2023-06-03, 11:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellare-kristoffer
Herrarna brukar hålla högre kvalitet än damerna i detta program, har varit så tidigare säsonger också.
Någon åsikt om detta? Medvetet från svt för att få ut en massa känslor? Eller finns det inga fantastiska damer i Sverige?

Jag har ju tidigare sett Married USA och Australien tror jag, de väljer helt andra sorters kvinnor. Men på samma sätt bara mjukismän som i Sverige.

Ironisk ledtråd till SVT att den minst mjuka mannen Djursholmsmilitären är den enda som har en chans att göra sin tjej kär. De andra blir Lilla Fridolf för sina Selma-fruar med brödkavel.
Citera
2023-06-03, 11:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Ida och Stina är ju hur gulliga som helst så hur menar du? Carro och Lina var nog inte redo för experimentet, som det verkar. För många krav, för lite god vilja.
Stina har extrema ragata-tendenser som är uppenbara direkt, omöjligt att det blir kärlek där. Ida är gullig och framåt men inte i närheten av hans intelligens eller bakgrund så det skiter sig också. Hon behöver en pajsare från Söder eller kanske en ordentlig invandrarkille. Jag är uppväxt i Danderyd, bakgrund och intelligens, som kommer ut i språk och t.ex sprit-hantering, spelar roll.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-06-03 kl. 11:41.
Citera
2023-06-03, 12:15
Medlem
En del av kommentariatet låtsas som om det inte skulle vara tillåtet att vara kritisk mot alkohol. Det går att tala med sin fru. Men att sälja ut och förnedra henne inför hela svenska folket är en varningssignal. Vi har nog med kvinnoförnedring, kvinnomisshandel och mord i nära relationer i vårt land. Nog!!
Citera
2023-06-03, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Stina har extrema ragata-tendenser som är uppenbara direkt, omöjligt att det blir kärlek där. Ida är gullig och framåt men inte i närheten av hans intelligens eller bakgrund så det skiter sig också. Hon behöver en pajsare från Söder eller kanske en ordentlig invandrarkille. Jag är uppväxt i Danderyd, bakgrund och intelligens, som kommer ut i språk och t.ex sprit-hantering, spelar roll.

Arvid verkar väldigt tillrättalagd tråkigt nog.
.
Senast redigerad av AlmaTor3 2023-06-03 kl. 13:29.
Citera
2023-06-03, 14:08
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Han håller ordning och reda och gör det han borde göra. En egenskap som väldigt många saknar och som gör att de successivt förstör sitt liv.
Så du tycker att han gör som man skall när han ber om egentid efter en vecka som gift och spenderar den med sina ex. Konstigt synsätt du har på bra egenskaper.
Citera
2023-06-03, 14:33
Medlem
Citat:
Ida verkar ha utbildat sig till mäklare och sjuksköterska samtidigt. Säger en del om hennes förmågor.
Arvid är väl ändå från Knutby om jag inte missminner mig? Att bo hos mormor efter 30 är väl ingen bedrift, oavsett om hon bor på Djursholm. Han verkar heller inte direkt uppväxt med Magdalena Ribbing som ideal då han inte ens behärskar grundläggande bordsskick. Bordsskicket skvallrar som bekant ofta om en persons bakgrund.
Citera
2023-06-03, 14:47
Medlem
Citat:
Någon åsikt om detta? Medvetet från svt för att få ut en massa känslor? Eller finns det inga fantastiska damer i Sverige?

Jag har ju tidigare sett Married USA och Australien tror jag, de väljer helt andra sorters kvinnor. Men på samma sätt bara mjukismän som i Sverige.

Ironisk ledtråd till SVT att den minst mjuka mannen Djursholmsmilitären är den enda som har en chans att göra sin tjej kär. De andra blir Lilla Fridolf för sina Selma-fruar med brödkavel.

Den stora saker verkar vara att produktionen är väldigt bra på att hitta "starka kvinnor".
Sedan förstärks deras beteende genom att de får "moderna män", och att experterna är väldigt okritiska till hur kvinnorna beter sig.

Hade experterna lagt mera energi till att få dessa "starka kvinnor" att försöka självrannsakan sig själva mera, hade det kanske lyckats bättre.

Tyvärr speglar det mycket samhället idag, så kvinnor som dejtar kan uppföra sig på detta viset.
Det är alltid den andra partnerns fel.
Till skillnad mot de manliga incelsen, har de ändå nya män som vill träffas, trots detta beteende.
Citera
2023-06-03, 14:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pagojuice
Ida verkar ha utbildat sig till mäklare och sjuksköterska samtidigt. Säger en del om hennes förmågor.
Arvid är väl ändå från Knutby om jag inte missminner mig? Att bo hos mormor efter 30 är väl ingen bedrift, oavsett om hon bor på Djursholm. Han verkar heller inte direkt uppväxt med Magdalena Ribbing som ideal då han inte ens behärskar grundläggande bordsskick. Bordsskicket skvallrar som bekant ofta om en persons bakgrund.

