2023-06-02, 23:03
Medlem
Tycker hissen ser ut som sån det finns massor av i miljonprogrammen. Hur kan den vara 80 år?? Är inte sån med galler (vilken f.ö är ganska säker hiss tror jag)
Citera
2023-06-02, 23:07
Medlem
När mina var små studsade de en studsboll i hissen, utan innerdörr, den kilade ner sig mellan korg och hissdörr, skapade ett gap. Mina barn var inte i närheten av gapet, men paniken när jag såg hur stort gap en liten liten boll skapade. Hur man såg rakt ner i schaktet. Skriker fortfarande på dem i hissar trots att de är stora, tvingar dem stå mot väggen.
Citera
2023-06-02, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Sant !

Man kan också verkligen fundera på om och när en gammal konstruktion ska anses förbrukad. Den här hissen ska enligt media vara ca 80 år gammal. Jag menar...rent tekniskt kanske den uppfyller alla säkerhetskrav och funktionella krav, men det kan finnas anledning att skrota ut en gammal konstruktion ändå. Nya hissar har ju exempelvis inte dessa dubbla dörrar.

Även nya hissar har hisschakt om du nu inte tror det.
Citera
2023-06-02, 23:08
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NamnlosBarn
Oj hon såg ung ut stackarn. Men vilken vacker pojk hon har
En riktigt vacker pojke, så fin.
Citera
2023-06-02, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Såna nycklar (verktyg) har räddningstjänsten själv.
Det hade inte hjälp om de haft alla verktyg i världen. Dörren på GPs bilder öppnas på 3 sekunder av en person med grundläggande hisskunskap. Det som hände här var att någon brast i riskanalysen, ingen närvarande såg det som en risk att barnet skulle falla ner i den stora öppningen under hisskorgen. Dubbelfel hela vägen, ingen på plats såg risken att barnet skulle falla ner under hisskorgen. En risk och sannolikhet folk med hisskunskap hade sett så fort de klev upp på våningen och såg situationen...
Därför jag säger att räddningstjänsten måste lägga till detta i sina utbildningar och rådfråga hissfolk.
Citera
2023-06-02, 23:18
Medlem
NamnlosBarns avatar
En tjej skriver att hon är kollega med pojkens pappa och att han grät och skrek på jobbet samma dag och alla på jobbet grät med honom. Enligt den tjejen som är kollega sa pappan idag att pojken inte är vid liv längre och att nyheterna väntar med att gå ut med det. Han log med respiratorn och den ska tydligen ha stängts
Citera
2023-06-02, 23:27
Medlem
Inget fel med hissen. Alla hissar har ett schakt under korgen om ni nu inte visste det. Riktiga frågan är hur i helvete hela fem styckna brandmän inte kunde göra den basala induktionen att det finns en risk att barnet ramlar bakåt i schaktet när dörren öppnas och han ramlar bakåt/framåt till våningsplan.
Citera
2023-06-02, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mebben
Givetvis ska de inte sitta på all expertis, men i detta fall hade en person med grundläggande kunskaper om hur man evakuerar folk från en hiss sett risken med den stora öppningen ner i schaktet som fanns. En person med denna kunskap hade inte öppnat dörren på det sätt som gjordes. En person på plats med denna kunskap hade kunnat förhindra detta från att hända. I brist på denna person på plats, tid och stress, så borde någon (UTBILDAD I RÄDDNINGSTJÄNSTEN) reflekterat över risken med det stora hålet till fritt fall för ungen och funderat ett varv till innan dörren öppnades. Som jag skrev innan, ett glas i dörren hade kunnat tas bort eller krossas innan dörren öppnades och därigenom hade barnet kunnat vara säkrat innan dörren öppnas. Det är tragiskt allt det som hänt, för alla inblandade, men hade någon brandman på plats gjort en rimlig riskanalys hade dörren aldrig öppnats utan att barnet varit säkrat. Syns på bilderna i GP att det var väldigt synligt genom de stora glaspartierna att det faktiskt fanns ett hål ned i schaktet som var i barnets direkta närhet. Därmed, de borde ha inväntat hissfolk eller de borde, genom att krossa glasen, ha försäkrat sig om att barnet inte kunde falla ner i den stora tydligt synliga öppningen under hisskorgen.
Det kanske var riktigt bråttom att få loss honom, han kanske höll på att förblöda?
Hans ben var klämt och hissen hade börjat röra på sig.
Citera
2023-06-02, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NamnlosBarn
En tjej skriver att hon är kollega med pojkens pappa och att han grät och skrek på jobbet samma dag och alla på jobbet grät med honom. Enligt den tjejen som är kollega sa pappan idag att pojken inte är vid liv längre och att nyheterna väntar med att gå ut med det. Han log med respiratorn och den ska tydligen ha stängts
Vilken tjej skriver var?
Citera
2023-06-02, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Ja det är mamman.

Tror jag hittade henne på Facebook, även bilder på pojken. Fan helt fruktansvärt
Citera
2023-06-02, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Tycker du tror rätt mycket; att det inte är räddningstjänstens fel...om man läser mellan raderna.

Oj, förlåt, nu blev jag "hispig".
Inte alls, det är i så fall något du själv läser in.
Citera
2023-06-02, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iduna
Inte heller vet vi att fastighetsägaren (Familjebostäder) skulle ha "haft en farlig hiss i sin fastighet". Det är DU som grundlöst påstår det.
Det vet vi däremot, eftersom en pojke de facto fastnat i den. I en säker hiss så är det fysiskt omöjligt att klämma sig i den på det här sättet.
Citat:
Enligt uppgifter till Aftonbladet ska pojken initialt ha fastnat med ett ben i mellanrummet mellan ytterdörren och skjutdörren i hissen. Kort efter startade hissen varpå pojken klämdes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in