Medlem
SnilleFixs avatar
Var personalen utbildade med certifikat?
Citera
2023-06-04, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Katastrof! Det borde ha varit en uppblåst jättekudde i botten på hisschaktet åtminstone!

Kunde inte du ha tillverkat en sådan och snabbt varit på plats? Var var du…?!🤪
Denna tråden är de efterklokas paradis. Sannolikt beror händelsen och utfallet på två saker. Handhavandefel vid användningen av hissen inledningsvis och underlåtenhet av Familjebostäder att modernisera tillräckligt eller byta ut hissen till en säker konstruktion. Det senare naturligtvis pga pekuniära prioriteringar - budgetdisciplin framför människoliv. Det ser vi sjukvårdshuvudmännen göra varje dag i svensk sjukvård. Kollegorna på golvet får ta smällarna.

Brandmännen ska inte skyllas, de saknade mycket information och arbetade under tidspress. I de lägena behöver man agera snabbt för att söka rädda liv. Man behöver då ta vissa risker. Att invänta hisstekniker tar alldeles för mycket tid, då kan offret med stor säkerhet vara kvävt.

Ni har aldrig jobbat i en akutsituation där man 1. Inte har den fulla bilden och alla svar 2. Arbetar med åtgärder under stor tidspress. När man jobbar på akuten eller vid en olyckssituation, vilket jag gjort, så tillämpas triage.
Citera
2023-06-04, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DackKnallen
Kunde inte du ha tillverkat en sådan och snabbt varit på plats? Var var du…?!🤪
Denna tråden är de efterklokas paradis. Sannolikt beror händelsen och utfallet på två saker. Handhavandefel vid användningen av hissen inledningsvis och underlåtenhet av Familjebostäder att modernisera tillräckligt eller byta ut hissen till en säker konstruktion. Det senare naturligtvis pga pekuniära prioriteringar - budgetdisciplin framför människoliv. Det ser vi sjukvårdshuvudmännen göra varje dag i svensk sjukvård. Kollegorna på golvet får ta smällarna.

Brandmännen ska inte skyllas, de saknade mycket information och arbetade under tidspress. I de lägena behöver man agera snabbt för att söka rädda liv. Man behöver då ta vissa risker. Att invänta hisstekniker tar alldeles för mycket tid, då kan offret med stor säkerhet vara kvävt.

Ni har aldrig jobbat i en akutsituation där man 1. Inte har den fulla bilden och alla svar 2. Arbetar med åtgärder under stor tidspress. När man jobbar på akuten eller vid en olyckssituation, vilket jag gjort, så tillämpas triage.

Jag tycker fortfarande det är en bra idé om räddningstjänsten har ett gäng uppblåsbara kuddar med sig, som dom kan placera ut när stackare dom ska rädda riskerar att ramla ner och slå ihjäl sig, som i det här fallet!!
Citera
2023-06-04, 11:45
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Fast, om mamman har vett på att inte öppna dörren, så varför öppnade brandmännen dörren?

Har det framkommit var mamman befann sig? Jag har isåfall missat det, och jag har följt fallet.
Citera
2023-06-04, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Fast, om mamman har vett på att inte öppna dörren, så varför öppnade brandmännen dörren?

Kanske för att deras uppdrag var att faktiskt få ut barnet…🙄
Citera
2023-06-04, 11:49
Medlem
Detta är flashback. Alltså spekulerar vi.
Räddningstjänsten måste ha kommit dit och gjort OBBO: Orientering, bedömning, beslut, order. Bedömningen måste ha varit att det för pojkens skull var bråttom. Detta var troligen en felbedömning, men strunt i det nu.
Vad jag undrar är om det ingår i räddningstjänstens rutiner, att om det inte är en akut nödsituation med fara för liv etc, så ska man tillkalla en hisstekniker?
Citera
2023-06-04, 11:52
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vindstege
Detta är flashback. Alltså spekulerar vi.
Räddningstjänsten måste ha kommit dit och gjort OBBO: Orientering, bedömning, beslut, order. Bedömningen måste ha varit att det för pojkens skull var bråttom. Detta var troligen en felbedömning, men strunt i det nu.
Vad jag undrar är om det ingår i räddningstjänstens rutiner, att om det inte är en akut nödsituation med fara för liv etc, så ska man tillkalla en hisstekniker?
Jag vet inte vad vissa tänker, borde brandmännen ringt en hisstekniker och satt sig och fikat så länge?
Citera
2023-06-04, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Jag vet inte vad vissa tänker, borde brandmännen ringt en hisstekniker och satt sig och fikat så länge?
Med ett barn fastklämd i hissen, så kraftigt klämd att hissen nödstoppat?
Citera
2023-06-04, 11:57
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Fy fan va hemskt. Inte nog med att man förlorat sin son, man måste flytta och börja om någon annanstans, tänk att se den jävla hissen varje dag och städa bort ens sons leksaker som ligger på golvet. Svårt att föreställa sig den smärtan, ingen ska beskyllas för detta, förutom dom som ansvarar för denna uråldriga hiss som borde vara ur funktion och blockerad. Läste de Mamman skrev för två år sedan när hon flyttade där hon tackade för hjälpen med flytten och att de gick bra trots att hissen inte funkade. Tänk två år senare va den jävla hissen ställde till med. Nä fy fan va hemskt som sagt. Alla mina tankar är hos dig F <3. Du är aldrig ensam!
Fyfan, värsta av allt är att hyresvärden snålat med att inte fixa museumhissen och ändå tar hutlösa hyror
Citera
2023-06-04, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Jag tycker fortfarande det är en bra idé om räddningstjänsten har ett gäng uppblåsbara kuddar med sig, som dom kan placera ut när stackare dom ska rädda riskerar att ramla ner och slå ihjäl sig, som i det här fallet!!

Hur ofta händer just denna typ av olycka i Sverige? Inte så ofta, eller hur? Hur ofta tror du att det inträffar i en brandkårsstyrkas karriär? I de flesta fall aldrig

Ska VARJE brandbil då ha med sig ALLT materiell för alla upptänkliga situationer som hypotetiskt skulle kunna inträffa någon gång? I så fall skulle inte ens ett påkopplat släp med 40 fotscontainer räcka för akuttransporten…🙄 Någon gång skulle ex en miniubåt kunna göra skillnad. Utryckningarna skulle bli väldigt komplicerade och tidsödande. Dessutom, utöver det praktiskt omöjliga i detta, fundera över de resursmässiga implikationerna.😬
Kanske bättre att prioritera materiell för de vanligaste utryckningsorsakerna.
Senast redigerad av DackKnallen 2023-06-04 kl. 11:58. Anledning: Rättelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in