Pinsamt att beundra en person bara för att man tror denne är ”övre medelklass”, snacka om komplex. Vill bara säga att det är minst lika coolt att ha jobbat sig upp med en enkel bakgrund. Sedan är det som sagt Arvids mormor som bor i ett radhus på Djursholm, inget att hetsa upp sig över. Själv har han haft en stökig uppväxt och skeppats mellan Gotland och en sekt i skogen i Småland. Sen spelar sånt som sagt ingen roll om man inte är en 16-årig incel som famlar efter destruktiva manliga förebilder. Det som återigen spelar roll är hur han behandlar Ida i tv. Han fick en chans med en otroligt mogen och fin tjej med underbar inställning till livet. Han kunde ju lätt ha blivit matchad med en grinig socionom, djursjukskötare eller långtidssjukskriven kvinna som bara letar fel.
Citera
2023-06-03, 14:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pagojuice

Exakt. Såg också att hon även har sjuksköterskeexamen. Och var otroligt vacker även i mörkt hår!
Citera
2023-06-03, 14:55
Medlem
Kom att se en stund på en repris av senaste GvFö-avsnittet idag. Jag tycker att det är uppenbart att Carro hanterar situationen med spikandet i stugan fel. Hon beter sig som en morsa som ska tillrättavisa sitt barn. "Vi ska inte spika", säger hon till August direkt. Väldigt avsnoppande, vilket kanske också fick honom att känna sig dum. Inget bra elixir för varken känslan av gemenskap eller romantik. Jag tror att situationen kunde ha blivit en annan om Carro i stället bemött honom med t ex ett vänligt "Tycker du?" och sedan, fortsatt vänligt, sagt att hon inte kände sig bekväm med att spika i stugan. Då tror jag August skulle kunna bli mer benägen att gå henne till mötes. Eller så hade de kunnat kompromissa genom att spika på något ställe där det inte hade märkts. Skulle säkert gå att hitta. Ja, vad som helst i stället för den där tillrättavisande - och nedsättande- tonen som hon hade.
Citera
2023-06-03, 15:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Visst, jag ska vara ödmjuk inför det. Påståendet att jag har svårt för detta är dock mitt eget, jag har ingen autism-diagnos.
Jag tycker öht att människor kan vara svåra att förstå sig på, därför vi är så komplexa. Visst kan du ha fullkomligt rätt i dina iakttagelser, men i jag föredrar helst att snälltolka människor sålänge det inte är helt uppenbart att de menar illa.

Jaha, du menar att du själv kan säga att du har autistiska drag utan utredning? Oavsett, du vet att du har svårt att läsa socialt samspel men väljer ändå att hela tiden tro att andra då feltolkar. Lite som om jag hade synfel men ändå skulle hålla på och rätta andra människor som inte har det. Jag har lätt för att läsa socialt samspel och människor, har en utbildning med den inriktningen och arbetade i många år med människor. Jag arbetade speciellt med människor som kollegor tyckte var ”svåra” att förstå sig på och som ofta var utagerande. Om det är något jag fått höra från olika håll och kanter så är det att jag är bra på att läsa människor. Jag har upptäckt narkotikamissbruk och förskingring hos kollegor där min egen magkänsla varit först, långt innan fler och fler indicier visat på att något inte stod rätt till. Du tror att du ”snälltolkar” men du tolkar det begreppet svartvitt och menar att alla hela tiden ska blunda och släta över det dom ser. Väldigt många barn och kvinnor far illa för att människor runt dom i det längsta vill tro det bästa om förövaren, många människor mår psykiskt dåligt utan att närstående begriper hur allvarligt det är. Det finns personal på viktiga positioner som begår övergrepp och tjänstefel och skyddas av kollegor som bara vill tro det bästa om andra och väljer att se mellan fingrarna gång på gång. I det här programmet ser vi riktiga människor behandla riktiga människor på ett sätt som tex fick Agust att känna att hans själ tagit skada. Det är inte ”elakt” att reagera på det som tittare. Det är inte ”snällt” att skamma andra som reagerar med oro på Arvids sätt gentemot Ida.
Citera
2023-06-03, 15:39
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Jaha, du menar att du själv kan säga att du har autistiska drag utan utredning? Oavsett, du vet att du har svårt att läsa socialt samspel men väljer ändå att hela tiden tro att andra då feltolkar. Lite som om jag hade synfel men ändå skulle hålla på och rätta andra människor som inte har det. Jag har lätt för att läsa socialt samspel och människor, har en utbildning med den inriktningen och arbetade i många år med människor. Jag arbetade speciellt med människor som kollegor tyckte var ”svåra” att förstå sig på och som ofta var utagerande. Om det är något jag fått höra från olika håll och kanter så är det att jag är bra på att läsa människor. Jag har upptäckt narkotikamissbruk och förskingring hos kollegor där min egen magkänsla varit först, långt innan fler och fler indicier visat på att något inte stod rätt till. Du tror att du ”snälltolkar” men du tolkar det begreppet svartvitt och menar att alla hela tiden ska blunda och släta över det dom ser. Väldigt många barn och kvinnor far illa för att människor runt dom i det längsta vill tro det bästa om förövaren, många människor mår psykiskt dåligt utan att närstående begriper hur allvarligt det är. Det finns personal på viktiga positioner som begår övergrepp och tjänstefel och skyddas av kollegor som bara vill tro det bästa om andra och väljer att se mellan fingrarna gång på gång. I det här programmet ser vi riktiga människor behandla riktiga människor på ett sätt som tex fick Agust att känna att hans själ tagit skada. Det är inte ”elakt” att reagera på det som tittare. Det är inte ”snällt” att skamma andra som reagerar med oro på Arvids sätt gentemot Ida.

Det var inte min mening att skamma er som reagerar med oro. Jag ber om ursäkt om jag uttryckt mig klumpigt. Men jag delar personligen inte åsikten att man kan avgöra så mycket eller dra så bestämda slutsatser om andra människor av det lilla som visas i programmet. Jag lämnar gärna öppet för olika tolkningar, men det är jag det. Du är naturligtvis i din fulla rätt att ha en annan åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in