2023-06-02, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Det ser inte ut att vara en hiss med galler, som uppgifterna tidigare gjorde gällande.

Hissen vart byggd 1939
Men fått säkerhetsdörrar- det är sådana ”persiendörrar” så killen har fått in ena benet mellan hissgolv o fastighetsvägg, det kan gå. Sedan för att få loss honom har räddningstjänsten brytit upp ytterligare av själva ”Persienväggen” och då föll killen genom denna då de brutit bort det. Det tråkiga i denna skithistoria är att det är de brandmän på plats som gjorde ett fatalt misstag som kommer jaga dom resten av livet, men de kommer att bli dömda för detta.
En jävla skithistoria med olyckligt slut för alla
Citera
2023-06-02, 17:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Det ser inte ut att vara en hiss med galler, som uppgifterna tidigare gjorde gällande.
Den är nog en sådan äldre gallerhiss som blivit ombyggd, små och trånga, vanliga i äldre hus i Sthlm, GBG och Malmö.
Citera
2023-06-02, 17:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsyn
Då förstår du bara inte vad det jobbet innebär, om du tror att man automatiskt slutar att vara människa och att allting bara kan gå perfekt och felfritt, bara för att man börjar att jobba inom räddningstjänsten.

Men att räddningstjänsten gör något värre är ju parodiskt, i detta fall tragiskt för pojken och hans familj. Jag förstår väl givetvis att de inte alltid klarar att rädda en person, men att göra en situation VÄRRE ?! Det är ju tvärtom vad de är till för. Är det omöjligt att undvika verkligen?
Citera
2023-06-02, 17:39
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Hissen vart byggd 1939
Men fått säkerhetsdörrar- det är sådana ”persiendörrar” så killen har fått in ena benet mellan hissgolv o fastighetsvägg, det kan gå. Sedan för att få loss honom har räddningstjänsten brytit upp ytterligare av själva ”Persienväggen” och då föll killen genom denna då de brutit bort det. Det tråkiga i denna skithistoria är att det är de brandmän på plats som gjorde ett fatalt misstag som kommer jaga dom resten av livet, men de kommer att bli dömda för detta.
En jävla skithistoria med olyckligt slut för alla
Så det betyder att "persienndörren" stängs automatiskt och killen har inte hunnit in i hissen innan den stängdes?
Citera
2023-06-02, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeFilip
Om hisskorgen åker med ett ben utanför så kommer benet bli mycket trasigt. Tänk en långsam och slö giljotin som skjuver av benet med något/några tons kraft eller så beroende på storlek..

Jag jobbade med fastighetsjour en gång i tiden och fick en kort utbildning i hur man hanterar hissar som stannat både med och utan personer i, och jag åkte på sådana jobb några enstaka gånger.

Det som inpräntades var att man ALDRIG baxar hisskorgen till ett läge där golvet i hisskorgen är över golvnivån på våningsplanet för då är risken att en person som ska evakueras pendlar in under korgen och faller ner i schaktet. Man baxar korgen till en nivå där golvet i hisskorgen är något under golvet på våningen så att det blir ett kliv upp för de som ska ut.
(Och nej, man stjäl inte hisskorgen. Vet man inte vad baxa betyder ursprungligen så får man googla)

Man bryter strömmen i hissmaskinrummet som oftast finns längst ner i källaren bredvid hisschaktet om det är en hydraulisk hiss eller högst upp ovanför hisschaktet om det är en vajerhiss.
Man slår av och låser huvudbrytaren med hänglås både för sin egen och för eventuella inständga personers skull. Sen öppnar man den yttre hissdörren på något plan och tittar upp eller ner för att lokalisera var hisskorgen befinner sig om det inte redan är uppenbart. Sen baxar man hissen upp eller ner till närmaste lämpliga våningsplan.

För en vajerhiss så finns det en ratt på växellådan som har sådan utväxling att man utan problem kan höja eller sänka hissen, motvikten motsvarar vikten på hisskorgen +halv maxlast (om jag minns rätt) så man baxar den till närmaste undre våningsplan om hisskorgen med last är tyngre än motvikten och till närmaste övre våningsplan om hisskorgen med last är lättare än motvikten. Givetvis går det att lyfta en korg+last som är tyngre än motvikten, men det är bara jobbigare.
Motsvarande för en hydraulhiss är att man pumpar på en manuell pump, ungefär som en bildomkraft för att lyfta hisskorgen, och om jag minns rätt så kan man bara lyfta korgen och aldrig sänka den manuellt, men detta är med stor reservation för mitt minne, och jag tror aldrig jag gjorde detta skarpt på någon hydraulhiss.

Är man minst två personer med radio- eller telefonsamband så kan en givetvis baxa hissen medan den andra tittar hur högt korgen är, annars får man vrida/pumpa lite, gå och titta, repetera.

Eftersom han föll ner i schaktet så utgår jag från att han fastnat i anslutning till hissdörren och sedan på något sätt fallit ner i schaktet under hisskorgen, kanske var det omöjligt att sänka korgen pga hans fastklämning vilken gjorde att den höjdes och skapade tillräckligt utrymme för honom att falla/glida igenom, kanske skedde missförstånd mellan personal som var i/vid hisskorgen och i maskinrummet, kanske reagerade oförutsett, kanske trodde någon att någon annabn säkrade, osv osv osv. Vi kan bara spekulera, men fan stackars pojk.
Tack för tydlig förklaring. Jag satt fast 25 min i en hiss på ett hotell i Finland ( max 4 pers) och en femte klev in. Tjoff! Men det löste sig och vi fick häva oss ut, alltså hissens golv låg 50 cm under hotellplanets golv när dörren öppnades.
Citera
2023-06-02, 17:42
Medlem
Idunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Är det någon man ska skylla på så är det väl fastighetsägaren som har haft en farlig hiss i sin fastighet. När det gäller räddningstjänstens insats så vet vi ingenting om denna så skulle nog inte vara så tidig att döma.

Inte heller vet vi att fastighetsägaren (Familjebostäder) skulle ha "haft en farlig hiss i sin fastighet". Det är DU som grundlöst påstår det.
Citera
2023-06-02, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Den är nog en sådan äldre gallerhiss som blivit ombyggd, små och trånga, vanliga i äldre hus i Sthlm, GBG och Malmö.
Det stämmer nog.
Citera
2023-06-02, 18:02
Medlem
NamnlosBarns avatar
Om de hade lyckats få ut killen innan han ”föll” hade han bara skadat foten ?
Citera
2023-06-02, 18:11
Medlem
Låter verkligen inte bra på vad sjukhuset skriver, sedan funderar jag på om pojkens (påstådda) autism påverkat händelsen, han kan ju säkert råkat i panik och det går nog sällan få barnet att lyssna och följa instruktioner.
Citera
2023-06-02, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Men att räddningstjänsten gör något värre är ju parodiskt, i detta fall tragiskt för pojken och hans familj. Jag förstår väl givetvis att de inte alltid klarar att rädda en person, men att göra en situation VÄRRE ?! Det är ju tvärtom vad de är till för. Är det omöjligt att undvika verkligen?
Ja, det är omöjligt att helt undvika.
Citera
2023-06-02, 18:36
Medlem
NamnlosBarns avatar
Tror ja ställt frågan 40 gånger men vilken adress hände det på ?
Citera
2023-06-02, 18:41
Medlem
BiggusDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Så det betyder att "persienndörren" stängs automatiskt och killen har inte hunnit in i hissen innan den stängdes?

Förmodligen är persienndörren manuell och kan öppnas innifrån hissen mellan våningarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in