2023-06-03, 17:50
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Här är ett annat förslag, Ukraina befriar Krasnodar, Rostov och Belgorod, och dessa blir delar av Ukraina, som de nog borde ha varit redan 1920.
Citat:
Ursprungligen postat av FredNu
Ditt Rostov-förslag tar bara tid att svara på och det är ett löjligt "haha, du är ryss så jag vill få dig att säga något som är dåligt för Ryssland". För min del får kriget gärna sluta med att Ryssland och Ukraina blir ett enda land och huvudstaden blir Kiev.

Rostov-förslaget är det bästa förslaget.

Efter att ha anordnat falska folkomröstningar i dessa områden enligt rysk tradition så införlivas områdena i Ukraina. De ryssar som inte vill bo kvar kan flytta till Ryssland (där finns ju stora outnyttjade landområden de kan bo i). Övriga blir ukrainare.
Citera
2023-06-03, 17:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Nu flaggar Zelensky för att dra igång sin försenade våroffensiv. Jag tycker så förbannat synd om dessa stackars Ukrainare som nu kommer att offras för Nato och USA-s vilja till plundring av naturrikedomar i både Ukraina och Ryssland.

Själv kommer jag fira rejält när Mordor går under. Det ryska inbördeskriget är redan ett faktum.
Citera
2023-06-03, 17:52
Medlem
Reimers avatar
Den evigt dystre Igor Girkin kommer snart att totalt deppa ihop, ingen ljusning syns vid horisonten för honom, Ryssland har tappat allt.

Citat:
Girkin says the RDK could have reached Bilhorod outskirts easily if 8-9 battalions were deployed instead of one, demonstrating critical weakness in the Russian defence. Hence, Girkin says, attacks of recent days are no more than distracting strikes to pull away some of Russian reserves that could be used to defend the main strike point.

https://twitter.com/wartranslated/status/1664935983614156801

Citat:
Some interesting key points from Igor "Strelkov" Girkin's stream yesterday. Includes his usual pessimism and begging for mobilizations as well as commentary on Transnistria's fate and the events in Belgorod.

https://twitter.com/S1epanS/status/1664941308635500544
Citera
2023-06-03, 17:54
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Nu flaggar Zelensky för att dra igång sin försenade våroffensiv. Jag tycker så förbannat synd om dessa stackars Ukrainare som nu kommer att offras för Nato och USA-s vilja till plundring av naturrikedomar i både Ukraina och Ryssland.
Ryssarna har ett totalt ett luftherravälde och är väl nedgrävda i sina värn. Zelensky har ingenting att komma med än infanterisoldater. Den bästa militärpersonalen förlorade han i Bakhmut med omnejd. Det blir att skrapa ihop någon av en slags hemmaarmé bestående av halta och lytta.

Vad är det med er rysstrogna att ta sanningen och sen vända den helt tvärtom? Det förekommer i nästan vartenda inlägg, inklusive det jag citerar här ovan. Tror ni att någon faller för det? Eller tror ni helt enkelt på det själva?
Citera
2023-06-03, 17:56
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Varför tror du Ryssland ger upp bara för att det blir "slaget"? Jag tror att de kommer sitta och slipa sina knivar.

Dessutom kommer det i processen orsaka flera tiotusentals civila döda att "slå" dem. Såvida de inte blir slagna i ett långt WW1-utnötningskrig a la Bakhmut där fronten står still. Men det är inte troligt.

Jag håller med dig om att det är dåligt att belöna en stat som invaderar andra, men det skulle inte vara helt unikt de senaste åren. Det som sticker ut är annekteringen, men det är bara en av flera former av imperialism. För att minska belöningen kan man antingen folkomrösta, eller så får ryssarna betala mer skadestånd - alternativt skapa ett nytt land, som säkert kommer vara ryssvänligt och en lydstat, men det är bättre än ren annektering.

Det som är bra med nuvarande gränser är så klart att det renderar minst död och ekonomiska kostnader jämfört med att kriga till sig mer land. Om de kommer överens om annat i förhandlingar är det lika bra. (t ex att Ukraina får Enargodar eller whatever).

Ditt Rostov-förslag tar bara tid att svara på och det är ett löjligt "haha, du är ryss så jag vill få dig att säga något som är dåligt för Ryssland". För min del får kriget gärna sluta med att Ryssland och Ukraina blir ett enda land och huvudstaden blir Kiev.

Varför skulle Ukraina ge upp bara för att en offensiv går dåligt?

Om det näst sista - det är ju inte alls dåligt för ryssar ifall de blir medborgare i andra länder, så din gissning där känns subjektiv.
Men det sista är intressant. Kanske skall vi alla befria de förtryckta ryssarna och skapa ett nytt land med centrum i Kiev? Ja, det hade nog inte varit så dumt.

Varför då en förändring i några ryska gränsområden skulle vara löjlig är svårt att förstå, men du kan kanske förklara?
Citera
2023-06-03, 17:58
Medlem
Ken Drydens avatar
Ryske milbloggaren och ultraputinisten "Sladkov" rapporterar från Zaporizjzjafronten på sin Telegramsida (maskinöversatt från ryskan):

Citat:
ZAPORIZHIA DIRECTION. THE SITUATION IS UNPLEASANT.

Our positions are under heavy artillery fire. I know a lot of bad details, but I won't reveal them.

