2023-06-02, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
ja Ukrainas tjatade om att en offensiv är på gång kanske bara är en semibluff så att ryssen förstärker fronterna med allt det har så att Ukraina kan skjuta bort det med artilleri.
Tro mig...Ukraina kommer INTE sitta och lobba artilleri som en ryss nej. De har fått träna, lära sig och förstå att artilleri är något man använder för att antingen skydda en position eller som understöd . Inget man använder för att flytta fram positioner eller braka loss på fält. Det är som sagt inte mynningsladdare och svartkrut som gäller utanför Avdiivka
Citera
2023-06-02, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nu precis så kom de första bilderna på vad som påstås vara en Leo i aktiv tjänst.
https://twitter.com/BrennpunktUA/status/1664700760246964237

Videon under säger lite om vad det är för best som Ukraina nu har tillgång till. Undrar om den kan rå på ryska ”draktänder”(toblerone)
Citera
2023-06-02, 20:51
Medlem
Reimers avatar
Citat:
ja Ukrainas tjatade om att en offensiv är på gång kanske bara är en semibluff så att ryssen förstärker fronterna med allt det har så att Ukraina kan skjuta bort det med artilleri.

Offensiven kommer, just nu så ser Ukrainarna till att åderlåta ryssen lite innan bara

Jag tror att den brakar igång inom en vecka, varför inte den 6 juni, symboliskt och bra, D-dagen då början av Europas befrielse startade på allvar.
Citera
2023-06-02, 20:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Frågan är hur mycket större Ukraina kommer att bli efter att Ryssland har kastat in handduken?

Helt rimligt att Ryssland tappar allt territorium mot Svarta Havet.

Ekonomin i Ryssland kommer bli helt körd när alla miljarder ska gå till återuppbyggnad av Ukraina.

Jag tror ukrainskt övertagande av ryskt erkänt territorium inte är aktuellt eller rimligt.

Kollapsar Ryssland på riktigt får vi större problem än kriget i Ukraina. Tror jag.
Citera
2023-06-02, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Tro mig...Ukraina kommer INTE sitta och lobba artilleri som en ryss nej. De har fått träna, lära sig och förstå att artilleri är något man använder för att antingen skydda en position eller som understöd . Inget man använder för att flytta fram positioner eller braka loss på fält. Det är som sagt inte mynningsladdare och svartkrut som gäller utanför Avdiivka

Nä jag vet men deras eviga tjatade om offensiv gör att ryssarna måste ha mycket resurser vid fronten redo och Ukraina och då blir det lättare för ukriana att slå ut det, givitvis med precision. Inte blinda hönan taktiken som ryssarna kör.
Citera
2023-06-02, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Offensiven kommer, just nu så ser Ukrainarna till att åderlåta ryssen lite innan bara

Jag tror att den brakar igång inom en vecka, varför inte den 6 juni, symboliskt och bra, D-dagen då början av Europas befrielse startade på allvar.

Hoppas det live streamas den 6e isf. Så man får nytta av lediga dagen 🙂
Citera
2023-06-02, 20:59
Avslutad
Jag börjar fundera på om Ukraina har kvar någon som helst offensiv förmåga. Våroffensiven är ett fiasko.

Det vi kan se antydningar till är att materialet är nedslitet. All service måste ske i Europa så materialet skickas från front till England , Tyskland osv.

Det tar 5 veckor minst, så vid varje enskilt tillfälle har Ukraina bara tillgång till 10% av vad de har på papperet

Och det blir för dåligt

Mentalt är soldaterna slitna efter halvannat år. Befälsstrukturen har också tappat alla konturerna

Det ges order som förvanskas och dunstar på vägen. Förvirring är ordet för dagen
Citera
2023-06-02, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag börjar fundera på om Ukraina har kvar någon som helst offensiv förmåga. Våroffensiven är ett fiasko.

Det vi kan se antydningar till är att materialet är nedslitet. All service måste ske i Europa så materialet skickas från front till England , Tyskland osv.

Det tar 5 veckor minst, så vid varje enskilt tillfälle har Ukraina bara tillgång till 10% av vad de har på papperet

Och det blir för dåligt

Mentalt är soldaterna slitna efter halvannat år. Befälsstrukturen har också tappat alla konturerna

Det ges order som förvanskas och dunstar på vägen. Förvirring är ordet för dagen

Och om du jämför samma saker med ryssarna???
Citera
2023-06-02, 21:04
Medlem
Citat:
Nä jag vet men deras eviga tjatade om offensiv gör att ryssarna måste ha mycket resurser vid fronten redo och Ukraina och då blir det lättare för ukriana att slå ut det, givitvis med precision. Inte blinda hönan taktiken som ryssarna kör.
Nej, inte ens så. Ukraina kommer inte använda något artilleri till att slå ut några fortifikationer. Däremot kommer de enligt doktrin förflytta dessa framåt med resten som slår ut fortifikationerna. För kvällen kommen använder de sedan artilleriet till att få en kvälls vila genom att hålla fi på avstånd = understöd.

Man attackerar aldrig med artilleri om man inte är ryss eller vilsen kongoles.
Inte heller slår man ut artilleri med artilleri bara för att man kan lobba 700 meter mer än den andra "kulstötaren"

Det gjorde man på fram till 50-talet ja, men Ukraina är tränade i modern stridsföring nu så de slösar inte dumheter på dragandes i snören eller mobila granatkastare för avancemang.

Du kommer nog se att hur det kommer sig inom några dagar, så då kan vi ju diskutera hur väl S-300 verkligen var
Citera
2023-06-02, 21:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Och om du jämför samma saker med ryssarna???

De har dessvärre obegränsat med resurser. Jag läste att de har kvar ca 12000 pansarvagnar
Citera
2023-06-02, 21:05
Medlem
Citat:

Och det blir för dåligt

Insatt i sakernas tillstånd, som vanligt.
Citera
2023-06-02, 21:07
Medlem
Citat:

Och det blir för dåligt

Dina funderingar och undringar sket sig i samma stund som du började prata om "Urals gömda källor", så kanske du bara borde invänta saker och ting innan du funderar vidare. Ta en serietidning och luta dig tillbaks i fantasiernas värld så länge Kalleman. Fantomen och de 1400 t-14 in bengal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in