Citat:
Ursprungligen postat av
Musikopp
Visst är det märkligt? Palme startade utvecklingen (läs avvecklingen) och S har gjort NOLL för att vända den. Ändå är opinionssiffrorna för S väldigt bra. Tråkigt att behöva säga det, men det är i grund och botten svensken det är fel på. Inget annat grannland beter sig så här.
En grundläggande orsak är att i Sverige är det av ”tradition” ofint att prata om: politik, pengar o religion. Något som gynnat o fortfarande gynnar Socialdemokraterna o även övriga partier.
Resultatet blir att man har en befolkning som egentligen inte vet vad man röstar på. Utan man har sitt politiska favoritlag. Typ jag håller på Arsenal men jag har inte sett en match på många år o jag kan inte längre namnet på spelarna. Men jag vill att mitt lag ska vinna.
I Sverige så har man skickligt bitit huvudet av alla som ifrågasatt politiska beslut o samhällets inriktning. Håll käften så råkar du inte illa ut.
Ifrågasätter man invandringen så är man per automatik rasist. O ska straffas socialt o om det går ekonomiskt. Det förhindrar en sansad diskution o debatt om vad kraven är för att vara en flykting. Vad o vilka är första säkra land?
Vad ska man göra med / hantera de som saknar skäl, status, identitetspapper osv?
Vad har samhället för ansvar?
Vad kostar det?
Vad har flyktingarna för ansvar?
Hur ska man hantera de som begår brott?
Vad är rimligt att kräva för svenskt medborgarskap?
Ifrågasätter man mångkulturen (som majoriteten tycks tror är Kebab, pizza o sumba) så är man rasist, nazist, högerextrem osv
O locket på för en sansad diskussion om krav på anpassning för de som kommer hit.
Ifrågasätter man islam så är man islamofob o rasist. Så ska du inte bara straffas socialt utan även känna rädsla från islamister.
Irågasätter man miljöpolitikeken (reduktion, utsläppsrätter, vindkraft, nedlagd kärnkraft, moms på skatt) så är man klimatförnekare. Höger extremist etc. Utan man ska lyssna o tillbe en 15 årings känslor o tro på världens undergång.
Tycker man pedofili är olämpligt og barn ska få vara barn o ha en trygg barndom så är man homofob, anti HBTQ samt högerextrem o antiliberal.
Osv.
Så nu sitter Sverige i den situation som råder. Ni såg det alla komma.
Få sa öppet ifrån om det som håller på att ske…
Jag var en hel del i Nässjö, Hultsfred, Mariannelund, Vetlanda på 80-talet. Förändringen är omvälvande. Det som var välskötta sömniga småstäder förslummas nu i en rasande fart. O det får fortgå så länge det är ”ofint” o farligt att ha en djupare o omfattande debatt om det.
Frågan alla i Nässjö, Karlstad, Filipstad, Hultsfred, Malmö, Göteborg, Stockholm osv ska ställa sig är: Vill vi ha det så här?