The trend: they hit us - we don’t respond, and there are very bad reasons for this, there are several of them and all of them do not depend on the warring battalions, regiments, divisions. Hundreds of shells are flying at us, zero in response. What kind of war is this?

Counter-battery combat, as the main, constantly used method of countering enemy artillery, is absent in our NMD. It doesn't exist, no matter what anyone says.

This is nothing new to the enemy, nor to any of us, so don't stick your own head in the sand. We waste people because of our own shortcomings. Yes, I agree, we are causing serious damage to the enemy with our missile strikes on the rear. But the front line also needs to be protected, our people are standing there.

From the “Book for Young Commanders”:

“Counter-battery shooting is considered successful if the enemy’s firepower and their crews are suppressed or destroyed. Suppression implies the further inability of the enemy's firepower to continue firing.

Adult big commanders probably read other books. And they don’t say that in reality the Ukrainian artillery beats the Russian one, and even a year ago, who would have thought that this would be possible…

Tung ukrainsk artillerield längs med hela fronten; ryskt artilleri oförmöget att svara på utmaningarna eller ens genomföra något som liknar artilleridueller. Sladkov har alltid sett varje skeende på slagfältet i ett för ryssarna bästa tänkbara ljus. Hans tidigare texter har påmint om de "analyser" som bland annat "Akademikerfyllot" eller överste MacGregor har välsignat oss med. Nu är det annat ljud i skällan.

Länk: https://t.me/s/Sladkov_plus (gå till: 3 juni, kl 08.48)
Citera
Medlem
Citat:
Ryssarna har ett totalt ett luftherravälde och är väl nedgrävda i sina värn. Zelensky har ingenting att komma med än infanterisoldater. Den bästa militärpersonalen förlorade han i Bakhmut med omnejd. Det blir att skrapa ihop någon av en slags hemmaarmé bestående av halta och lytta.

Vem sa att den är försenad?
Så du tycket Ukraina ska lägga sig pmatta för att ryssland invaderat?
Är det så du tänker?
Återigen ljuger du medvetet. Varför? Vad tror du att du får ut av det? Tror du att någon härinne får på allt skit du kommer med?
Varför drar du in Nato o Usa i detta? Det var ni ryssar som invaderade av egen fri vilja.
Ukraina har malt sönder allt det ni ryssar kört fram i Bakhmut.

Visa oss istället att det du påstår stämmer.
Citera
Medlem
Citat:
Varför tror du Ryssland ger upp bara för att det blir "slaget"? Jag tror att de kommer sitta och slipa sina knivar.

Dessutom kommer det i processen orsaka flera tiotusentals civila döda att "slå" dem. Såvida de inte blir slagna i ett långt WW1-utnötningskrig a la Bakhmut där fronten står still. Men det är inte troligt.

Jag håller med dig om att det är dåligt att belöna en stat som invaderar andra, men det skulle inte vara helt unikt de senaste åren. Det som sticker ut är annekteringen, men det är bara en av flera former av imperialism. För att minska belöningen kan man antingen folkomrösta, eller så får ryssarna betala mer skadestånd - alternativt skapa ett nytt land, som säkert kommer vara ryssvänligt och en lydstat, men det är bättre än ren annektering.

Det som är bra med nuvarande gränser är så klart att det renderar minst död och ekonomiska kostnader jämfört med att kriga till sig mer land. Om de kommer överens om annat i förhandlingar är det lika bra. (t ex att Ukraina får Enargodar eller whatever).

Är det risken för hypotetiska ukrainska folkmord som skaver? Eller hypotetiska biologiska vapen?
Citera
2023-06-03, 18:03
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Rostov-förslaget är det bästa förslaget.

Efter att ha anordnat falska folkomröstningar i dessa områden enligt rysk tradition så införlivas områdena i Ukraina. De ryssar som inte vill bo kvar kan flytta till Ryssland (där finns ju stora outnyttjade landområden de kan bo i). Övriga blir ukrainare.

De har alltid varit ukrainare - det kan man se av de kommande folkomröstningarna
Citera
2023-06-03, 18:08
Medlem
leachs avatar
Russia's full-scale invasion of Ukraine has been a "strategic failure," US Polish ambassador says
"What's changed in the last week is that NATO has expanded in a way that just emphasizes the strategic failure of (Russian President Vladimir) Putin's decision to invade Ukraine," he said in an interview with CNN's Michael Smerconish on Saturday.

"Every minute of every day, the American government stands ready to advance the path of diplomacy. But instead, Russia is advancing the path of aggression. What I thought was particularly important that Sec. Blinken emphasized yesterday is that we're going to make sure not only that the Ukrainian people win this war and survive, but that they thrive."

https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-06-03-23/h_2a4a6c3f280bb963853f82f77a685bda
Citera
2023-06-03, 18:16
Medlem
leachs avatar
Explosioner i Melitopol och Berdyansk.

Just in case, showing in which cities multiple BAVOVNA is now, maybe someone did not know 😅
https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1665028482466828288

Smoke rises over northern Melitopol. At least 6 hard bangs were reported
https://twitter.com/NOELreports/status/1665027584403333124

Berdyansk. Smoke rises from the port
https://twitter.com/NOELreports/status/1665028425394913284
Citera
2023-06-03, 18:20
Medlem
raskenss avatar
Det blir nog svårt för ryssen att försöka får tyskarna att vekna. Eldfängt tal av Schultz

https://twitter.com/KadirHama/status/1664967558611587072?t=AVPmE5V38yJHnco6AzqIqg&s=19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in